• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Anonym

Du får det att låta som om vi sjuka med en hund inte har rätt att ha sjukersättning... Ddet är mitt sällskap på promenaderna som jag behöver för att alls orka med... Men visst, kan jag borsta hunden och promenera borde jag kunna jobba, eller? Ffk har gjort en annan bedömning... Så kanske har du fel ändå...

• John D

Nu är du ute på hal is. ;)
    Att påstå att någon som går på bidrag är frisk och kan jobba är väldigt tabu i Sverige. Det finns absolut inga bidragsfuskare, och alla skulle jobba om dom bara kunde. Att vi har överlägset störst andel sjukskriva och förtidspensionärer i världen trots att vår sjukvård är bland den bästa som finns, det bör man blunda för.

• Anonym (?)

Vet du varför personen i fråga är förtidspensionerad?

Om det är för något psykiskt t.ex. ser jag inget konstigt alls i det du skriver.

• Anonym

mmm...håller med att det låter skummt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 00:51:44 följande:
    Du får det att låta som om vi sjuka med en hund inte har rätt att ha sjukersättning... Ddet är mitt sällskap på promenaderna som jag behöver för att alls orka med... Men visst, kan jag borsta hunden och promenera borde jag kunna jobba, eller? Ffk har gjort en annan bedömning... Så kanske har du fel ändå...
    Men du har 1 hund? Eller har du med 15 vuxna hundar och 3 hästar och flera flera valpkullar varje år?
    Först o främst 18 djur sen på det valpkullar med i snitt 5 valpar i varje kull? Som du flera gånger om året åker till vet med för besiktning och du klipper klor osv?
    Sen har du vedhuggning och två hus att sköta och snöskottning och gräsklippning och mental ork att sälja valpar och vara verksam inom annan typ av försäljing och då dessa kundkontakter och du åker landet runt och säljer dina valpar och sitter dagligdags på nätet med olika hemsidor och annonseringar av både valpar vuxna hundar och bilar osv?

Du är trasig till både kropp och själ men orkar med allt detta?
    Du är du inte sjuk heller!!
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 00:57:26 följande:
    Att påstå att någon som går på bidrag är frisk och kan jobba är väldigt tabu i Sverige. Det finns absolut inga bidragsfuskare, och alla skulle jobba om dom bara kunde. Att vi har överlägset störst andel sjukskriva och förtidspensionärer i världen trots att vår sjukvård är bland den bästa som finns, det bör man blunda för.
    Hur vet du hur andra mår? Visst finns det fuskare, det har det alltid gjort och det kommer det alltid att göra. Men den stora massan fuskar inte. Varför försöka peka på att de som är sjuka fuskar i allmänhet?
    Anonym skrev 2011-03-30 01:05:24 följande:
    Men du har 1 hund? Eller har du med 15 vuxna hundar och 3 hästar och flera flera valpkullar varje år?
    Först o främst 18 djur sen på det valpkullar med i snitt 5 valpar i varje kull? Som du flera gånger om året åker till vet med för besiktning och du klipper klor osv?
    Sen har du vedhuggning och två hus att sköta och snöskottning och gräsklippning och mental ork att sälja valpar och vara verksam inom annan typ av försäljing och då dessa kundkontakter och du åker landet runt och säljer dina valpar och sitter dagligdags på nätet med olika hemsidor och annonseringar av både valpar vuxna hundar och bilar osv?

Jag har en hund, inte fixar jag varken vedhuggning eller gräsklippning/snöskottning. Men hade jag varit psykiskt sjuk hade jag kanske gjort det men ändå inte kunnat arbeta... Tror inte du förstår dig på psykiska sjukdomar bara...
  • Anonym

Vad har personen ifråga för sjukdom?

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 01:05:24 följande:

Fortfarande, hur mycket av den här individens sjukhistoria känner du till?
  • Anonym (?)
    John D skrev 2011-03-30 00:57:26 följande:
    Utredningen som kostade 900 miljoner visade ju att fusket var långt ifrån så utbrett som man trodde och att vi har fler här är inte så konstigt med tanke på att här finns möjligheten.

Men visst finns det fuskare. Det kommer det alltid finnas.
  • Anonym (p)

Jag undrar som flera andra varför personen är förtidspensionerad. Vad har den fått för diagnos?

Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)