• mabuse

Januaribebis 2012

Testade positivt idag så jag tänkte hänga på här i tråden!

Såg dock att det finns så mycket som fyra januaritrådar! Så om ingen har någon invändning, säger jag till de andra trådarna att vi kanske kan samlas här, roligt med alla på samma ställe!

• mabuse
    curiosa skrev 2011-05-18 09:03:55 följande:
    Det enda är att denna tråden är så stor och så många att man inte hinner varken läsa eller få några svar på det man skrivit. Det är nog därför det kommit till mer grupper tror jag.
    Jag förstår - vi får väl se vad som händer... det kanske reglerar sig. Det är så svårt att välja bara, känns som att man missar så mycket om det är utspritt också!
  • mabuse

Nä, nu ska jag också ta och hoppa in här i januaritråden. BF i slutet av januari (tror det blir senare än beräknat på senaste mens). Räknar med att jag är på v 8+2 idag.

Var på inskrivning hos BM i onsdags, det gick hyfsat, men det var så mycket som var självklart, som att äta folsyra och att inte röka och inte dricka alkohol. Här har de delat upp inskrivningssamtalet så jag ska tillbaka för alla prover 30 juni och sedan i juli ska jag ringa och boka tid för rutinultraljud (vilket är på sjukhuset). Nästa träffa med BM blir därför inte förrän v 24 - känns som väldigt långt bort! Har alla det så?

Sedan det här med vikten. Jag är lite överviktig så BM sa att jag helst inte ska gå upp mer än 6-8 kg. Så trött på denna vikthets. Jag tänker använda mitt sunda förnuft vad gäller matintag och inte känna oro över ännu en sak!

Annars mår jag illa, är tröttare än jag trodde var möjligt och kan bara äta en maträtt en gång, sedan får jag sådan avsmak att jag aldrig vill känna lukten av den igen. Jag har aldrig ätit så varierat och varit så kreativ!

Nu blev det långt och lite ego inlägg, men jag får väl se det som en presentation Flört Det är roligt att vara här!

• mabuse

Oj, vad här händer saker! Kul!

Alltochinget skrev 2011-06-18 08:44:07 följande:
    Har startat en ny tråd med denna fråga men det kanske finns nån här som kan hjälpa mig? Jag är KONSTANT HUNGRIG och vet inte vad jag ska ta mig till. Direkt när jag vaknar på morgonen krampar magen efter mat. Jag brukar äta en banan i sängen innan jag går upp men jag är hungrig ändå. Äter frukost och blir hungrig efter nån timme igen. Sådär fortsätter det hela dagen. Måste äta nåt hela tiden annars blir jag jättehungrig och får ont i magen. Känns som jag inte ätit på flera timmar! Kan tillägga att jag även mår illa och tvingar i mig olika saker som jag inte ens är sugen på bara för jag måste... Någon som känner igen sig eller har tips? Såhär kan jag inte hålla på, jag kommer ju gå upp 40 kilo!
     Jag är lite likadan, men jag har svårt att få i mig något på grund av illamåendet, tack och lov så att säga... Men tyvärr är det väl de klassiska råden som gäller, att äta mat som mättar så bra som möjligt, mat med långa kolhydrater, alltså inget socker. Kanske skulle hjälpa att läsa om t ex GI? De har nog bra tips om mat med långa kolhydrater. Jag tycker dock det är svårt att få någon effekt måste jag säga (jag blir alltid hungrig av att äta kolhydrater, vilka det än är), kanske måste du tillåta dig att vara hungrig och hoppas att kroppen vet vad den gör och att det går över snart? Sedan finns det ju det klassiska att vatten mättar och kan dämpa hungerkänslor, det tycker jag hjälper ibland.

Hoppas att du hittar något sätt! 
  • mabuse
    shadowstorm skrev 2011-06-17 19:48:34 följande:
    grattis o välkommen :)
    Tack! Glad
    Niins skrev 2011-06-17 20:06:01 följande:
    Mabuse: var på inskrivning i onsdags ja med!! Är också överviktig och vill gå upp så lite i vikt som möjligt! För jag vet att det blir svårt att bli av med sen! Här har vi inte heller nästa besök förens v24 känns sjukt långt bort!!
    Skönt att höra att det är fler som måste vänta ända tills v 24, då får vi vänta tillsammans ;) Otroligt skönt att det är UL i vecka 17/18 i alla fall, det är faktiskt inte så fasligt långt kvar!
  • mabuse
    Västeråsmamman skrev 2011-06-18 11:24:50 följande:
    Jag blir kvar på sjukhuset till imorgon. Jag vaknade i torsdags av att jag hade ont i benet och inte kunde röra mig. När jag försökte gå upp så såg jag att benet var jättesvullet. Då ringde jag vc som skickade mig omedelbart till akuten. Där blev jag undersökt av 4 läkare och skickad på ultraljud av benet. Då såg de direkt att det var två stora proppar i venerna.
    På grund av att de sitter så högt så finns en ökad risk att de lossnar och då vill de ha lite koll.
    Otur kombinerat med grav hormoner är orsaken.
    Ett råd till er alla sitt inte stilla för mkt. Försök att röra på er en liten stund om dagen för då minimeras risken att drabbas av detta.
    Vilken otur :( Krya på dig!
  • mabuse

Usch vad tråkigt för er som fått MA och MF. Nu blir jag också nervös för mina symptom minskade plötsligt drastiskt i förrgår. Jag hoppas tröttheten gick över på grund av att jag började äta mycket extra järn i förra veckan, men det är så jobbigt att man ska behöva fundera över MA, att det inte kan vara säkert så länge man inte blöder. Och här är de jättestränga med UL. Man får välja om man vill göra i vecka 12 eller 18 men det är absolut det enda man får. Förra gången jag var gravid fick jag göra VUL både i vecka 7 och 11 på grund av oro. Synd att jag flyttat sedan dess... 

Hur har det fungerat för er som gjort privat UL? Någon som vill berätta lite mer om det? 

• mabuse
    RaraS skrev 2011-06-20 15:07:09 följande:

Jag ska göra privat UL på onsdag, då är jag i v 10+3. Egentligen hade jag velat göra det i vecka 12, men nästa vecka hade de ingen tid. Deras semesterperioder hade börjat. Jag fick ju X i höstas och det gjorde mig medveten om allt som kan hända och jag vill göra ett extra VUL så att jag inte har något MA....en del kanske tycker man är nojjig och utsätter sitt foster för onödiga risker, men ett extra VUL hit eller dit, det gör ju ingen skillnad tycker jag. Jag tror det kommer få mig att kunna slappna av och njuta av graviditeten mer än vad jag kan göra nu! Jag kommer inte våga att berätta för folk runt omkring mig förrän jag vet att det är ok!

Tack för svaret! Jag vill gärna också kunna slappna av, men jag vet inte om jag vågar ringa, kan man bara säga att man vill göra det på grund av oro? Brukar de gå med på det?
  • mabuse

Glad midsommar allesammans!

Igår vaknade jag med blod i sängen och alla symptom var väck och jag blev jättenere. När det någon timme senare började göra ont var jag övertygad om att det var missfall på gång så jag åkte till gynakuten i en annan stad (jag vågar inte gå till dem här, de är så stränga :/ ). Fick träffa en manlig gynekolog för första gången (är det bara jag som tycker det är kymigt och ganska otrevligt?) och hann inte direkt ta mig en titt på skärmen men han sa att det såg så bra ut så, att hjärtat slog och att bebisen var 21 mm lång (men jag tycker han slarvade lite med mätningen) - alltså nio fulla veckor, så jag fortsätter räkna att jag är i v 9+2 idag! Så härligt! Nu kan det bli en lugn och trevlig helg!

• mabuse

Tack för all respons!

Härligt att många verkar ha haft en fin midsommar! Jag väntade på mannen som jobbade till sent på eftermiddagen, så det blev inte mer än en ganska trött middag, men jag är nöjd med att jag inte mådde illa av maten utan kunde njuta i alla fall!

Svar på tråden Januaribebis 2012