• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busungarnas mamma
    4ungar skrev 2011-05-24 07:34:55 följande:
    Jag vet inget om moderkakorna än sålänge, fick ni reda på det på Rul:et ? Läkaren jag var till och skulle kolla skiljevägg var väldigt snabb och sa inget om hur många moderkakor eller hur dom låg =( Jag gör RUL den 28/6... känns som en evighet.

Hur många är det som har/ska kolla kön ? Jag tror vi vill kolla denna gången, men jag vet inte =) Fast maken vill väldigt gärna så jag tror det blir så...
    Att det bara fanns en moderkaka fick jag veta på ett ul vi gjorde i vecka 11, att jag har den i framvägg fick jag veta på rul i vecka 19.

Vi har kollat kön denna gång
    Det gjorde vi inte med pojkarna, men denna gång kände vi att vi vill göra det för att kunna planera inköp och sådant lite mer.
    Vi ska även göra i ordning ett rum till dem och nu när vi vet att det är två tjejer så lär tapeterna bli ROSA!!!!
    Haha, mitt liv har varit blått, grönt, svart, bilar, traktorer, flygplan, spindelmannen, batman och liknande i 8 år.
    Jag välkomnar verkligen rosa och lite mer "gull igull" nu
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • Ladycocos

Hejsan!

Får jag göra er sällskap?

Jag väntar tvillngar med BF 1/11, men kommer inte att få gå längre än ca 15/10. Här sätter de igång tvillinggraviditeter i v 38. Sen tidigare har vi en son som blir 2 i augusti

Jag gjorde ett privat KUB, och fick gå en bedömning att det är en tjej och en kille. Det var för tidigt att säga till 100% men han var till 90% säker, och han hade rätt på sonen för ett par år sen...

Ang en eller två moderkakor, så har jag fått lära mig att tvåäggs alltid har varsin! Enäggs kan dela eller ha varsin... Jag väntar tvåäggs, och vet att jag har ena i framkant, vilket syntes tydligt på ett UL i ca  v 10. Även jag har gjort en IVF, och fick tillbaka 2 embryon

Jag har de senaste dagarna börjat känna små rörelser från det jag tror är killen. Med sonen kände jag inga ordentliga sparkar förrän i v 21, men då var första sparken så ordentlig att maken kände den tydligt

Jag längtar så efter mitt RUL! Vill se dem igen, se att de har det bra, för även om magen växter löjligt snabbt så har jag lite svårt att förstå... Sen hoppas jag innerligt att få en bekräftelse på om det är en av varje, men tydligen är de kinkiga här i Östergötland med att berätta kön..

• Busungarnas mamma
    spattanjansson skrev 2011-05-24 07:56:25 följande:

Okej..så moderkakorna kan alltså växa ihop? Så lite man vet om hur saker och ting fungerar
    I den boken jag läste står det inte så mycket om moderkakor, en eller två utan mer att det är skiljeväggen som avgör om det är en eller tvåäggs...

Själv är jag ju 99,9% säker på att mina är tvåäggstvillingar, dels hade dom en "tjock" skiljevägg, varsin moderkaka och så fick jag ju 2 embryon insatta

EGO: en kräkdag igen...verkar som om det kommer fortsätta även in i gravidmånad 5. jippi

Det är väldigt vanligt att moderkakorna växer ihop till en, därför vill de göra ul för att kolla sådant redan vid vecka 9-11. Då är det inte så stor risk att de har hunnit växa ihop, men vid rul så har en del "kakor" gjort det.
    Moderkakan har egentligen inget med enäggs/tvåäggs att göra öht eftersom att enäggs också kan ha varsin.
    Det handlar just om hur tjock skiljeväggen är, om de delar hinnor och eller fostersäck.

Fy vad jobbigt för dig att kräkas så. Hoppas det ger sig snart
  • 4ungar
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-24 08:29:28 följande:
    Att det bara fanns en moderkaka fick jag veta på ett ul vi gjorde i vecka 11, att jag har den i framvägg fick jag veta på rul i vecka 19.

Vi har kollat kön denna gång
    Det gjorde vi inte med pojkarna, men denna gång kände vi att vi vill göra det för att kunna planera inköp och sådant lite mer.
    Vi ska även göra i ordning ett rum till dem och nu när vi vet att det är två tjejer så lär tapeterna bli ROSA!!!!
    Haha, mitt liv har varit blått, grönt, svart, bilar, traktorer, flygplan, spindelmannen, batman och liknande i 8 år.
    Jag välkomnar verkligen rosa och lite mer "gull igull" nu
    Ha ha... ja det är samma här, skulle kunna tänka mig att shoppa lite klänningar, hello kitty osv, fast det är ju inte det viktigaste och som sagt jag är ganska säker på att det är två pojkar i magen, fast det kanske är för att jag bara har pojkar innan =)
  • 4ungar
    Ladycocos skrev 2011-05-24 08:33:02 följande:
    Hejsan!

Får jag göra er sällskap?

Jag väntar tvillngar med BF 1/11, men kommer inte att få gå längre än ca 15/10. Här sätter de igång tvillinggraviditeter i v 38. Sen tidigare har vi en son som blir 2 i augusti

Jag gjorde ett privat KUB, och fick gå en bedömning att det är en tjej och en kille. Det var för tidigt att säga till 100% men han var till 90% säker, och han hade rätt på sonen för ett par år sen...

Ang en eller två moderkakor, så har jag fått lära mig att tvåäggs alltid har varsin! Enäggs kan dela eller ha varsin... Jag väntar tvåäggs, och vet att jag har ena i framkant, vilket syntes tydligt på ett UL i ca  v 10. Även jag har gjort en IVF, och fick tillbaka 2 embryon

Jag har de senaste dagarna börjat känna små rörelser från det jag tror är killen. Med sonen kände jag inga ordentliga sparkar förrän i v 21, men då var första sparken så ordentlig att maken kände den tydligt

Jag längtar så efter mitt RUL! Vill se dem igen, se att de har det bra, för även om magen växter löjligt snabbt så har jag lite svårt att förstå... Sen hoppas jag innerligt att få en bekräftelse på om det är en av varje, men tydligen är de kinkiga här i Östergötland med att berätta kön..
    Härligt, välkommen =)
  • Busungarnas mamma
    4ungar skrev 2011-05-24 08:52:25 följande:
    Ha ha... ja det är samma här, skulle kunna tänka mig att shoppa lite klänningar, hello kitty osv, fast det är ju inte det viktigaste och som sagt jag är ganska säker på att det är två pojkar i magen, fast det kanske är för att jag bara har pojkar innan =)
    Vi kände oss också säkra på två killar, men det visade det sig att det inte var
    Nej, det spelar ingen roll med könen, men jag måste erkänna att det ska bli riktigt roligt att shoppa tjejkläder istället för killkläder. Utbudet till tjejer är ju så mycket bättre tycker jag.
    Det blir en helt annan marknad att utforska nu
  • spattanjansson
    4ungar skrev 2011-05-24 08:17:08 följande:
    Vad är det för bok du läser ? Är det den man får från MVC ? Tyckte den kändes lite gammal på nått vis...

Stackare som du har fått kräkas än så länge :( Hoppas det ger med sig snart...

Fler än en, att vänta tvillingar, tror det är tvillingklubben som publicerat den. Den är från 2007 så den är ju inte jätteantik :)  Men tar en del som står där med en nypa salt, tror säkert fakta och så stämmer..men sen tycker dom en hel del och det är det jag väljer att lyssna lite si och så på :) Vägrar tex att tro att man kan dra alla över en kant och sjukskriva alla från vecka 25 bara för att det är två....OM det inte behövs såklart...men lixsom om man mår bra, ha ett stillasittande jobb så förstår jag inte varför man ska gå hemma och dra, min BM sa oxå att så är det givetvis inte..jag blir bara sjukskriven om det behövs...inte bara för att jag går in i v25.

EGO: mina kräkningar blir iallfall mer och mer sporadiska...och nu kommer dom på morgonen. jag tar alltid med mig min laptop hem från jobbet och har ju då turen att kunna sitta hemma tills det går över...mycket skönare (om man nu kan nämna ordet skönt och kräkas i samma mening) att sitta hemma och kräkas än på jobbet....

• Frila2

Ladycocos: Välkommen hit. Jag har undrat när du skulle hitta hit.
    Det stämmer, tvåäggs har alltid två moderkakor men inte alltid hela tiden för de kan växa ihop. Vad jag förstår det som så ligger barnen i egen inre och egen yttre fostersäck så har de alltid två moderkakor från början men de kan ha vuxit ihop.

Jag har ingen aning om hur moderkakorna ligger hos mig men jag hade moderkakan i framvägg förra gången och jag känner mer rörelser nu, iaf på vänster sidan. Min egen teori är att jag har en moderkakan uppe eller bak på vänster sida och en moderkaka i framvägg på höger sida Får se om jag har rätt. Jag ska göra RUL om exakt 2 veckor. Börjar bli nervös

• Från 2 till 4

Hej på er alla blivande tvillingmammor! Jag har två små enäggstjejer själv och passar på att önska er ett stort lycka till! Ni har en underbar tid framför er! Tänkte höra om någon är intresserade av lite utrustning!?! Jag har en tvillingbärsele där man antingen bär båda barnen samtidigt eller använder den som två separata. Funkar även på prematurer. 500:- Två st bilbabyskydd, använda 3 månader. 700:- för båda Samt en brio double wave 2011, använd endast ett fåtal gånger så den är som ny! Svart och mörkgrå. Två mjukliftar, regnskydd, lufthjul. En smidig vagn som är lätt och inte tar alltför stor plats i bilen. En stor fördel är också att det är vändbart handtag så du, då barnen är äldre enkelt kan ändra så du har barnen mot dig eller åt andra hållet. Anledningen till att jag redan säljer vagnen är för att jag fått en annan tvillingvagn. Nypris inkl. två mjukliftar var 7800:-. Jag tänker mig 5000:- Jag bor i Lilla Edet som ligger ca 6 mil norr om Göteborg, men vid intresse kan man väl skicka saker med exempelvis bussgods! Mvh Maria maria.joensuu@live.se

Svar på tråden tvillingar i höst?