• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Fru U

2-3% beräknas fuska. De som fuskar mest med sjukersättning är vabbande föräldrar!

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:15:18 följande:
    Nej, det är inte okej. En frisk sjukpensionär ska arbeta. Jag vill inte betala för någon lat jävel som är för ointresserad av verkliga livet för att försörja sig själv.

Sen undrar jag hur det går ihop med att vara kennelägare och sjukpensionär? Får man verkligen ha en sidoinkomst från näringsverksamhet när man går på försäkringskassebidrag? Eller är det svart hon/han kör kenneln?

Jag skulle nog inte anmäla personen, men nog f*n blir jag förbannad när jag hör sådant! Var själv långtidssjukskriven pga kronisk sjukdom, och så som jag fick kämpa för att få rätt att stanna  hemma en månad i taget önskar jag inte någon annan människa. Kraven för att bli sjukpensionär är ju dessutom högre nu än förut. Hur är det möjligt att bete sig så här utan att ärendet omprövas???
    Det måste verkligen sticka i ögonen att staten tar hälften av allt utöver 42 000kr om man har hel pension, + skatt förstås.
  • Anonym

All sjukdom syns inte utanpå. Min far är sjukpensionär. Det syns inte att han är sjuk. Det är ingen som ser när han måste gå och lägga sig på dagen för att han är så trött, det är ingen som ser att hans hjärna inte fungerar som den ska. Att allt han gör tar enorm kraft på grund av att han haft hjärnblödningar som gör att han inte har samma tankeförmåga.
    Sluta döm människor enbart genom att titta på dem. Hade inte min pappa fått vara ute på gården och arbeta med djuren så hade han nog tagit sitt liv, detta är det som räddar honom! Sluta döm och tro ni vet allt om människor!

• Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:17:04 följande:
    Det måste verkligen sticka i ögonen att staten tar hälften av allt utöver 42 000kr om man har hel pension, + skatt förstås.
    Fru U, du som verkar lite påläst i ämnet, är inte ett rimligt alternativ i ett sådant här fall - där någon form av arbetsförmåga uppenbarligen verkar finns - att TS "väninna" arbetar med sin lilla kennel och får inkomst därifrån och sedan stämplar upp resterande till dräglig levnadsstandard via a-kassa eller socbidrag? Fattar inte varför sjukpengar ska gå till människor som är friska.
  • John D
    Anonym skrev 2011-03-30 11:04:52 följande:
    Du verkar anta att det är många friska som får sjukpenning och sjukersättning, om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt.
    Du tolkar du det fel, för det har jag aldrig påstått.
    Därav undrar jag om du inte tycker att det är tillräckligt svårt att få sjukpenning och sjukersättning idag. Visst, du vill förenkla, men hur? Varför svarar du inte bara på frågan?
    Vilken fråga? Du har inte ställt någon direkt fråga som jag kan svara på.
    Som det brukar vara så innebär alla förändringar komplikationer och försvåringar, men du kanske har en genial plan?
    Så alla förändringar måste vara komplikationer och försvårningar? Det är alltså ingen ide att göra någon förändring alls eftersom det måste innebära att det blir mer komplicerat?
    Jag har ingen "genial plan", men jag tycker befintligt system fungerar dåligt och skulle gärna se att det förbättras. Men om alla förändringar per automatik innebär komplikationer och försvårningar, som dom gör enligt dig, så är det givetvis bättre att bara låta det vara som det är.
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:20:46 följande:
    Fru U, du som verkar lite påläst i ämnet, är inte ett rimligt alternativ i ett sådant här fall - där någon form av arbetsförmåga uppenbarligen verkar finns - att TS "väninna" arbetar med sin lilla kennel och får inkomst därifrån och sedan stämplar upp resterande till dräglig levnadsstandard via a-kassa eller socbidrag? Fattar inte varför sjukpengar ska gå till människor som är friska.
    Nej det är inte rimligt.  A-kassa är till för friska. Socialbidrag är till största del till för de som beräknas kunna försörja sig själva igen.

Ts har ingen aning om personen i fråga har hel pension och har inkomst på tex 25%, varför skulle personen det gäller för de tex andra 75% som hon är sjuk få a-kassa?

Personen är ju inte frisk. Man är inte frisk om man har en whiplashskada
  • Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:15:53 följande:
    2-3% beräknas fuska. De som fuskar mest med sjukersättning är vabbande föräldrar!
    Det stämmer inte! Sen får man inte sjukersättning då man vabbar, man får tillfällig föräldrapenning.:)

"Undersökningar som Försäkringskassan gjort visar på att felsumman ligger på 0,7-2,2 miljarder inte 10,2 som FUT hävdar. Att peka ut de sjuka och arbetslösa som lata och fuskare och enbart fokusera på detta är helt fel."
  • carnitas01
    John D skrev 2011-03-30 10:43:16 följande:
    Vad spelar det för roll?
    TS frågar om det är fel av henne att tycka det är konstigt att en till synes fullt frisk person är sjukskriven.
    Varför då inte lite vänligt upplysa TS om att många sjukdomar inte syns utåt, och personen kan mycket väl vara legitimt sjukskriven trots att den förefaller vara fullt frisk.

Jag tycker TS ställer en fullt rimlig fråga. En person förefaller fullt frisk och verkar ha hur mycket energi och ork som helst, men är ändå sjukskriven. Är det verkligen så konstigt att det väcker frågor? Varför är det så fruktansvärt att lite försiktigt ifrågasätta det?

Jag betalar mer än gärna skatt och avgifter för att hjälpa dom som behöver hjälp, det tycker jag är en självklarhet i varje modernt samhälle! Men jag förbehåller mig rätten att åtminstone få ifrågasätta vad pengarna används till. Får jag bara ett rimligt svar så är jag nöjd, men rätten att ställa frågan, den vägrar jag att kompromissa med!
    Har ju en avgörande roll, om nu det är rätt eller fel i sjukpensionen.
    Om man nu vill vara generell, så är ju det så att då måste man säga det är fel.
    Men att genereallisera i ett specifikt fall är ju inte rätt.
    Och utan korrekt information, så är det helt meningslöst att svara på frågan om TS har rätt eller fel.

Kan lika gärna kasta en tärning och säga alla ojämna nummer betyder att TS har rätt, och alla jämna nr har TS rätt.

Själv hatar jag fuskare, men tänker då faan inte kalla någon för fuskare innan jag vet om det är berättigat eller inte.
  • Fru U
    Anonym skrev 2011-03-30 11:27:12 följande:
    Det stämmer inte! Sen får man inte sjukersättning då man vabbar, man får tillfällig föräldrapenning.:)

"Undersökningar som Försäkringskassan gjort visar på att felsumman ligger på 0,7-2,2 miljarder inte 10,2 som FUT hävdar. Att peka ut de sjuka och arbetslösa som lata och fuskare och enbart fokusera på detta är helt fel."
    Siffrorna jag nämner kommer från FK. Så du har absolut aldrig hört talas om att folk höll sina barn hemma när de själva var sjuka för att slippa karensen?
  • Anonym
    Fru U skrev 2011-03-30 11:25:19 följande:
    Nej det är inte rimligt.  A-kassa är till för friska. Socialbidrag är till största del till för de som beräknas kunna försörja sig själva igen.

Ts har ingen aning om personen i fråga har hel pension och har inkomst på tex 25%, varför skulle personen det gäller för de tex andra 75% som hon är sjuk få a-kassa?

Personen är ju inte frisk. Man är inte frisk om man har en whiplashskada
    Jag känner en läkare som jobbar trots whiplashskada
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)