slemtorsk i din bralla skrev 2011-04-01 08:36:27 följande:
Min svägerskas man sitter i rullstol och tack vare fördomar från folk som tex grannar osv så räknar de kallt med att han INTE jobbar utan att han har pension... nu jobbar han,är höginkomsttagare och min svägerska skulle lätt kunna vara lyxhemmafru om hon bara ville..
Varför skriver jag detta?
Jo för att alla diagnoser ser inte likadana ut, vi är människor inte maskiner.
Jag har en bekant (ytligt men vet ändå en del om henne då jag har hjälpt henne med överklagande till bland annat Försäkringskassan och JO de har fryst hennes ersättning under tiden hon utreds)
Hon har 4 hästar, 7 hundar och..tja ett gäng katter, hon bor på landet så hon räknar dem inte liksom.
Hon är sjukskriven för social fobi, ångest och depression, vissa dagar kan hon ägna mycket tid åt sina djur, andra dagar ligger hon 24 timmar för att ångesten ger henne fysisk smärta. Det som får henne att orka gå upp på morgonen är vetskapen att hon är behövd, hon har inga barn boendes hos sig men en tonårig dotter som bor med sin far- hon klarade inte av att vara mamma pga sin sjukdomsbild, något hon själv insåg. Ett djur klarar sig utan motion någon enstaka dag (hundarna kan dessutom släppas ut på tomten och springa av sig själva- det kan inte ett barn) INsikten att hon inte klarade att vara mamma gjorde naturligtvis inte att hon mådde bättre.
Hennes arbete består i att på tidiga morgonen (när hon ändå är vaken, hon har kronisk muskelsmärta troligtvis fibromyalgi) utfodra hästarna och släppa ut dem om det är väder till det, släppa ut hundarna och sen sover hon om hon kan till 9-snåret då hon går ut till hundar och hästar och umgås med dem.
Hon har tidigare föreslagit till AF och KF att få hjälp med att starta eget, ridskola och uthyrning av stallplatser men hon fick avslag, de ansåg att hon borde arbetsträna på ett "riktigt jobb" först för att bevisa att hon kan sköta ett arbete, problemet är ju att hon har social fobi så hon har svårt att ens ta sig in till stan där det finns människor runt henne..
Varför berättar jag detta?
Jo för att du som är granne till någon som är sjukskriven inte har den blekaste aning om vad som händer i deras kropp, det du ser är en yta, en fasad som många av de sjuka visar upp för de vill inte vara till last mer än de redan är. De får redan höra från FK och AF och gud vet vad vilka instanser att de är till last och de vill inte att folk ska tycka synd om dem, men DU är inte utbildad att avgöra om din granne är frisk nog att arbeta bara för att hon har massa djur.
JA djur kan vara mycket arbete, men det är också så att folk som inte har djur inte vet att man faktiskt kan släppa taget om ett djur någon /några dagar om man mår dåligt, det kan man inte med ett jobb. Jag har själv två stora hundar och när jag låg i influensan förra året så fick de mat och blev utsläppta på gården 3ggr/ dag och det funkade fint, inte ultimat så klart med tanke på att jag var dålig i 5 dagar utan att kunna ta dem på promenad, men det funkade- hade en granne som tog ut dem på kvällen en längre tur men djur förstår och har inte fördomar som människor har