• mabuse

Januaribebis 2012

curiosa skrev 2011-08-31 08:59:36 följande:
    Måste verkligen skaffa mig en passande jacka märkte jag igår efter att jag stått ute i 4 timmar i skogen när sonen orienterade.
    Men jag hittar ju bara pop fleece som ett alternativ inga andra övht.

Har ni hittat några jackor som fungerar, i stora stl. Jag har ca 46 just nu och kommer ju inte att bli mindre direkt...
    Jag köpte en från Nelly som jag är jättenöjd med (även om jag inte börjat använda den riktigt än). Tänkte komplettera med ullsjal till vintern för den är rätt tunn - men mycket plats för magen och bra i storleken! Jag beställde x-large och den sitter bra, har vanligtvis ca stlk 46.

Du hittar den här, men Nelly har fler att välja på! 
  • mabuse
    LillaEko skrev 2011-09-07 11:17:56 följande:
    se.babycenter.com/tools/weightgain/

här
    Jag "ska" bara gå upp 6,8 kg Förvånad 

Well, jag har ingen koll på vågen och så får det förbli. Tänker att allt är som det ska så länge jag äter som vanligt - och det gör jag ju.

Någon som vet när det är vanligast att kilona kommer? Det verkar inte som att någon här gått upp jättemycket under första halvan av graviditeten - säger det något om fortsättningen? 
  • mabuse

Jag har också fått problem med sömnen! Trodde inte att det berodde på graviditeten, men uppenbarligen! Skönt att man inte är ensam... Jag vaknar ofta vid tre/fyra på natten och ligger vaken två-tre timmar, skitjobbigt :( Men, kroppen och psyket kanske vill vänja sig för framtiden ;)

• mabuse

Usch, jag är helt knäckt! Ska flytta nu och det är skitjobbigt, man borde aldrig flytta som gravid! Det som gör mig knäckt är dock att vi just fick reda på att det ska göras stambyte i kök och bad och en hel badrumsrenovering - med start 16 januari i nya lägenheten!! Det är datumet som kommer som en överraskning och jag vet inte var jag ska ta vägen! Ingen hall, inget badrum och inget sovrum på sex veckor just när bebisen kommer. Ett överknött vardagsrum och ett halvt kök står till vårt förfogande. Jag vill bara gråta! Så hade jag inte sett fram emot sista tiden som gravid och första tiden med en nyfödd. Det varnas för "damm och buller" mellan kl 7-17 varje vardag till slutet av februari! Vill man duscha eller gå på toa får man gå ut till nästa port och ner i källaren, i vinterkylan! Jag vill bara vara ifred och få se ut och göra vad jag vill och när jag vill just just då!

Ja, ni andra får njuta för mig, när ni kommer hem till era hem med era små knyten. Att ha ett eget hem med badrum, toalett, sovrum och hall att komma hem till efter förlossningen känns som en paradisisk utopi just nu och jag kommer nog aldrig riktigt komma över det här... Rynkar på näsan

• mabuse
    Tint0 - tack för svaret. Det är hyresrätt, jag ska kolla upp mina möjligheter och rättigheter!
  • mabuse
    missable skrev 2011-12-09 21:43:10 följande:
    iik hjälp! Nu bökar min visdomstand igen, har tagit två alvedon för snart två timmar sen, men det har inte släppt, har ont i hela nacken och huvudet nu med... brukar ju hjälpa med ipren men det får man ju inte ta... 1177 säger bara att kontakta tandläkaren, men sist den gjorde så ont fick jag rådet om ipren... vad göra????
    Vet inte vad du menar med bökar, men är det inflammerat på något vis (vilket ipren hjälper mot - men som man mycket riktigt inte kan ta) så finns det olika preparat på apoteket mot det. Har själv fått infektion i tandköttet (pga av en usel tandläkarundersökning) och använder ett klorhexidin-preparat på en liten "sticka". Ont gör det att köra in den i infektionen mellan täta tänder, men det hjälper. Lycka till!
  • mabuse

Trodde inte sömnproblemen kunde bli värre (vaknar av mannens andning, det går inte att ligga på något bekvämt sätt, är konstant kissnödig et c), men jag har de senaste kvällarna drabbats av hypnagoga hallucinationer(!). Undrar om det är graviditetsrelaterat, någon mer som drabbats?

Visste inte att det fanns något så fasansfullt - t ex i går kväll när jag precis skulle somna hörde jag plötsligt ett högt skrik/vrål från väggen bakom sängen, det var som att det kom från en djävul och det kom några gånger till, men liksom längre och längre bort. Fick iskalla kårar och blev förstås livrädd. När det tystnat frågade jag mannen som inte somnat än, vad sjutton det var, men han förstod inte vad jag pratade om, han hade inte hört någonting.

Det ska tydligen inte ha något med psykisk ohälsa att göra och det finns inget "botemedel". Men nu börjar jag på riktigt gräma mig för att gå och lägga mig. Hoppas verkligen att det slutar när bebis kikat ut och att det blir snart! Vore skönt att veta att man inte är ensam, men jag har aldrig hört talas om det förut ens...

• mabuse
    chreb skrev 2011-12-21 19:09:26 följande:
    Jag ska lämna urinprov imorgon på MVC, ska kissa hemma när jag vaknat. Är det någon hemma som vet hur många timmar man kan vänta med att gå och lämna in det? Vaknar ju väldigt tidigt på morgonen och kissar tänkte jag.
    Vad jag vet är det viktigaste att man håller det kallt - lägger det i kylen med andra ord. Tror inte det är direkt bråttom tidsmässigt sett.
  • mabuse

Aporopå Rhinocort Aqua så avstod jag tidigare i graviditeten från att använda den för att jag läste det här i fass:

Data från drygt 2000 graviditeter har inte visat på någon generellt ökad risk för missbildning vid behandling med Rhinocort Aqua. En lätt ökad förekomst jämfört med förväntat av lindrig hjärtmissbildning har konstaterats hos barn vars mödrar exponerats för Rhinocort Aqua i tidig graviditet, men ett orsakssamband med exponeringen bedöms som osannolik.

Under graviditet ska lägsta effektiva dos och kortast möjliga behandlingstid av Rhinocort Aqua eftersträvas.

Men som skrives, det verkar vara i början av graviditeten man eventuellt ska undvika att använda den, dock ska man väl endast använda den kortare perioder senare.

Jag har istället kört på envisa metoden (med risk för att låta präktig) - andas genom näsan fastän det inte går så att säga - då kommer ens "egen" nässpray igång bättre och bättre för varje gång. Nu kan jag oftast andas bort nästäppan faktiskt!

• mabuse
    LillaEko skrev 2011-12-22 10:19:03 följande:
    Jag går in i v 39(38+0) imorgon, så bebis är färdig så sätt utan problem!

Hade ju självklart hoppats att vi skulle klara nyåret, men just nu känns det faktiskt som det kvittar, hoppas dock det inte blir på självaste julafton. 
    Åh så spännande - stort lycka till LillaEko!!  Solig
Svar på tråden Januaribebis 2012