• Caranlachiel

Vad betyder butt för dig?

Inte för att på något sätt förminska den "hetaste debatterna"-tråd som ligger uppe, men ordvalet gör mig fundersam.

Jag kommer från Göteborg och där säger vi "putta" om knuffa.

I Jönköping där jag bor nu betyder butt sperma. I Göteborg hade jag aldrig hört talas om ordet butt innan, utan tänkte väl närmast på Billy Butt.

Läste mig till att butt kallas en skrubbskädda (fisk) på Gotland.

BF 20 november
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 10:29
    Ursäkta att jag glömde alternativet "Butt betyder något annat". Ni som tycker det kan väl berätta vad det betyder istället?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder butt för dig?
  • Twilight
    HÄR (Hälsingland) säger man BUTTA om att knuffas, däremot säger man aldrig EN BUTT.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Embla
    Embla skrev 2011-04-15 14:37:36 följande:
    Jag är född i Värmland och har använt orden butt och puff som synonymer till knuffa. Butt är en mer kraftfull knuff och ofta med lite negativ innebörd: "Sluta buttas, det gör ont!" och puff är mildare och mer positiv: "Hunden puffade (kärvänligt) med nosen".
    Vi använder förresten även ordet putt som synonym till butt.

På senare år har jag även hört ordet putt som synonym till sur. Jag antar att det kommer i från engelskans "to be put out" med den betydelsen.
  • Pentagram

En butt är en sådan där nålfäst knapp man får när man går på konvent och som visar att man betalat inträde.

• Twilight
    Embla skrev 2011-04-15 14:48:20 följande:
    Vi använder förresten även ordet putt som synonym till butt.

På senare år har jag även hört ordet putt som synonym till sur. Jag antar att det kommer i från engelskans "to be put out" med den betydelsen.
    Här har man alltid använt putt som synonym till sur. Trodde jag man gjorde överallt.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • JohanLarsson

Butt betyder rumpa på engelska, alla andra betydelser är felaktiga.

MVH,
    Johan

• annca

Butt betyder rumpa, inget annat. :)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Scraptroll

Här används då butt istället gör burk/skål/plastlåda(/glasslåda)....alltså något man lägga något i

Svar på tråden Vad betyder butt för dig?