• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Fanndis

Till er som undrar varför psykiskt sjuka kan orka med att sköta många djur varje dag: Det är nog helt enkelt därför att djur inte är lika dumma och fördomsfulla som andra människor brukar vara. De dömer inte en om man mår lite dålig en dag. Och de dömer definitivt inte en om man råkar må mycket bättre en annan dag (eller vecka, eller månad)!

Och har man som TS "väninna" en fritidsverksamhet utan ekonomiska krav, så kan man lätt välja själv vilka "kunder"/kundkontakter man vill ha - vilka man alltså orkar med - och vilka man helst vill undvika.

Måste man däremot klara sig på verksamheten ekonomiskt så har man inte samma frihet. Och DÅ kan det bli problem om man har social fobi, t ex.

Ett litet tipps till alla er som är så övertygade om att "så här kan inte en sjuk person bete sig, det är omöjligt - personen i frågan MÅSTE vara frisk":

Think outside the box!

• Anonym (bitter anhörig)

Det finns en del här som menar att kanske TS vän/bekant ej klarar vanligt arbete (att hon jobbar hemma är ju helt uppenbart!) p.g.a. låg stresströskel, el hon har kanske social fobi o.s.v.

Min älskade syster har inte arbetat på ca 10 år, p.g.a. ffa depression. Hon har inte blivit ett dugg mindre deprimerad av att INTE arbeta. Snarare har arbetslöheten fått henne att nedvärdera sig själv, träffa "dåliga" personer mm. Människan mår BRA av att arbeta. Sen är det naturligtvis så att  ju längre tiden går desto svårare blir det att få jobb, att ens våga söka. Jag är bitter på tidigare soc.dem. regeringar som låtit detta fortgå! Jag tycker att det är jättebra att de borgerliga försöker göra ngt åt problemet, under deras tid har hon iaf blivit erbjuden mer sysselsättn o terapi än tidigare! Nu går hon på soc., kanske blir det ett incitament för att göra ngt åt sin situation. Tror dock det går för långt för det.

Sen finns det ju faktiskt läkare som hävdar nedsatt arb.oförmåga när detta alls ej stämmer. Jag har lite svårt att se varför det är så fel att FK bedömer arbetsförmåga. Hade min systers läkare sjukskrivit på enbart 50% hade hon inte alls gått ner sig lika mkt det är jag övertygad om. 

• Anonym (Bitter du?)

Hallå hon kanske har en psykisk diagnos och gör detta för den psykiska hälsan??
    vet du om ens diagnosen?

• Anonym (My- bittrast)
    Anonym (bitter anhörig) skrev 2011-03-31 23:02:08 följande:
    Sen finns det ju faktiskt läkare som hävdar nedsatt arb.oförmåga när detta alls ej stämmer. Jag har lite svårt att se varför det är så fel att FK bedömer arbetsförmåga. Hade min systers läkare sjukskrivit på enbart 50% hade hon inte alls gått ner sig lika mkt det är jag övertygad om. 
    Ibland blir jag så trött på anhöriga som tror att de vet något.
    Du låter precis som min mamma. Och min mamma förstår verkligen inte.
    Jag ÄR inte samma person som jag var för några år sedan. Min sjukdom har förvärrats. Men hon vill gärna tro på banala lösningar som att "jag måste göra något roligt" etc, etc.
    Jag önskar att ni som tror ni förstår så förbannat mycket fick leva våra liv ett tag.
    Ni skulle vara väldigt tysta sen.
  • Fanndis
    Anonym (bitter anhörig) skrev 2011-03-31 23:02:08 följande:
    Människan mår BRA av att arbeta. 
    Människan mår bra av att känna sig behövd, accepterad och välkommen i samhället. Det kan man uppnå genom ett jobb eller genom att uppfostra sina barn eller genom att sköta om sina djur osv. Det viktigaste är att man inte känner sig dömd av andra för att man inte fungerar som de anser att man borde fungera. Det är väldigt, väldigt viktigt vad omvärlden tycker om en, även om man inte gärna vill inse det, för det formar ens självbild.

Och djur är en mycket mera tacksam publik än vad människor är, så det är inte konstigt att många psykiskt sjuka väljer att ha många djur omkring sig och att de mår bra av detta. Vilket inte betyder att de är friska, förresten.
  • Ramborg

Man behöver inte vara frisk för att ha en arbetsförmåga. Kan man ta hand om femton hundar och tre hästar för att de är så myyyysiga kan man jobba i ett stall eller på ett hunddagis.

En stor brist i det nuvarande systemet är att Samhall har förvandlats till ett vinstdrivande företag. För några år sedan stod i tidningen att de funderade på att outsourca en fabrik till Estland... Då har man ju kommit rätt långt från syftet med Samhall. Där borde det finnas plats för dem som inte är helt hundra varje dag.

• slemtorsk i din bralla

Min svägerskas man sitter i rullstol och tack vare fördomar från folk som tex grannar osv så räknar de kallt med att han INTE jobbar utan att han har pension... nu jobbar han,är höginkomsttagare och min svägerska skulle lätt kunna vara lyxhemmafru om hon bara ville..
    Varför skriver jag detta?
    Jo för att alla diagnoser ser inte likadana ut, vi är människor inte maskiner.

Jag har en bekant (ytligt men vet ändå en del om henne då jag har hjälpt henne med överklagande till bland annat Försäkringskassan och JO de har fryst hennes ersättning under tiden hon utreds)

Hon har 4 hästar, 7 hundar och..tja ett gäng katter, hon bor på landet så hon räknar dem inte liksom.
    Hon är sjukskriven för social fobi, ångest och depression, vissa dagar kan hon ägna mycket tid åt sina djur, andra dagar ligger hon 24 timmar för att ångesten ger henne fysisk smärta. Det som får henne att orka gå upp på morgonen är vetskapen att hon är behövd, hon har inga barn boendes hos sig men en tonårig dotter som bor med sin far- hon klarade inte av att vara mamma pga sin sjukdomsbild, något hon själv insåg. Ett djur klarar sig utan motion någon enstaka dag (hundarna kan dessutom släppas ut på tomten och springa av sig själva- det kan inte ett barn) INsikten att hon inte klarade att vara mamma gjorde naturligtvis inte att hon mådde bättre.

Hennes arbete består i att på tidiga morgonen (när hon ändå är vaken, hon har kronisk muskelsmärta troligtvis fibromyalgi) utfodra hästarna och släppa ut dem om det är väder till det, släppa ut hundarna och sen sover hon om hon kan till 9-snåret då hon går ut till hundar och hästar och umgås med dem.
    Hon har tidigare föreslagit till AF och KF att få hjälp med att starta eget, ridskola och uthyrning av stallplatser men hon fick avslag, de ansåg att hon borde arbetsträna på ett "riktigt jobb" först för att bevisa att hon kan sköta ett arbete, problemet är ju att hon har social fobi så hon har svårt att ens ta sig in till stan där det finns människor runt henne..

Varför berättar jag detta?

Jo för att du som är granne till någon som är sjukskriven inte har den blekaste aning om vad som händer i deras kropp, det du ser är en yta, en fasad som många av de sjuka visar upp för de vill inte vara till last mer än de redan är. De får redan höra från FK och AF och gud vet vad vilka instanser att de är till last och de vill inte att folk ska tycka synd om dem, men DU är inte utbildad att avgöra om din granne är frisk nog att arbeta bara för att hon har massa djur.

JA djur kan vara mycket arbete, men det är också så att folk som inte har djur inte vet att man faktiskt kan släppa taget om ett djur någon /några dagar om man mår dåligt, det kan man inte med ett jobb. Jag har själv två stora hundar och när jag låg i influensan förra året så fick de mat och blev utsläppta på gården 3ggr/ dag och det funkade fint, inte ultimat så klart med tanke på att jag var dålig i 5 dagar utan att kunna ta dem på promenad, men det funkade- hade en granne som tog ut dem på kvällen en längre tur men djur förstår och har inte fördomar som människor har

• Anonym (lll)

Att döma andra utan att man vet hur det står till egentligen är bland det värsta jag vet. Min pappa är sjukpensionär till 50% och arbetar 50%, när han går hem för dagen kan vissa säga 'vad skönt för dig att få gå hem nu'. Pappa skulle mer än gärna arbeta 100% istället för att tvingas att ligga ner och vila för att det gör så ont i ryggen. Visst han kan vara i trädgården, vara i skogen med hundarna, hjälpa mig med barnen om det behövs osv men det inte många ser det är när han vilar en hel dag för att han var med på en fest eller hur ont han har när sprutorna från smärtkliniken börjar tappa verkan. Är det något jag har lärt mig efter många år i vården och privat så är det att inte döma någon utan att veta vad som ligger bakom!

• Black roses
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-04-01 08:36:27 följande:
    Min svägerskas man sitter i rullstol och tack vare fördomar från folk som tex grannar osv så räknar de kallt med att han INTE jobbar utan att han har pension... nu jobbar han,är höginkomsttagare och min svägerska skulle lätt kunna vara lyxhemmafru om hon bara ville..
    Varför skriver jag detta?
    Jo för att alla diagnoser ser inte likadana ut, vi är människor inte maskiner.

Jag har en bekant (ytligt men vet ändå en del om henne då jag har hjälpt henne med överklagande till bland annat Försäkringskassan och JO de har fryst hennes ersättning under tiden hon utreds)

Hon har 4 hästar, 7 hundar och..tja ett gäng katter, hon bor på landet så hon räknar dem inte liksom.
    Hon är sjukskriven för social fobi, ångest och depression, vissa dagar kan hon ägna mycket tid åt sina djur, andra dagar ligger hon 24 timmar för att ångesten ger henne fysisk smärta. Det som får henne att orka gå upp på morgonen är vetskapen att hon är behövd, hon har inga barn boendes hos sig men en tonårig dotter som bor med sin far- hon klarade inte av att vara mamma pga sin sjukdomsbild, något hon själv insåg. Ett djur klarar sig utan motion någon enstaka dag (hundarna kan dessutom släppas ut på tomten och springa av sig själva- det kan inte ett barn) INsikten att hon inte klarade att vara mamma gjorde naturligtvis inte att hon mådde bättre.

Hennes arbete består i att på tidiga morgonen (när hon ändå är vaken, hon har kronisk muskelsmärta troligtvis fibromyalgi) utfodra hästarna och släppa ut dem om det är väder till det, släppa ut hundarna och sen sover hon om hon kan till 9-snåret då hon går ut till hundar och hästar och umgås med dem.
    Hon har tidigare föreslagit till AF och KF att få hjälp med att starta eget, ridskola och uthyrning av stallplatser men hon fick avslag, de ansåg att hon borde arbetsträna på ett "riktigt jobb" först för att bevisa att hon kan sköta ett arbete, problemet är ju att hon har social fobi så hon har svårt att ens ta sig in till stan där det finns människor runt henne..

Varför berättar jag detta?

Jo för att du som är granne till någon som är sjukskriven inte har den blekaste aning om vad som händer i deras kropp, det du ser är en yta, en fasad som många av de sjuka visar upp för de vill inte vara till last mer än de redan är. De får redan höra från FK och AF och gud vet vad vilka instanser att de är till last och de vill inte att folk ska tycka synd om dem, men DU är inte utbildad att avgöra om din granne är frisk nog att arbeta bara för att hon har massa djur.

JA djur kan vara mycket arbete, men det är också så att folk som inte har djur inte vet att man faktiskt kan släppa taget om ett djur någon /några dagar om man mår dåligt, det kan man inte med ett jobb. Jag har själv två stora hundar och när jag låg i influensan förra året så fick de mat och blev utsläppta på gården 3ggr/ dag och det funkade fint, inte ultimat så klart med tanke på att jag var dålig i 5 dagar utan att kunna ta dem på promenad, men det funkade- hade en granne som tog ut dem på kvällen en längre tur men djur förstår och har inte fördomar som människor har
  • Black roses
    Anonym (lll) skrev 2011-04-01 08:47:46 följande:
    Att döma andra utan att man vet hur det står till egentligen är bland det värsta jag vet. Min pappa är sjukpensionär till 50% och arbetar 50%, när han går hem för dagen kan vissa säga 'vad skönt för dig att få gå hem nu'. Pappa skulle mer än gärna arbeta 100% istället för att tvingas att ligga ner och vila för att det gör så ont i ryggen. Visst han kan vara i trädgården, vara i skogen med hundarna, hjälpa mig med barnen om det behövs osv men det inte många ser det är när han vilar en hel dag för att han var med på en fest eller hur ont han har när sprutorna från smärtkliniken börjar tappa verkan. Är det något jag har lärt mig efter många år i vården och privat så är det att inte döma någon utan att veta vad som ligger bakom!
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)