• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Princess84

Men om man nu inte känner skillnaden på griskött och nötkött så kan ni ju mycket enkelt använda nötkött istället. Då har ni räddat hela kvällen. Att muslimer inte dricker alkohol har ju redan påpekats så ni får ju köpa något annat när ni ändå åker till affären för att köpa nötköttet.

• Cecci78

Men, vadå inte känner skillnad på fläsk och nötkött? Det smakar ju helt olika o har olika konsistens eller vad det nu heter när det gäller kött! Klart de känner skillnad! Finmiddag med fläskkött... njaaaeee

• sötarara
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 20:52:38 följande:
    Jag tycker att du är en tönt. Din kollega frågade om maten innehöll griskött, men du svarade nej trots att du visste att det skulle innehålla det. Ha lite stake för fasiken och var ärlig. Därmed betraktar jag dig som en tönt. Mes funkar också som beskrivning.
    hahaha, spot on!
  • Nikkili

Du är skyldig att berätta vad det är i maten om någon frågar,man kan vara allergisk och man kan bli sjuk av griskött om man aldrig ätit det innan.

• PruttPottan

Respektlöst att bete sig så. Det första jag frågar alla när de tackat jag till en inbjudan är om de har några allergier eller annat de inte äter. Så gör man som en GOD värd. Annars ger man fan i att bjuda hem folk.

Genom att du ljuger ger du dem ingen chans att ta med sig egen mat eller föreslå något så det funkar för dem.

• OnlyOne

Kul idé av TS. Jag ska testa att bjuda på panna cotta och gräddstuvade kantareller till en mjölkallergiker. Ska självklart säga att det är vegetabiliskt. Och så ska jag testa att bjuda på blodpudding till en vegetarian och säga att det är chokladpudding. Jättekul!

• Lillismaj

Ha ha, detta är en rasist som vill få ur sig sina åsikter på det fegaste sättet!
    Plus att det finns ingen gryta i världen som är sååå god som inte blir godare med bara nötkött.

• Anna Paulita
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 22:06:50 följande:
    Jaha, så grisar är "orena". Märkligt argument. Tror du att man äter leran? Svin är faktiskt ett av de RENASTE djuren man kan äta. De urinerar tex inte där de äter, som kor gör. Kor får i sig både det ena och det andra, bland annat ett antal kilo daggmaskar när de betar.

Fiskar äter det mesta, du vet inte vad fisken du äter har ätit. Kan vara både avföring och kadaver.

Fågel samma sak, bl a kyckling äter avföring (inte med mening, men det kommer på köpet när de äter tillsammans på liten yta).

Dina argument lyser av okunnighet.

Att man inte tycker att det är gott kan jag köpa. Men då ska man isåfall SMAKA av min frus goda gryta först, inte komma och döma ut saker på förhand.
    Jag vet att man inte äter leran, men mina åsikter känns hägst ointressanta. Jag skrev bara ett svar på varför muslimer inte äter gris.

Gällande den sista meningen....gör dig inte dummare än du är.
  • MammaPlutt

Mycket respektlöst. Jag föreslår att ni säger som det är. Nu visste ni ju redan INNAN att de är muslimer så då får man faktiskt respektera detta. Det är som att ge vegetarianer kött utan att de vet om det. Eller att gå och vara otrogen och tänka " Det inte frugan vet, gör ingen skada." Man gör inte så mot sina medmänniskor.

Visa hänsyn och hitta en annan lösning. 

• snöflingan84

Men hallå vad var det du inte visst att de var muslimer eller att de inte åt griskött, om du visste sedan tidigare att de är muslimer, då visste du också att de med största sannolikhet inte äter griskött. Och vet man att man ska bjuda muslimer på middag så planerar man inte en meny som innehåller griskött. Eller fick du reda på idag att de är muslimer. 

Det är faktiskt inte alls så svårt att göra något annat vid sidan om grytan som ni har tänkt. Förslagsvis vegetariskt man använder då samma ingredienser bara att man tar bort köttet. Det behöver inte vara krångligare än så. Eller så byter ni ut fläsk köttet mot något annat kött.

Det viktiga är att det måste respekteras att de väljer att inte äta griskött. Dessutom är jag säker att det inte går att lura dom att det är nöt istället för fläsk. Då blir det ju väldigt pinsamt för er. Och den fina middagen är garanterat över.

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?