• Caranlachiel

Vad betyder butt för dig?

Inte för att på något sätt förminska den "hetaste debatterna"-tråd som ligger uppe, men ordvalet gör mig fundersam.

Jag kommer från Göteborg och där säger vi "putta" om knuffa.

I Jönköping där jag bor nu betyder butt sperma. I Göteborg hade jag aldrig hört talas om ordet butt innan, utan tänkte väl närmast på Billy Butt.

Läste mig till att butt kallas en skrubbskädda (fisk) på Gotland.

BF 20 november
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 10:29
    Ursäkta att jag glömde alternativet "Butt betyder något annat". Ni som tycker det kan väl berätta vad det betyder istället?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder butt för dig?
  • skorpionen80

Butt=rumpa för mig. Har aldrig hört ordet användas på svenska.

• trolletimagen
    Helle333 skrev 2011-04-15 10:54:16 följande:
    Men nej butt är ju en plastburk! I dalarna säger man butt om plastburkar. Jag har inte hört någon använda det ordet här annars. Däremot har ju göteborgarna andra konstiga saker för sig. Bamba är ju en sak. Många göteborgare säger chäx iställer för kex MEN de säger Kennel och inte chännel.
    Men säger du kök och inte chöök?
  • La Lola
    Stårscha skrev 2011-04-15 10:44:37 följande:
    Att butt kunde betyda 'knuff', 'fisk' eller 'sperma' var för mig helt ny kunskap, inhämtad från FL vecka 15 år 2011.
    Samma här.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lady Namárië

En butt är en knuff, och i överförd betydelse betyder uppmaningen "Butta dig!" samma sak som "Flytta lite på dig!"

So say we all
  • Stårscha
    La Lola skrev 2011-04-15 10:57:16 följande:
    Samma här.....
    Så då kan vi motvera vårt hängande på FL med att det är i utbildningssyfte, eller hur! Skrattande
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Tjatte

Rumpa på engelska. Verbet butta hade jag aldrig hört innan jag såg trådstarten och jag trodde att hon hade puttat till barnet med sin rumpa vilket ju inte lät så farligt. Själv brukar jag buffa mina barn med min jättemage (är gravid i v 41), fast bara på skoj förstås. Funderar på att kalla det att jag magar dem.

• redneck girl

butt säger folk här i mora om att ta sig en sup...ut och butta.

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • La Lola
    Stårscha skrev 2011-04-15 11:00:53 följande:
    Så då kan vi motvera vårt hängande på FL med att det är i utbildningssyfte, eller hur! Skrattande
    Helt klart!

Det är väl enbart därför vi är på FL väl?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Vad betyder butt för dig?