• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 12:14:54 följande:
    På hur vis fuskar vabbande föräldrar menar du? Det är inte möjligt att t.ex plocka ut pengar för vab och sedan ha barnen på dagis och fara till jobbet ändå, eftersom ett intyg för sjukdagarna från förskolan ska skickas till Försäkringskassan.
    Och apropå vabba: att själv vara sjuk och inte ha barnet hemma då är inte heller alltid okej, typ influensa osvpga smittrisken på dagis. Om nu barnet ändå måste stanna hemma den dagen mamma eller pappa är sjuk eftersom det risk för att han/hon blir sjuk också, varför är det då "fusk" egentligen att inte ta en obetald karensdag på jobbet utan lägga in om vabb istället som ger lite ersättning åtminstone? Man vårdar ju faktiskt även "barn" som med stor sannolikhet kommer att bli lika sjuk som föräldern dagen efter....?

De där skräckexemplen med pappor som håller barnen hemma för att vabba när det är fotbolls-vm på tv känner jag väldigt få av......
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 12:57:07 följande:
    Och apropå vabba: att själv vara sjuk och inte ha barnet hemma då är inte heller alltid okej, typ influensa osvpga smittrisken på dagis. Om nu barnet ändå måste stanna hemma den dagen mamma eller pappa är sjuk eftersom det risk för att han/hon blir sjuk också, varför är det då "fusk" egentligen att inte ta en obetald karensdag på jobbet utan lägga in om vabb istället som ger lite ersättning åtminstone? Man vårdar ju faktiskt även "barn" som med stor sannolikhet kommer att bli lika sjuk som föräldern dagen efter....?

De där skräckexemplen med pappor som håller barnen hemma för att vabba när det är fotbolls-vm på tv känner jag väldigt få av......
    Haha, pappaledighet och vab ökar massor under älgjakten... samma då det är OS ochVM... Hur svårt kan det vara att förstå att det fuskas?
  • Ramborg

TS du borde anmäla snyltaren till Försäkringskassan.

Det är såna som hon som gör FK så misstänksamma, vilket leder till att folk som är sjuka på riktigt får problem.

• Mandel
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 09:48:49 följande:
    vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! 
    Detta citerar jag från trådstarten
    Vad betyder detta  jag skrivit med fetstil då?
    I kombination med ett stall och hunduppföding så är det kanske mer än vad en sjuk person borde orka/hinna med. Det hinner knappt en fullt frisk person med om man ska jobba heltid.
    Man kan ju inte ta lösa meningar ur ett sammanhang och sätta större värde på dem än vad de har när de ingår i en helhet
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym skrev 2011-03-30 11:37:55 följande:
    Så du anser inte att det är trakasserier att anmäla någon på lösa grunder bara för att man inte själv har läst dennes sjukjournal? Kanske skulle du inte heller tycka att det är trakasserier om någon t.ex polisanmälde dig som misstänkt pedofil, denne kan ju verkligen tro det och du har säkert inte visat upp intyg på att du inte är det?!

Va? Så du menar att de som är sjukskrivna och/eller har sjukersättning ska tvingas stå till svars inför andra privatpersoner och blotta sin sjukdomshistorik bara för att du är med och finansierar sjukförsäkringen? Hjälp!!

Vilka galna idéer du har. Snacka om att kränka den personliga integriteten. Ska vi inte ta bort sekretessen inom sjukvården samtidigt? Jag menar, är man sjuk så har man ingen rätt till ett privatliv. Nej, dina galna idéer skulle aldrig gå igenom och det är jag tacksam för!
    Fast om man inte får fråga personen för man då kränker den, hur ska man då kunna veta om personen fuskar eller inte? Hur ska man då kunna få veta varför personen är sjukpensionär eller liknande?
    Om TS gör en anmälan för TS tycker att det verkar konstigt att väninnan kan jobba mer än vad TS gör fast väninnan är sjuk så bryr sig väl inte FK om den anmälan om de har gjort en grundlig utredning?
    Ser de i sina papper/journaler att den värdering de gjort inte alls stämmer överens med det som väninnan nu sysselsätter sig med om dagarna så kanske de startar en utredning?
    Är allt okej så är ingen skada skedd. Är det inte okej görs en utredning och väninnan får stå till svars. Har väninnan inget att dölja så hamnar väl ärendet i en avslutat hög omgående eller så ändras ersättning.

Man blir ju inte av med sin ersättning bara för att man anmäls. Är man ärlig är det inga problem.
  • Lady without tattoo
    Mandel skrev 2011-03-30 16:20:49 följande:
    I kombination med ett stall och hunduppföding så är det kanske mer än vad en sjuk person borde orka/hinna med. Det hinner knappt en fullt frisk person med om man ska jobba heltid.
    Man kan ju inte ta lösa meningar ur ett sammanhang och sätta större värde på dem än vad de har när de ingår i en helhet
    "Kanske" varför skriver du kanske? Är du inte säker?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Mandel
    Lady without tattoo skrev 2011-03-30 16:42:48 följande:
    "Kanske" varför skriver du kanske? Är du inte säker?
    Eftersom jag inte känner personen som TS skriver om kan jag omöjligt göra en bedömning och det är inte mitt bord att göra en bedömning heller.
    Det är olika ifrån fall till fall.

Utifrån vad TS skriver tycker jag personligen att det verkar som om väninnan har lite väl mycket arbete. Inte ens jag som fullt arbetsför skulle orka med ett stall OCH hunduppfödning OCH en "butiksverksamhet" med försäljning av djurtillbehör utöver mitt jobb och så vanligt hushållsarbete och trädgård.
    Men återigen, jag känner inte väninnan så jag vet inte vad hon lider av eller hur hon utför skötsel/drift av gård/butik/kennel.
  • Astarte

Det här är ju lite baksidan av att de tog bort de tidsbegränsade sjukskrivningarna. Under en period var jag också nära att bli sjukpensionär fast jag var under 30. Hade det blivit så hade jag varit en fullt frisk sjukpensis idag!

• Anonym (sara)

Jag som är sjukskriven vågar knappt göra något numera. Det finns alltid personer som TS som ringer till FK och anmäler en, vilket leder till att man inte får sin ersättning när man ska etc. Om man inte vet vad personen har för åkomma, ska man inte lägga sig i heller. Punkt.

• Anonym
    Anonym (sara) skrev 2011-03-30 17:55:49 följande:
    Jag som är sjukskriven vågar knappt göra något numera. Det finns alltid personer som TS som ringer till FK och anmäler en, vilket leder till att man inte får sin ersättning när man ska etc. Om man inte vet vad personen har för åkomma, ska man inte lägga sig i heller. Punkt.
    Det klart att du ska våga leva, det beror väl på varför du är sjukskriven.
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)