• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • JonnyLover
    Vemdär skrev 2011-04-01 21:31:53 följande:
    SKÄMMES TA MEJ FAN!!
    Om du t.ex. hade varit allergisk mot något och någon la in det i maten ändå och tönkte "äääsch det är inte så mycket...han kommer säkert inte känna av det så mycket"...hur fan hade du känt då? Du handlar det inte om allergi utan något man inte äter! MEN fY FAN för sådana som dig!
  • Anna Paulita

Det är helt omöjligt att laga en riktigt "fin middag" med fläsk kött för fläsk kött kan aldrig, hur du än vänder och vrider på det vara ett fint kött.

• JonnyLover
    Anonym (ruttet) skrev 2011-04-01 21:39:11 följande:
    Ruttet gjort att LJUGA!
    Är dem muslimer så ÄR dem!
  • Anonym (Undrande)
    Bedhead skrev 2011-04-01 21:48:37 följande:
    Att ljuga, menar du?
    Ja.
    Anna Paulita skrev 2011-04-01 21:49:28 följande:
    Det är helt omöjligt att laga en riktigt "fin middag" med fläsk kött för fläsk kött kan aldrig, hur du än vänder och vrider på det vara ett fint kött.
    Nej.
  • Mad as snow

BB, när började du starta anonyma trolltrådar?

• Bedhead
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:52:17 följande:
    Ja.
    Riktigt djävla.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Oleanna
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:46:03 följande:
    Ja, det verkar onekligen smidigast för alla inblandade. Min fru var inte så pigg på idén om att göra två grytor.

Jag förstår inte all denna näthat i tråden som är i min riktning:

Ingen tar någon skada av maten. Jag ska inte bjuda på gift!

Frågan är väl snarare om hur moraliskt "fel" det är på en skala?
    Jag äter inte fläsk numera pga andra anledningar men jag känner definitivt skillnad på smak.
    Fläskkött är lite sötare så jag tvivlar på att ni kommer undan med det.
    Jag hade inte blivit glad om någon hade gjort så mot mig..lite respektlöst.
    Säg att du hade fel och att det är fläsk i.  
  • Anonym (VEG)

Så kan man inte göra, att ljuga! Varför ens bjuda de på middag??? De är säkert glada att äntligen bjöd ngn de på middag, är din fru masterkock så gör hon en till gryta. En kock, fritids kock eller arbetande kock  vill att alla ska vara nöjda med maten. Älskar själv att laga mat och vill att alla ska vara nöjda som  jag bjuder hem till mig! Muslimer, vegetarianer or what ever...

• Anna Paulita
    jagvetallt skrev 2011-04-01 21:47:20 följande:
    så muslimer äter aldrig fläskpannkaka? de går miste om stora saker i livet. Varför äter muslimer inte fläsk, är väl inget fel på lite gris, djur som djur. 
    Ja, herregud....utan fläskpannkaka kan man inte leva.

Muslimer äter inte fläsk, tror jag, för att griskreatur lever i och rullar sig i lera och dy. Alltså är de orena. Jag tror det är samma orsak till att vissa muslimer inte äter typ kräftor eller hummer också, då de också lever i lera och dy.

Jag äter inte heller fläsk, för att jag inte tycker det är gott. Märkligt nog är det inte alls lika provocerande som när min bäste väns muslimska fästman säger att han inte gör det.
  • Anna Paulita
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:52:17 följande:
    Ja.
    Anna Paulita skrev 2011-04-01 21:49:28 följande:
    Nej.
    Jo. Gris är ett skitkött helt enkelt.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?