• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • karet

Jag tycker verkligen INTE att det är okej.

Det är respektlöst och riktigt tråkigt att du ens överväger att servera fläsk.

Dels så kommer de nog märka skillnad, fläsk är inte som nötkött eller kyckling.

De väljer att komma till er som era GÄSTER och då borde ni respektera deras önskan.

• Kumari

Om du vet att dina gäster e muslimer och om du känner till deras kultur att dom ej äter fläskkött, tycker du verkligen att det e rättvist att ljuga för dom om innehållet i maten?

Har man en bjudning får man bjuda på mat som alla kan äta vilket kan leda till flera rätter.
    Vet jag om allergi eller kultur så ser jag till att det alltid finns något till dom.
    Det jag ej tar lika mkt hänsyn till e dieter.

Och om du nu själv ente orkar göra mat åt dina gästar som du bjudet hem på middag så får du väll säga sanningen och be dom ta med egen mat.

Men du e en dålig värd och kollega om du bjuder dom på grytan med fläsk i utan att säga till dom.  

• fru edinge

Tycker ni är elaka på riktig om ni gör det.. Sen känner man juh skillnad på gris resp nöt kött ö h t.. Hade blivit grymt arg/sårad/besviken om någon gjort så mot mig och min familj (

• Anonym (Ja för tusan)
    jagvetallt skrev 2011-04-01 21:47:20 följande:
    så muslimer äter aldrig fläskpannkaka? de går miste om stora saker i livet. Varför äter muslimer inte fläsk, är väl inget fel på lite gris, djur som djur. 
    I de länderna islam startade är det så varmt att om man slaktar en gris så blir köttet fördärvat på mycket kort tid. Äter man det så blir man mycket magsjuk och det var så det startade med att avstå griskött. Sen gick tiden och som i så mycket annat så förändras ju historien lite i taget till det plötsligt skrevs in i koranen att det är orent att äta fläsk, och det kan man ju säga eftersom det surnar och ruttnar i värmen.
  • Lavish

Ett till aprilskämt eller? Släng in fläskköttet i frysen och gå och köp nöt eller lamm för fan.

• Nessie99

Ja, skaffa alternativ till vin, de kommer båda tacka nej till det. Läsk, vatten, juice eller kolsyrat smaksatt vatten föreslår jag. Och du, eftersom du ändå är inne på Wiki, försök läsa på lite om andra kulturer. Du kommer bara göra bort dig annars.

• Anonym (Generous)
    Kumari skrev 2011-04-01 21:56:11 följande:
    Om du vet att dina gäster e muslimer och om du känner till deras kultur att dom ej äter fläskkött, tycker du verkligen att det e rättvist att ljuga för dom om innehållet i maten?

Har man en bjudning får man bjuda på mat som alla kan äta vilket kan leda till flera rätter.
    Vet jag om allergi eller kultur så ser jag till att det alltid finns något till dom.
    Det jag ej tar lika mkt hänsyn till e dieter.

Och om du nu själv ente orkar göra mat åt dina gästar som du bjudet hem på middag så får du väll säga sanningen och be dom ta med egen mat.

Men du e en dålig värd och kollega om du bjuder dom på grytan med fläsk i utan att säga till dom.  
    Tummen upp!
  • Anonym

Är man inte van vid fläskkött kan man få ont i magen. Fick en kompis till mej som är muslim. Men hon äter de inte för religionen utan för hon tycker inte det är gott. När hon testade fick hon jätte ont. SÅ jävla respektlöst om ni försöker lura i dom det. Är ju knappast en nyhet att muslimer inte äter griskött.

• Anonym (Undrande)
    Anna Paulita skrev 2011-04-01 21:54:07 följande:
    Muslimer äter inte fläsk, tror jag, för att griskreatur lever i och rullar sig i lera och dy. Alltså är de orena. Jag tror det är samma orsak till att vissa muslimer inte äter typ kräftor eller hummer också, då de också lever i lera och dy.

Jag äter inte heller fläsk, för att jag inte tycker det är gott. Märkligt nog är det inte alls lika provocerande som när min bäste väns muslimska fästman säger att han inte gör det.
    Jaha, så grisar är "orena". Märkligt argument. Tror du att man äter leran? Svin är faktiskt ett av de RENASTE djuren man kan äta. De urinerar tex inte där de äter, som kor gör. Kor får i sig både det ena och det andra, bland annat ett antal kilo daggmaskar när de betar.

Fiskar äter det mesta, du vet inte vad fisken du äter har ätit. Kan vara både avföring och kadaver.

Fågel samma sak, bl a kyckling äter avföring (inte med mening, men det kommer på köpet när de äter tillsammans på liten yta).

Dina argument lyser av okunnighet.

Att man inte tycker att det är gott kan jag köpa. Men då ska man isåfall SMAKA av min frus goda gryta först, inte komma och döma ut saker på förhand.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?