• Caranlachiel

Vad betyder butt för dig?

Inte för att på något sätt förminska den "hetaste debatterna"-tråd som ligger uppe, men ordvalet gör mig fundersam.

Jag kommer från Göteborg och där säger vi "putta" om knuffa.

I Jönköping där jag bor nu betyder butt sperma. I Göteborg hade jag aldrig hört talas om ordet butt innan, utan tänkte väl närmast på Billy Butt.

Läste mig till att butt kallas en skrubbskädda (fisk) på Gotland.

BF 20 november
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 10:29
    Ursäkta att jag glömde alternativet "Butt betyder något annat". Ni som tycker det kan väl berätta vad det betyder istället?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder butt för dig?
  • Lilli77

Kommer fran Stockholm och "butta" betyder ingenting alls för mig...

• mimsan01

Har vänner från Värmland, och där säger de alla "butta" om att knuffas, så det är det jag är van vid att det betyder

annars tänker jag mest engelska för rumpa när jag ser ordet butt i andra sammanhang...

• Ringtail

För mig är det enbart det engelska ordet för rumpa. Skulle jag höra någon använda det på svenska så skulle jag få gissa mig till innebörden utifrån sammanhanget. (Bor i Stockholm, uppväxt i Norrland.)

• Proletariatet

Bor i Dalarna och har aldrig hört uttrycket innan jag såg det i ovan nämnda tråd. Vi säger "putta" eller "knuffa". Butt förknippar jag annars med bakdelar

• Kazeer

"Butt" är inte ett ord jag använder, när jag talar svenska. Jo, möjligtvis om jag skull prata om Billy Butt men jag kan ju knappast påstå att det händer något vidare ofta. Det är möjligt att det är en fisk men jag har hittills inte behövt konversera om denna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Amazina

Kommer från Småland. Har aldrig hört "butt" i något annat sammanhang än där man syftar på sperma...

Svar på tråden Vad betyder butt för dig?