• Anonym

Har jag fel?(frisk sjukpensionär)

Det här gäller en person jag känner så därför vill jag vara anonym.

Har jag fel om jag reagerar kraftigt på hur frisk en sjukpensionär jag känner verkar vara? Den har sjukpension men orkar både fysiskt och psykiskt föda upp flera flera valpkullar varje år och sköta om tre hästar och åka bil landet runt och sitta på nätet och vara dagligt aktiv på olika hemsidor och ständigt uppdatera sin egen hemsida och pust! Ni som har 1 hund vet hur jobbigt bara det kan vara- man går ut minst 3 gånger varje dag och man klipper klor och man utfodrar och man aktiverar hunden.
    Den här sjuka människan har först flera vuxna hundar(tror det är 15 stycken)och flera valpkullar om året. Och tre hästar.
    Och sköter en egen gård med vedeldning och gräsklippning och snöskottning och allt som ingår på en egen gård.
    Fixar med veterinärintyg på varje valpkull och ordnar med andra papper och säljer tillbehör till hundar osv.
    Som sjuk alltså?

• Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)
  • Anonym
    John D skrev 2011-03-30 00:57:26 följande:
    Nu är du ute på hal is. ;)
    Att påstå att någon som går på bidrag är frisk och kan jobba är väldigt tabu i Sverige. Det finns absolut inga bidragsfuskare, och alla skulle jobba om dom bara kunde. Att vi har överlägset störst andel sjukskriva och förtidspensionärer i världen trots att vår sjukvård är bland den bästa som finns, det bör man blunda för.
    Jag håller med dig, man får inte diskuttera sjukskrivna i sverige. Den här tråden är ytterligare exempel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 01:23:57 följande:
    Jag håller med dig, man får inte diskuttera sjukskrivna i sverige. Den här tråden är ytterligare exempel.
    På vilket sätt är den ett exempel? Tycker du inte att det är skillnad på att anklaga alla sjuka för att vara arbetsskygga och att fråga varför folk är sjukskrivna/har sjukersättning? Tror du att det är lätt att få sjukersättning idag?
  • roffe

Personen är förmodligen sjuk på ett eller annat sätt. Det är ju nästan omöjligt att bli sjukpensionerad, till och med cancersjuka måste ju arbeta, så förmodligen är det en psykisk diagnos. Kan ju vara allt från grav social fobi till manodeppressiv (t ex hunduppfödningen kanske är en manisk grej, man vet ju inget eftersom TS inte alls nämner vad för sjuk personen är) eller en cpskada eller vad som helst.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 01:27:00 följande:
    På vilket sätt är den ett exempel? Tycker du inte att det är skillnad på att anklaga alla sjuka för att vara arbetsskygga och att fråga varför folk är sjukskrivna/har sjukersättning? Tror du att det är lätt att få sjukersättning idag?
    Så fort någon ifrågasätter en sjuksrivning så är det alltid så otroligt laddat.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 01:23:57 följande:
    Trodde i min enfald att fler skulle reagera på den här sjuka som jag gjort men inser ju annat nu.
    Finns ingenting som kan täckas in som sjuk vad gäller den här människan, hela kroppen och hela själen funkar fullt ut varje dag! Hårt kroppsligt arbete och "kundkontakter" och socialt liv med hundutställningar och RUBBET!
    Ändå blir den här tråden ifrågasatt.

Sjukt!
  • Anonym (p)
    Anonym skrev 2011-03-30 01:33:10 följande:
    Trodde i min enfald att fler skulle reagera på den här sjuka som jag gjort men inser ju annat nu.
    Finns ingenting som kan täckas in som sjuk vad gäller den här människan, hela kroppen och hela själen funkar fullt ut varje dag! Hårt kroppsligt arbete och "kundkontakter" och socialt liv med hundutställningar och RUBBET!

Sjukt!
    Du vet alltså inte vad personen har fått för diagnos?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 01:33:10 följande:

Sjukt!
    Utifrån det du skriver går det inte att dra någon slutsats kring varför individen i fråga får sjukersättning.

Vad känner du till om individens sjukdomshistoria?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-30 01:32:01 följande:
    Så fort någon ifrågasätter en sjuksrivning så är det alltid så otroligt laddat.
    Och det lustiga är att om nån kommer med ett KLOCKRENT exempel på en KLOCKREN fuskare så gills inte det? De finns alltså aldrig? Ändå finns de men bara på papper????
    Och märkligt att det alltid bara är andra sjuka som tillstår att visst finns det fuskare men aldrig tillstår att det finns fuskare när man faktiskt berättar om det?

Och varför så laddat?
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-30 01:46:25 följande:
    Och det lustiga är att om nån kommer med ett KLOCKRENT exempel på en KLOCKREN fuskare så gills inte det? De finns alltså aldrig? Ändå finns de men bara på papper????
    Och märkligt att det alltid bara är andra sjuka som tillstår att visst finns det fuskare men aldrig tillstår att det finns fuskare när man faktiskt berättar om det?

Och varför så laddat?
    Jag ser inget "klockrent" i det du skrivit hittills. Det går inte att utröna något alls ur det.
    Vad vet du om personens sjukdomshistoria?

Och om du nu är så säker, gör en anmälan då.
  • Sophia

Blir så trött på att folk är sjukskrivna som inte bör vara det, var sjätte kr FK betalar ut är felaktig..
    Men om du inte vet varför personen i fråga är sjukskriven så ska du inte vara så snabb att döma.
    T.ex. psykiska besvär kan visa sig på väldigt olika sätt. En person kanske mår jätte bra av att jobba stenhårt med sina djur men inte klarar av att ha någon annans krav på sig?
    Om du tex vet att hon är sjukpensinär pga ryggont så anmäl henne för fusk!?
    Du kan kontakta FK och säga att du tycker det är konstigt att hon är sjukpensionär och berätta vad hon orkar, om de fortfarande tycker hon ska vara sjukskriven så låter de ju henne vara det.

Svar på tråden Har jag fel?(frisk sjukpensionär)