• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Anonym (VEG)
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:01:28 följande:
    Halal vad?? Obestämd

Det där med att göra en vegetarisk gryta var iofs en bra idé, jag ska pitcha den för frugan (mästerkocken!)
    Skrattande Halal är kött som är speciellt slaktad, mot mecka eller ngt och utförs endast av slakt imamer. Sen efter slakt, tömms djuret helt från blod. I förorters arab affärer säljs sånt.
    VEG är bäst då man är osäker :)
  • Priceless Perfection
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:07:01 följande:
    Jahaaa. Så om du skulle äta lammkött som du inte visste var lammkött, men som smakade riktigt bra, skulle du spy då? Nej, skulle inte tro det.

Vad man anser är "äckligt"?? Vad är det som är så äckligt med att äta fläsk, men i nästa minut stoppa i sig ko? Båda är djur. Det kallar jag dubbemoral, det.

Det handlar om predatorer i högsta grad, min vän. Människan äter i allmänhet inte predatorer (när det gäller däggdjur). Därmed är allas barnsliga argument om att äta predatorer eller tom avföring som någon person som försökte vara rolig, men misslyckades å det grövsta, föreslog utdömda.

Här kan du läsa om däggdjur: sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4ggdjur
    Däremot känner jag om det är lammkött. Varför kan du inte förstå att det är en väsentlig smakskillnad på fläsk och oxfilé t.ex? Varför är du så trångsynt när det gäller det. Vi kan väl lika gärna sluta importera kokött då det ändå är "same shit" enligt dig. Jag kan dock sätta alla mina fingrar på att ingen vettig människa kommer att hålla med dig.
    Du är den enda som begränsar dig
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 21:10:10 följande:
    Skrattande Halal är kött som är speciellt slaktad, mot mecka eller ngt och utförs endast av slakt imamer. Sen efter slakt, tömms djuret helt från blod. I förorters arab affärer säljs sånt.
    VEG är bäst då man är osäker :)
    Usch, det här börjar bli jobbigt nu känner jag. Är det nåt annat man ska tänka på? Ska salladen vara hackad i Mecka också? Vindruvorna till vinet trampat av en islampräst? Jag har 0 koll på dessa människor måste jag erkänna. Obestämd
  • Anonym (Undrande)
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 21:11:04 följande:
    Däremot känner jag om det är lammkött. Varför kan du inte förstå att det är en väsentlig smakskillnad på fläsk och oxfilé t.ex? Varför är du så trångsynt när det gäller det. Vi kan väl lika gärna sluta importera kokött då det ändå är "same shit" enligt dig. Jag kan dock sätta alla mina fingrar på att ingen vettig människa kommer att hålla med dig.
    Fast nu var inte frågeställningen om du kände att det var lammkött, eller hur? Lite samma resonemang som min 5-åring har: "ja vill ente äta de där, de är äckli", utan att ens prova. Min frus gryta är en kulinarisk höjdare, det ska du skriva upp.

Sen förstår jag inte resonemanget med att sluta importera kokött? Varför i hela friden skulle vi göra det? Var rädd om fingrarna!
  • Anonym (VEG)

Prinsessan har aldrig smakat på bra lammkött! Jag tycker att lamm är mindre gott, men har ätit många extremt goda grytor med lamm i....allt handlar om kryddorna och inget annat..mynta osv. MAT är aldrig äckligt, mindre gott kan det vara men aldrig ÄCKLIG!! Skäms på dig! Va glad att du har ett val av mat och kött...alla är inte så lyckliga och är glada att få det som du tycker är äckligt...FYYYYYY SKÄMS!!!

• Priceless Perfection
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:17:40 följande:
    Fast nu var inte frågeställningen om du kände att det var lammkött, eller hur? Lite samma resonemang som min 5-åring har: "ja vill ente äta de där, de är äckli", utan att ens prova. Min frus gryta är en kulinarisk höjdare, det ska du skriva upp.

Sen förstår jag inte resonemanget med att sluta importera kokött? Varför i hela friden skulle vi göra det? Var rädd om fingrarna!
    *skriver upp*
    Du är den enda som begränsar dig
  • Anonym (VEG)
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:14:33 följande:
    Usch, det här börjar bli jobbigt nu känner jag. Är det nåt annat man ska tänka på? Ska salladen vara hackad i Mecka också? Vindruvorna till vinet trampat av en islampräst? Jag har 0 koll på dessa människor måste jag erkänna. Obestämd
    hahahahaaaaa..köp läsk till dem, vin dricker de inte! Alkohol är förbjudet...Nej din masterkock måste inte be mot mecka då hon hackar sallad :))))
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 21:19:09 följande:
    Prinsessan har aldrig smakat på bra lammkött! Jag tycker att lamm är mindre gott, men har ätit många extremt goda grytor med lamm i....allt handlar om kryddorna och inget annat..mynta osv. MAT är aldrig äckligt, mindre gott kan det vara men aldrig ÄCKLIG!! Skäms på dig! Va glad att du har ett val av mat och kött...alla är inte så lyckliga och är glada att få det som du tycker är äckligt...FYYYYYY SKÄMS!!!
    Bra rutet. Jag tvivlar tyvärr på att människan ifråga brukar allvar här i tråden. Har märkt att många bara skriver för att provocera.
  • hervor
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:14:33 följande:
    Tror du verkligen inte att dessa muslimer hade frågat, om det var annat som bekymrade dem?

Alla är inte lika rätttrogna. De flesta muslimer (och judar) äter inte griskött för att de inte är vana vid det - precis som många svenskar inte äter hund eller sniglar, trots att det är vanligt i Kina respektive Frankrike.

Men om Halal var ett krav, skulle de nog ha sagt det

Många muslimer dricker inte vin heller, men en del gör det. Alla är inte lika praktiserande. Slappna av och gör nåt vegetariskt vid sidan om, så löser sig resten  
  • Maruid

Jag hoppas innerligt att detta är ett aprilskämt.

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?