• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 03:31:48 följande:
    "Uppåtperiod"? Kan den inte vara anställd nånstans annars menar du då? Den kan vara fullt ut verksam i "egen verksamhet" men inte anställd men ändå inte inneha egen verksamhet??

Nu får du ändå utveckla och förklara?? Fullt ut frisk hemmavid men inte bortavid?
    Eller hur menar du som nu??
    Vet du hur bipolaritet kan fungera? En del klarar att arbeta, en del gör det inte. När de hamnar i sina maniska perioder så orkar de ALLT och sover ibland inte alls. Lite senare kan det vara precis tvärtom.

Men som sagt, jag tycker du ska göra en anmälan så får du det ur världen. Bedöms hon inte vara arbetsoförmögen så blir sjukersättningen indragen, bedöms hon vara det så kanske du kan vara lugnare med beslutet som tagits. Win win.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-03-30 03:38:31 följande:
    Vet du hur bipolaritet kan fungera? En del klarar att arbeta, en del gör det inte. När de hamnar i sina maniska perioder så orkar de ALLT och sover ibland inte alls. Lite senare kan det vara precis tvärtom.

Men som sagt, jag tycker du ska göra en anmälan så får du det ur världen. Bedöms hon inte vara arbetsoförmögen så blir sjukersättningen indragen, bedöms hon vara det så kanske du kan vara lugnare med beslutet som tagits. Win win.
    Men den här verksamheten med ALLT vad det innebär innebär ju verkligen just REGELBUNDENHET(sköta 3 hästar+ 15 vuxna hundar+ flera valpkullar VARJE år+ sälja saker i regelbunden affär på gården som koppel hundfoder och bilar och andra saker och besöka hundutställningar+ annonsera varje vecka+ ha återkommande vet.besök med mera med mera med mera)?
    Det var ju det jag undrade om fler reagerade på? Precis som jag skrev då i min ts??
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-03-30 03:38:31 följande:

Men den här verksamheten med ALLT vad det innebär innebär ju verkligen just REGELBUNDENHET(sköta 3 hästar+ 15 vuxna hundar+ flera valpkullar VARJE år+ sälja saker i regelbunden affär på gården som koppel hundfoder och bilar och andra saker och besöka hundutställningar+ annonsera varje vecka+ ha återkommande vet.besök med mera med mera med mera)?
    Det var ju det jag undrade om fler reagerade på? Precis som jag skrev då i min ts??
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-03-30 03:21:18 följande:
    Ja det kan man klara, beroende på omständigheterna. Någon som är bipolär skuller säkerligen fixa det när de är inne i en uppåt-period.

Men vad är problemet? Gör en anmälan som sagt.
    På vilken grund tycker du att jag ska anmäla? Du anser ju att jag har fel som reagerar kraftigt på denna "sjuka" människa ändå tycker du att jag ska anmäla??
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 04:02:23 följande:
    Hur delaktig är du i verksamheten och den här människans liv? Jag personligen kan inte konstatera utifrån din TS att det här handlar om en frisk människa eftersom det finns massor av faktorer att väga in.
    Anonym skrev 2011-03-30 04:14:50 följande:
    På vilken grund tycker du att jag ska anmäla? Du anser ju att jag har fel som reagerar kraftigt på denna "sjuka" människa ändå tycker du att jag ska anmäla??
    Visa gärna var jag har skrivit att du har fel. Det jag menat är att det inte går att dra slutsatser bara utifrån det du sett eftersom det alltid kan finnas mer bakomliggande.

Jag tycker du ska göra en anmälan eftersom du misstänker att människan fuskar såklart.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-03-30 04:18:58 följande:
    Hur delaktig är du i verksamheten och den här människans liv? Jag personligen kan inte konstatera utifrån din TS att det här handlar om en frisk människa eftersom det finns massor av faktorer att väga in.
    Anonym skrev 2011-03-30 04:14:50 följande:
    Visa gärna var jag har skrivit att du har fel. Det jag menat är att det inte går att dra slutsatser bara utifrån det du sett eftersom det alltid kan finnas mer bakomliggande.

Jag tycker du ska göra en anmälan eftersom du misstänker att människan fuskar såklart.
    Förstår inte riktigt ditt intresse i detta? Är du sjuk själv kanske på samma villkor som kvinnan i ts eller vill du bara vara emot allt nån skriver på fl?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 05:17:37 följande:
    Förstår inte riktigt ditt intresse i detta? Är du sjuk själv kanske på samma villkor som kvinnan i ts eller vill du bara vara emot allt nån skriver på fl?
    Nej jag sitter på mitt jobb, tack som frågar.

Är det på något sätt svårt att förstå vad jag skriver? Vad vänder jag mig "emot"? Tror du jag skojar när jag skriver att jag tycker du ska anmäla?

Mitt intresse ligger i att det vore bra att ibland förstå att det finns mer än ögat kan se, samt såklart att det är bra att anmäla när man misstänker fusk.
  • carnitas01

Finns psykiska sjukdomar som ställer till problem.
    Men helt meningslöst att svara på dina frågor om denna person när du kategoriskt skiter i att berätta vad hon lider av.

Är hon sjukpensionär pga hon har ont i ryggen, ja givetvis är det nått som inte är som det ska.
    Är hon sjukpensionärer. för vissa psykiska åkommor, då kan ju allt vara berättigat.

Så sluta vara ett barn och berätta vad diagnosen är, eller sluta vara "avundsjuk".
    Känns som något skummt eftersom du vägrar svara på vad som har utlöst en sjukpension för denna person.

• Anonym
    carnitas01 skrev 2011-03-30 06:48:50 följande:
    Finns psykiska sjukdomar som ställer till problem.
    Men helt meningslöst att svara på dina frågor om denna person när du kategoriskt skiter i att berätta vad hon lider av.

Är hon sjukpensionär pga hon har ont i ryggen, ja givetvis är det nått som inte är som det ska.
    Är hon sjukpensionärer. för vissa psykiska åkommor, då kan ju allt vara berättigat.

Så sluta vara ett barn och berätta vad diagnosen är, eller sluta vara "avundsjuk".
    Känns som något skummt eftersom du vägrar svara på vad som har utlöst en sjukpension för denna person.
    Helt meningslöst att svara på min tråd anser du men ändå svarar du?!
    Hihi, men jag tror att jag lämnar frågan typ vidare. Om du ursäktar?! Hihi
  • Anonym

Man ska inte utgå ifrån vad man tror och spekulera om andra människor.
    Det kan ställa till det mycket.
    Om inte annat så har väl historien visat det.

Om jag var din granne ts, skulle du tro jag var en simulant.
    Jag är nämligen ute dagligen, jag tränar ett par gånger i veckan.
    Träning, sund mat och vila är dom tre hörnstenar min hälsa står på och ju mer jag tränar, ju starkare jag blir, desto mer kan jag hålla min kroniska dödliga sjukdom borta.

Jag har två mycket allvarliga sjukdomar, en på hjärtat och en på lungorna.
    Motion är bokstavligen livsviktigt för mig.

Det är klart jag skulle kunna jobba halvtid kanske om jag verkligen, verkligen sträckte ut mig.
    Men då skulle jag inte längre orka träna och då skulle jag snabbt bli sämre igen.
    Och därmed inte kunna jobba mer.
    För när jag var som sämst orkade jag inte gå över en parkeringsplats eller prata länge, eller gå uppför en vanlig trappa.
    Idag är jag starkare än på tio år.
    Men jag tränar ute sju dagar i veckan, för jag måste det.

Jag är allvarligt sjuk, men du skulle tro jag var en simulant.
    För mina sjukdomar kan du inte se utanpå.
    Så döm inte om du inte är säker.

Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)