• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Ruggugglan

Jag hade blivit vansinnig om någon hade lurat i mig något som jag uttryckligen sagt att jag inte får/kan äta!

Vad gör ni om de faktiskt känner att det är fläskkött?

• Jiinii

nej verkligen inte.. det är otroligt fel att ljuga plus att man visst känner skillnad på nöt och griskött i en gryta gör inte du det själv? helt olika på färgen också

• ventilera mera

Du kan ju se det så här också: är det värt att sabba relationen med en arbetskamrat som du säkerligen lär göra när han eller hans fru inser att det inte är nötkött de äter? Att stå och blåljuga om en såpass viktig grej ställer ju inte direkt dig i fördelaktig dager. Dessutom är det absolut inte ok att se det som att det man inte vet har man inte ont av. Skulle DU vilja bli serverad t ex stekt katt under den förevändningen?

Och förutom det så tycker ju jag att det var rätt korkat att svara "nej" på hans fråga, där satte du ju dig själv i skiten... som det sägs här ovan, han kanske hade löst problemet själv om du hade varit ärlig.

• Priceless Perfection

Vad är det med svennar och fläskkött?! Varför är griskött så jäkla viktigt för er?
    Tro det eller ej, men man är en människa trots att man inte gillar att tugga på fläsk.

Du är den enda som begränsar dig
  • Anonym (Undrande)
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 20:43:26 följande:
    Du är verkligen en riktig tönt.
     Onödig kommentar. Om det är god mat, hur kan den samtidigt vara "vidrig"?

Tack till er som är seriösa. Fast det är ju inte frågan om att lura i dom något giftigt, de kommer äta maten och älska den. Är lite win-win över det hela, men jag känner dock någonstans att det är lite omoraliskt, det är därför jag frågar här.

Dessutom känns det som vår perfekta middag skulle spolieras lite av att två personer sitter och tuggar på varsin brödbit eftersom de är för trångsynta för att njuta av min frus kulinariska förmåga.

Det är försent att ringa och säga det nu, dessutom är vi inte jättenära bekanta, situationen skulle kännas konstig.
  • Den allsmäktige

Snälla. Säg att detta är ett aprilskämt?

• astalacasta

För det första känner man tydligt skillnad mellan fläskkött och nötkött. Det smakar inte alls likadant.

För det andra är det otroligt bisarrt att ljuga för en kollega om något som man vet är viktigt för den personen.

Tala om hur det ligger till innan de kommer, och be antingen dem ta med något själva eller laga goda, matiga tillbehör så att de kan skippa köttet.

• Ruggugglan
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:48:53 följande:
     Onödig kommentar. Om det är god mat, hur kan den samtidigt vara "vidrig"?

Tack till er som är seriösa. Fast det är ju inte frågan om att lura i dom något giftigt, de kommer äta maten och älska den. Är lite win-win över det hela, men jag känner dock någonstans att det är lite omoraliskt, det är därför jag frågar här.

Dessutom känns det som vår perfekta middag skulle spolieras lite av att två personer sitter och tuggar på varsin brödbit eftersom de är för trångsynta för att njuta av min frus kulinariska förmåga.

Det är försent att ringa och säga det nu, dessutom är vi inte jättenära bekanta, situationen skulle kännas konstig.
    De äter inte fläsk pga sin religion. Inte pga smaken!
  • Priceless Perfection
    litenlitenliten skrev 2011-04-01 20:47:29 följande:
    Jag hade blivit vansinnig om någon hade lurat i mig något som jag uttryckligen sagt att jag inte får/kan äta!

Vad gör ni om de faktiskt känner att det är fläskkött?
    Precis. Dessutom handlar det inte bara om att det är förbjudet för dem utan de tycker innerligt att det är äckligt. Det är som att äta kattkött för dem.
    Man kanske ska lura TS på lite kattkött?
    Du är den enda som begränsar dig
  • Anonym (fy skäms)

Har man aldrig i sitt liv ätit fläsk är det lätt att få väldigt ont i magen just eftersom griskött innehåller syror som inte finns i annat kött. Jävligt elakt att ljuga och luras på det sättet. Du borde skämmas att ens tänka tanken.

Han frågade ju om ni skulle servera fläsk, annars kanske han skulle tagit med något eget eller hur? Men du gav han ju inte ens en chans att göra det.

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?