Anonym (bitter anhörig) skrev 2011-04-01 13:24:49 följande:
Ok... jag kanske skulle berättat mer. Jag har själv haft det riktigt psykiskt jobbigt, innan syrran började må dåligt. Var med i olika verksamheter el vad man ska kalla det för och vet alltså utifrån egen erfarenhet att aktivering ger välmående och sysslolöshet ger mer "dåligmående". Jag har inte menat el skrivit att det handlar om att "rycka upp sig", att må bättre är en lång och svår process.
Meko Gica, min syster var ett stöd för mig när jag hade det tungt och jag är naturligtvis ett stöd för henne. Att klappa henne på huvudet och jollra att hon inget klarar av p.g.a. depression har alltså inte fått henne att må bättre. Att hon går på soc. har fördelar då de t.ex. betalar hennes tandlagn, elräkn mm.

Ja, jag vet om hennes diagnos. Sen tycker jag att det här diagnosfixerandet kan vara lite fånigt, när jag mådde dåligt var Borderline begreppet inne så alla unga kvinnor diagnosticerades som det (vi kallade det "slasktratten"), för Meco Gika var det "utbränd"...
Jag vill inget annat än min systers bästa och trodde jag att sysslolöshet vore det så vore jag glad över hennes situation, förstås.
F.ö. tycker jag absolut TS ska anmäla, bekanten verkar ha arb. förmåga o det är det FK bedömer, inte hur sjuk man är, och det är väl positivt att man ser till det friska i människan, inte till vad hon INTE klarar av!

Ja för att vara en slaskdiagnos, så kan man, som jag då, bli riktigt jäkla dålig, madras testet de gjorde på mig var ett poäng från topscore, mao en rejäl depression, där det enda som fattades var huruvida jag var suicidal eller ej.. OM du inte visste det, så heter min diagnos egentligen utmattningsdepressiv episod, aka depression, så genom en frölöjligande förklaring om min diagnos, förlöjligar du bara din egna, samt din systers diagnos.. I mitt fall, var jag inte rehabiliteringsbar.. Enligt FK, AF psykologer, eller läkare.. Att jag då har ett jävlar anamma i mig, som gör att jag inte har vett att lägga mig ner och dö, ja det kanske man ska säga... Tyvärr om??
MEN bara för jag klarade att återhämta mig,så betyder det ju verkligen INTE att det funkar för alla som hamnar i depressionens djupa träsk, och vad som funkade för dig, betyder inte att det funkar för din syrra...
Bra att hon går på soc?? Njae... Det är ganska, hur ska jag säga detta?? MEN det är ganska sänkande att gå till dem och böna och be om pengar, och om din syster är så pass dålig i sin depression borde hon ist få adekvat hjälp, kanske tom ECT behandling om det är vad som krävs för att få henne ur sin djupa depp.. (Ja just det ja, jag har jobbat på akutpsykavdelning, så har liiite yrkeserfarenhet på området också..)
Vad har hon fått för medicinsk hjälp?? Uppenbarligen funkar väl inte den hon har, eftersom hon fortfarande är i sin depression..
Ist för att fokusera på att hon just nu behövde jobba, så kunde du hjälpa henne att få kontakt med läkarna/psykologerna så rätt medicin fick sättas in, KBT, ECT, what ever necessary, för att få din syster UR detta.. SAMT få hjälp med arbetsTRÄNING, sjukgymnastik, arbetsterapeut, you name it!! DET finns där ute, för att hon ska få jobba upp sitt förtroende igen...
Tro mig, eftersom jag HAR varit där, så kan jag ärligt talat säga att den hjälpen din syster inte får just nu, är den hjälpen hon mest av allt behöver!!
Allt börjar med att gå till läkaren...
Sen givetvis, så är det olika hur långt hon KAN komma tillbaka, hennes grad, av depression etc etc...
MENhennes arbetsförmåga bedöms, hon börjar med att "jobba" 2 timmar/dag, som utökas tills dess hon antingen når sin toppnivå, eller är uppe på maxtid...
Jag hade läkare, psykolog, psykiatriker, arbetsterapeut, sjukgymnastik, AF och FK i ryggen, och de hjälpte mig tillbaka.. Det enda jag inte gillade var att jag var tvungen att byta yrke.. FÖR jag tog på mig alldeles för mycket s a s... Och för att undvika depp igen, så vart jag tvungen... MEN det gick bra det med.. Jag arbetstränade i... Jag tror lite över ett år, detta var tiden jag fick att utvärdera hur mycket jag kunde jobba...
Idag jobbar jag heltid...
MEN att skicka mig på arbete utan all den backup jag hade, både medicinskt och i övrigt, hade aldrig funkat...
SÅ hjälp din syster till allt detta ist, då kanske hon också kan finna en orsak att gilla livet..