• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 07:00:18 följande:
    Man ska inte utgå ifrån vad man tror och spekulera om andra människor.
    Det kan ställa till det mycket.
    Om inte annat så har väl historien visat det.

Om jag var din granne ts, skulle du tro jag var en simulant.
    Jag är nämligen ute dagligen, jag tränar ett par gånger i veckan.
    Träning, sund mat och vila är dom tre hörnstenar min hälsa står på och ju mer jag tränar, ju starkare jag blir, desto mer kan jag hålla min kroniska dödliga sjukdom borta.

Jag har två mycket allvarliga sjukdomar, en på hjärtat och en på lungorna.
    Motion är bokstavligen livsviktigt för mig.

Det är klart jag skulle kunna jobba halvtid kanske om jag verkligen, verkligen sträckte ut mig.
    Men då skulle jag inte längre orka träna och då skulle jag snabbt bli sämre igen.
    Och därmed inte kunna jobba mer.
    För när jag var som sämst orkade jag inte gå över en parkeringsplats eller prata länge, eller gå uppför en vanlig trappa.
    Idag är jag starkare än på tio år.
    Men jag tränar ute sju dagar i veckan, för jag måste det.

Jag är allvarligt sjuk, men du skulle tro jag var en simulant.
    För mina sjukdomar kan du inte se utanpå.
    Så döm inte om du inte är säker.
    Okej. Fast nu gällde detta inte dig och din sjukdom, okej?
  • carnitas01
    Anonym skrev 2011-03-30 07:00:12 följande:
    Helt meningslöst att svara på min tråd anser du men ändå svarar du?!
    Hihi, men jag tror att jag lämnar frågan typ vidare. Om du ursäktar?! Hihi
    Jag har ju inte svarat ens på om det är rimligt för denna vara sjukpensionär eller inte heller pga din bristande information.
    Utan bara dåliga spekulationer för du vägrar berätta vad h*n lider av.

Du inbillar dig att du ska få medhåll över detta pga du är så avundsjuk över denna får vara hemma och göra lite vad den vill.
  • Anonym (Kalas)

Där ser man, konstigt att ingen anmälde mig då jag var långtidssjukskriven. Bor på gård med hästar & hund.

• Anonym
    carnitas01 skrev 2011-03-30 07:08:30 följande:
    Jag har ju inte svarat ens på om det är rimligt för denna vara sjukpensionär eller inte heller pga din bristande information.
    Utan bara dåliga spekulationer för du vägrar berätta vad h*n lider av.

Du inbillar dig att du ska få medhåll över detta pga du är så avundsjuk över denna får vara hemma och göra lite vad den vill.
    Nu "inbillade"(??) jag mig inget alls men inser nu att väldigt många flera är MER sjuka än jag alls trodde?!?!
    OJ!
    Så där föll jag då på eget grepp alltså enligt dig?? Men "där ser man"?!
    Hoppas DU fått det medhåll DU behövt i denna tråden, då??Förvånad
    Styrke kram!!Glad
  • Anonym (Anna)

Att den som startade denna TS ens orkar engagera sig så, när denne inte ens verkar veta  vad personen i fråga har för diagnos. 

Som alla redan frågat: vet du eller vet du inte VAD denna person är sjukpensionerad för, uppenbarligen har en läkare gjort denna bedömning och FK har godkänt den.
    Så vad är ditt problem?
    Hade det varit bättre om personen legat på soffan och jäst hela dagarna framför TVn? 

Men om du nu har så bra koll på denna persons sjukdomshistoria så anmäl den då.

• Anonym (verksamhet?)

Nu har jag inte läst hela tråden, men det finns en sak som du kan göra för att få svar på dina funderingar.

Gör en anonym anmälan till Skatteverket. För att hunduppfödning ska anses vara hobbyverksamhet så får man bara ta typ 1 kul om året. På dig låter det som att det skulle vara verksamhet. Det ska redovisas och beskattas. Om personen har inkomst av näringsverksamhet borde ju FK göra en ny bedömning.

Jag har själv gjort sådana utredningar på Skatteverket så jag vet att man kollar runt rätt mycket beträffande annonser, registrerat innehav av hundar etc etc.Sedan görs en bedömning huruvida det är att betrakta som näringsverksamhet. Är det det, kan personen bli tvungen att redovisa detta flera år tillbaka.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 04:02:23 följande:
    Men den här verksamheten med ALLT vad det innebär innebär ju verkligen just REGELBUNDENHET(sköta 3 hästar+ 15 vuxna hundar+ flera valpkullar VARJE år+ sälja saker i regelbunden affär på gården som koppel hundfoder och bilar och andra saker och besöka hundutställningar+ annonsera varje vecka+ ha återkommande vet.besök med mera med mera med mera)?
    Det var ju det jag undrade om fler reagerade på? Precis som jag skrev då i min ts??
    Är hon ensamstående? Är det ingen annan som är i stallet där hon har hästarna? Många har medryttare...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 07:05:19 följande:
    Okej. Fast nu gällde detta inte dig och din sjukdom, okej?
    Nej, men vad har dennne person för sjukdom då?
  • Anonym

Herrregud vad folk ska lägga si i andras liv!

Som andra har skrivit så finns det så många sjukdomstillstånd som du inte kan se som gör att hon är sjukpensionär!

Jag själv är bipolär och blev svårt sjuk för några år sedan, jag va sjukskriven flera år, men dom sista åren tränade jag, va hos min häst, tävlade, gick ut med hunden, har inte jag rätt till det? Jag försökte gå tillbaka till jobbet flera gånger men så fort jag gjorde det hamnade jag i "skiten" igen. Du har ingen aning om hur hennes sjukdom påverkar henne. Många med bipolär mår bra av att jobba och ha mycket att göra, men med EGNA villkor, och med krav som inte är så höga som när man kommer till en arbetsplats!

Idag mår jag för tillfället bra, jag jobbar, studerar och lever livet fullt ut och det är jag jäkligt glad över, förhoppningsvis slipper jag hamna i en svaka igen där folk ser ner på än för att dom inte ser sjukdomen utan tror att man är lat och snor skattepengar....

• Anonym

Har man fler än 9 vuxna hundar måste man registrera företag... Vad har personen för diagnos?

Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)