• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • SinnerSaint

Hej hej!

Ny här. Plussade för en vecka sedan 12/4 och har gjort vårt första IVF på RMC i Lpkg.
    Jag är som tydligen några av er också är, ÖS.
    Jag blev det direkt efter ÄP, och låg på soffan en hel vecka, knde inte gå, stå, ligga pga kramper och att det gjorde så ont. Men åkte inte in. Sedan gick det helt över i ca 1 vecka och kom sedan sakta men säkert tillbaka.....då förstod jag att jag måste vara gravid. Vilket stämde.
    I lördags fick jag lite tugnt att andas och åkte därför in till gynakuten, de tog prover och kollade vul. Bebis va då 3mm och jag hade en del vätsta i buken. Fick blodförtunnande att ta varje dag i en spruta i magen.

Åkta tillbaka i söndags och värden såg likadana ut typ.
    Idag tisdag, var jag återigen, men nu hos min gyn, på vul och blod prov och ska tydligen gå två ggr i veckan ett tag framöver för att hålla koll på värdena. Fick se bebis idag igen och det hade nu växt till 5mm och allt såg perfekt ut. SKÖNT.
    Jag är som sagt överstimulerad nu, men jag har inte speciellt ont nu. Känner av äggstockarna och så när jag rör mig mycket men jag lever ju som normalt, förutom att jag inet promenrar och så. SÅ man måste int eha superont för att vara ÖS.

Den 3:e maj har "riktigt" VUL inbokat och de ska då kolla hjärtslagen på liten.

• missan

Välkommen och grattis Sinner Saint!
    Vi plussade "samtidigt", förra tisdagen. :)
    Låter inte roligt med ÖS men skönt att de håller bra koll på dig.

Själv mår jag bra!
    Ja, jag menar är ju hemma för sjukdom - som äntligen börjar bli bättre men vad gäller det andra
    har jag inga besvär. Magen har slutat att ömma och dra (livmodern) mår pyttepyttelite illa korta stunder
    men knappt kännbart. Nästan så att jag blir lite orolig för att jag mår så bra.
    (Bortsett från hostan och snoret dårå)

Jaja, såhär kommer det nog vara ett tag framöver. Upp, sen lite ner, sen upp igen...
    Men jag är fortfarande överlycklig över min graviditet och igår när min sambo kom hem från jobbet
    frågade ha: "vad har ni gjort idag då"?? :D Vi är lite larviga, jag vet... Men vi njuter så länge vi kan!

Krya krya alla "kompisar"

• Viksan07

Hej alla!
    Var på inskrivningssamtal igår - kul! Men jag var väl inte helt nöjd med BM - lite torr och inte alls lika mysig som den jag hade förra graviditeten. Sedan är det lite väl långt till denna MVC, så jag funderar lite på att byta till en MVC i min kommun. Får se hur det blir.

Sinnersaint: Välkommen!

• Kelsson1

SinnerSaint: VÄLKOMMEN! GRATTIS TILL PLUS! Vad härligt att få se liten så ofta, även om det är pga så tråkig anledning.

missan: Hoppas du blir helt frisk snart!

Viksan: Vem var det du fick, jag ska till någon Elisabeth (kanske har jag frågat redan men glömsk är man nu). Om du inte är nöjd så gör du helt rätt i att byta. Om jag inte kommer att vara helt nöjd så kommer jag säkert att byta till Prima Liv på danderydssjukhus (fick ju så bra bemötande på gynakuten där o fått rekomendation av Mumlan)...

• Ankaja

Jag har massor av funderingar och hoppas att ni kan hjälpa mig och reda ut några.
    Hur länge har ni fått vänta innan ni får komma på på VUL för att kolla att allt är ok? Jag är nu i vecka 6 och jag har inte fått någon tid än på fertilitetsenheten och börjar bli otålig. Vad är det förresten de kollar? På fertilitetsenheten sa de att jag skulle avvakta till efter VUL innan jag skrev in mig på mödrarvården. I vilken vecka skrev ni in er? Vad ska man tänka på när man väljer MVC?

Jag har inte haft någon blödning eller så men är ändå otroligt rädd att något är fel. Jag har inte känt av så mycket av graviditeten förrutom en konstant "mensvärk" och att jag är extremt känslig för vissa lukter. Jag trodde på något vis att det skulle kännas mer att vara gravid. 

• Kelsson1

SinnerSaint: Eftersom det här är en tråd för hela hösten o vintern o jag förväntar mig att vi blir många så tycker åtminstone jag att Lista tar lite för mycket plats så vi har ingen.

Ankaja: Jag ska in på VUL 2/5 så känns som en evighet dit. Tror att FC i Stockholm också rekomenderar att man skriver in sig efter VUL. Men jag struntade i det de sa o bokade tid för inskrivning samma dag som VUL.

Ta det lungt, har du inga blödningar så är allt bra. Mensvärk är bara växtvärk. Skulle du mot förmodan få MF så gör det väääääldigt ont och så börjar man blöda rejält också. Det de kollar på VUL är att det är en riktig graviditet och att hjärtat slår.

MVC valde jag efter öppettider samt att det som stod på hemsidan tyckte jag lät bra. Får se om jag gillar de det ser jag på inskrivningen, gör jag inte det så kommer jag att byta!

• missan

Funderar på MVC Barnmorskorna Västermalmn någon som vet hur de är??
    Jag tyckte de hade en bra information på hemsidan, bra uppetider och verkar ha extra
    "förståelse" för oss som genomgått IVF.. :)

Ska försöka få tag på min behandlande gynekolog för att kolla om hon håller med om mitt datum
    för första VUL. Jag har genomgått utomkveds och är rätt orolig att det inte sitter rätt. Har hört att det vid
    IVF lättare kan åka tillbaka till äggledaren, vet inte varför...
    De har verkligen alltid sagt att jag ska gå på jättetidigt ultraljud för att kolla men jag kunde inte få barnmorskan
    att boka tidigare än den 28:e. Behöver inte höra hjärta bara se att pricken är i livmodern..

• Kelsson1

missan: Saken är den att det kan vara svårt att se pricken också när det är så tidigt, därför bättre att vänta. Jag valde BM Östermalm, de finns i samma byggnad som FC i Stockholm. Vet ännu inte hur de är får se det 2/5... Stod på deras hemsida också att de skulle ha extra förståelse för de som gått IVF men tyckte inte att jag märkte någon skillnad när jag bokade tiden...

• Skrollansmamma

Hej alla!

Idag har jag köpt en AngelSound (doppler) som man kan lyssna på bebisen i magen :)

Har läst att det kan vara svårt att höra hjärtljuden så jag var inställd på det, men så efter en stunds letande hördes det fint och tydligt ett hjärta som pickade på i ca 140 slag/min :) Så häftigt! Kan verkligen rekomendera det till er som är oroliga eller ni som bara vill ha lite kontakt med er bebis. Tror att man kan lyssna redan från v 12!

Kram på er!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011