• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Anonym (?)
    Sophia skrev 2011-03-30 01:58:33 följande:
    Blir så trött på att folk är sjukskrivna som inte bör vara det, var sjätte kr FK betalar ut är felaktig..
    Vad kommer den uppgiften ifrån?
    Regeringens jätteutredning visade ju att väldigt få utbetalningar är fel och majoriteten av gångerna är det FK/ansvarig myndighet som gjort fel
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2011-03-30 01:51:29 följande:
    Jag ser inget "klockrent" i det du skrivit hittills. Det går inte att utröna något alls ur det.
    Vad vet du om personens sjukdomshistoria?

Och om du nu är så säker, gör en anmälan då.
    Inget alls?? oki
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:07:27 följande:
    Inget alls?? oki
    Nej, eftersom du inte skriver något alls om sjukdomen i sig så finns det ju inget att bedöma.

Varför är individen i fråga bedömd som arbetsoförmögen?
  • Anonym

Ser inte  heller något klockrent och av samma anledning som anonym ?.
    Vad är personens diagnos?
    Börja med att berätta det, så har vi något att ta ställning till.

• Sophia

Jadu det var uppgifter de redovisade på nyheterna efter något jätte test myndigheterna gjort..
    Det är ju märkligt då att de efter att ha tillsatt speciella utredare dragit in massa falska sjukpenningar.
    Jag har tom hört av en handläggare på FK att h*n satt i möte med en man som mådde jätte dåligt, gick med kryckor och hade det jätte kämpigt. H*n tyckte synd om honom och skulle bevilja honom sjukpenning, tills h*n tittade ut genom fönstret och såg mannen gå UTAN  kryckor ner och tog bilen (som han sagt att han inte kunde köra). Det är nog fler fuskare än man tror tyvärr..

• Anonym

Det är klart att det finns människor som fuskar, har alltid funnits, kommer alltid finnas.
    Men vill vi verkligen leva i ett samhälle som misstänkliggör varandra och utgår ifrån att människor fuskar, istället för tvärtom.
    Jag vill inte det, för mig är en människa oskyldig, till motsatsen bevisad.

Och jag läste också den rapporten som visade på att fusket inte på långa vägar var så utbrett som alliansen ville påskina, och att i dom fall det var felaktiga utbetalningar, berodde det i merparten av fallen på att handläggarna gjort fel för att dom saknade kunskap.

• Anonym
    Sophia skrev 2011-03-30 02:15:41 följande:
    Jadu det var uppgifter de redovisade på nyheterna efter något jätte test myndigheterna gjort..
    Det är ju märkligt då att de efter att ha tillsatt speciella utredare dragit in massa falska sjukpenningar.
    Jag har tom hört av en handläggare på FK att h*n satt i möte med en man som mådde jätte dåligt, gick med kryckor och hade det jätte kämpigt. H*n tyckte synd om honom och skulle bevilja honom sjukpenning, tills h*n tittade ut genom fönstret och såg mannen gå UTAN  kryckor ner och tog bilen (som han sagt att han inte kunde köra). Det är nog fler fuskare än man tror tyvärr..
    Och på tal om hästar(hon i min ts har ju 3 st förutom alla hundarna och valpkullarna och allt annat som jag skrev där)var det ju en annan kvinna som försäkringsbolaget avslöjade. Hon hade sån hemsk whiplashskada att hon inte kunde arbeta, men  slita tungt med hästarna kunde hon, lyfta på sadlar och mocka och rykta osv.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 02:22:58 följande:
    Och på tal om hästar(hon i min ts har ju 3 st förutom alla hundarna och valpkullarna och allt annat som jag skrev där)var det ju en annan kvinna som försäkringsbolaget avslöjade. Hon hade sån hemsk whiplashskada att hon inte kunde arbeta, men  slita tungt med hästarna kunde hon, lyfta på sadlar och mocka och rykta osv.
    Om du nu vill ha okända människors åsikter kring den individ du beskriver i TS eventuella behov av sjukersättning så får du presentera lite mer information, det går inte att göra någon bedömning utifrån det du skrivit.
  • Anonym

Ts: Varför undviker du konsekvent att svara på vilken diagnos den här människan har?
    Ska jag tolka din tystnad som att du inte vet?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 02:26:54 följande:
    Ts: Varför undviker du konsekvent att svara på vilken diagnos den här människan har?
    Ska jag tolka din tystnad som att du inte vet?
    Vilka fysiska OCH psykiska diagnoser anser DU vara okej att som människan i min ts kunna arbeta med som hon gör hemmavid/ privat men ändå vara sjukpensionär?
    Du och fler med dig i tråden undviker konsekvent att svara på och redogöra för detta?
    Jag har i min ts redogjort tämligen klart+ övertydligt för varför man inte ska vara sjukpensionär när man klarar av allt både fysiskt OCH psykiskt som människan i min ts gör.

Nu är det ER tur, ni som går i taket över människan i min ts att hon ifrågasätts av mig för sin sjukpension, att redogöra för varför hon ska anses som sjuk för.
    JAG har klart och tydligt redogjort för varför jag INTE anser att hon är sjuk.
    Kanske behöver komplettera med att människan i min ts var strax innan 40 fyllda innan hon blev så sjuk att hon klarade av alla dessa sysslor som jag skrivit om att hon klarar av efter att hon blev sjukpensionär. Nu är hon snart 60 år och arbetar fortfarande på med sina sysslor hemmavid.
Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)