• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Priceless Perfection
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 21:19:09 följande:
    Prinsessan har aldrig smakat på bra lammkött! Jag tycker att lamm är mindre gott, men har ätit många extremt goda grytor med lamm i....allt handlar om kryddorna och inget annat..mynta osv. MAT är aldrig äckligt, mindre gott kan det vara men aldrig ÄCKLIG!! Skäms på dig! Va glad att du har ett val av mat och kött...alla är inte så lyckliga och är glada att få det som du tycker är äckligt...FYYYYYY SKÄMS!!!
    Hehe, om du syftar på mig så kanske du ska läsa mitt alias igen.

Bra namnval (VEG) till ditt hyllande inlägg om lammkött.

Jag stöter på riktig fattigdom varje dag - alltså inte "svennefattigdom", så du behöver inte lära mig vad jag ska uppskatta eller ej.
    Du är den enda som begränsar dig
  • Discostella

Nu tror (hoppas) jag iofs att detta är ett skämt men:

TS - apropå Nobelmiddagen så kan jag lova dig att där serveras inte muslimer fläsk, vegetarianer får vego-mat, hinduer får inte nöt osv osv. Att alla sitter och äter precis samma sak där är bara nys!

• JonnyLover

Det var det värsta jag hört... att ljuga om något sånt är ofärskämt och elakt...
    Man känner lätt skillnad mellan nöt å fläsk, både på smak och lukt...
    Jag skulle blivit riktigt förbanad om någon gjorde så mot mej!!!

Jag tycker att ni får laga till något annat till dom som dom kan äta,
    halal kött eller något vegetariskt...

• Anonym (Undrande)
    Anonym (VEG) skrev 2011-04-01 21:21:44 följande:
    hahahahaaaaa..köp läsk till dem, vin dricker de inte! Alkohol är förbjudet...Nej din masterkock måste inte be mot mecka då hon hackar sallad :))))
    Vin och fläsk förbjudet? Skrikandes Stackars dessa människor, nu tycker jag lite synd om min arbetskamrat som måste leva efter sådana konstiga regler.

Det får bli Fanta och bröd för deras del till varmrätt då, om inte frugan vill göra extrajobbet med den vegetariska grytan. Synd dock att det måste gå ut över vår Perfekta Middag.

Tack för tipsen!
  • hervor
    Discostella skrev 2011-04-01 21:24:23 följande:
    Nu tror (hoppas) jag iofs att detta är ett skämt men:

TS - apropå Nobelmiddagen så kan jag lova dig att där serveras inte muslimer fläsk, vegetarianer får vego-mat, hinduer får inte nöt osv osv. Att alla sitter och äter precis samma sak där är bara nys!
    Precis!

TS tjatar om den fina trerättersmiddagen och fruns fantastiska gryta. Men han verkar inte vara speciellt världsvan eller van vid människor från olika kulturer?

Och han har uppenbarligen NOLL KOLL på Nobelmiddagen!  
  • Priceless Perfection

Ts är en ganska känd medlem här. Känner igen skrivsättet så väl. Men jag joinar skämtet. Har inte så mycket för mig nu i några timmar innan det blir utgång.

Du är den enda som begränsar dig
  • Vemdär

SKÄMMES TA MEJ FAN!!
    Om du t.ex. hade varit allergisk mot något och någon la in det i maten ändå och tönkte "äääsch det är inte så mycket...han kommer säkert inte känna av det så mycket"...hur fan hade du känt då? Du handlar det inte om allergi utan något man inte äter! MEN fY FAN för sådana som dig!

• Anonym

Jaha, det är ett skämt. Eller förhoppningsvis är det ett skämt. Annars hoppas jag att karma biter dig i arslet. Du förtjänar inte mer än vad du ger.

• Anonym (Undrande)
    Vemdär skrev 2011-04-01 21:31:53 följande:
    SKÄMMES TA MEJ FAN!!
    Om du t.ex. hade varit allergisk mot något och någon la in det i maten ändå och tönkte "äääsch det är inte så mycket...han kommer säkert inte känna av det så mycket"...hur fan hade du känt då? Du handlar det inte om allergi utan något man inte äter! MEN fY FAN för sådana som dig!
    Såja, nu lugnar vi ner oss, och samtidigt försöker vi undvika okvädesord och ogrundade förolämpningar. Låter det OK? Bra!

Det är inte öht jämförbart med att vara allergisk. Ingen kommer ta någon skada av detta. Hur resonerar du egentligen?
    Priceless Perfection skrev 2011-04-01 21:30:48 följande:
    Ts är en ganska känd medlem här. Känner igen skrivsättet så väl. Men jag joinar skämtet. Har inte så mycket för mig nu i några timmar innan det blir utgång.
    Hm, jag är nog inte särskilt "känd" här. Brukar inte posta alls ofta faktiskt. Förstår inte vad som är skämtet med det.
  • Anonym (Perfekt middag?)
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 21:25:38 följande:
    Vin och fläsk förbjudet? Skrikandes Stackars dessa människor, nu tycker jag lite synd om min arbetskamrat som måste leva efter sådana konstiga regler.

Det får bli Fanta och bröd för deras del till varmrätt då, om inte frugan vill göra extrajobbet med den vegetariska grytan. Synd dock att det måste gå ut över vår Perfekta Middag.

Tack för tipsen!
    Ja middagen låter verkligen perfekt om du har som mål att göra två människor illamående och avsky dig för resten av ert liv.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?