• mabuse

Januaribebis 2012

Endo86 skrev 2012-01-01 17:33:32 följande:
    Har haft ont i nedre delen av magen nu i en vecka igår blev det extremt o jag åkte till förlossningen.. en halv cm kvar på tappen och öppen ca 1,5 cm.. fick åka hem på 2 citodon.. har fortfarande ont men kan inte säga att jag har "värkar" direkt.. hmm om det bara kunde dra igång ordentligt nu! vecka 39 nu ( 38 + 4)
    Någon mer som haft liknande.. betyder detta att det e på G eller vad??
    Jag var på förlossningen imorse och halva tappen var borta och som jag förstod var det 1 cm öppet (vet om man egentligen kan säga öppet innan tappen är utplånad?). Har också mycket ont i nedre delen av magen, som mensvärk och tryck och så, men inga värkar som jag uppfattar det, så det verkar som vi har det ganska lika. Men barnmorskan sa till mig att det inte behöver betyda att något är på gång och på det jag googlat fram verkar det stämma. Det är bara att vänta och se helt enkelt! Snart snart är våra bebisar här!

Helt underbar video shadowstorm
  • mabuse
    roxylady skrev 2012-01-01 20:59:17 följande:
    Blir så fundersam.. står att jag är i 8e kalender månaden här inne på familjelivs gravidkalender. Jag har ju mindre än en månad kvar nu ju!! Fattar inte hur de räknar?
    Tycker också den är konstig! 10:e lunarmånaden och bara 8:e kalendermånaden liksom. Jag räknar kalendermånad från bf-datum, alltså tycker jag att jag gick in i nionde månaden den 27 december (har bf 27 jan), och enligt många andra sidor är det så (till och med från senaste mens på vissa, men det tycker jag är lite väl tidigt -  skulle gått in i nionde kalendermånaden redan 20 december då). Som jag förstår det räknar familjeliv kalendermånad från och med befruktningsdatum, alltså ägglossning, så jag går inte in i 9:e kalendermånaden förrän 7 januari (hade ägglossning 7 maj). Mindre än tre veckor före bf! För sent tycker jag...

Hehe, min gravidjärna gillar att skriva långa omständliga inlägg Skrattande Hoppas du förstår vad jag menar...
  • mabuse
    Endo86 skrev 2012-01-01 21:44:11 följande:
    Aha.. jag frågade oxå om detta betydde att det var på G och BM sa - Ja det e det absolut, det kan avta dock för att sätta igång igen om 2-3 dagar. Jag tror iallafall inte att du kommer gå tiden ut.

Sen är ju frågan vad man ska tro själv.. känner ju att något inte e som det brukar om man säger så¨.. :) Jaaa snart e dom här de små liven... Och Lycka Till!!
    Hm, intressant. Ja, vi får se vad som händer. Lycka till du också!
  • mabuse
    roxylady skrev 2012-01-01 22:00:39 följande:
    Ja visst är det konstigt? Står exakt samma sak på min också. Har samma BF-datum som dig
    Men jag räknar i alla fall mig själv som att jag är i nione månaden ändå.. det är ju trots allt mindre än en månad kvar så Har du några känningar ännu? Här är det helt lugnt. Inget tecken på nånting.

Haha klart jag förstår! Har ju också en gravidhjärna
    Kul att vi har samma bf och är i nionde månaden båda två ;)

Här är läget ungefär detsamma, men när jag var uppe på toa i natt började det göra ont långt ner i ryggen också, förutom fram i magen. När jag till slut vaknade imorse hade jag dessutom troligen fått influensan av mannen som är jättesjuk. Just nu förstår jag inte hur jag ska stå ut, dessa smärtsamma förvärkar och influensa, vilken tajming, jag som inte varit sjuk på över ett år!

Det här med värktimer, någon som kan förklara hur det fungerar? Jag har väldigt svårt att känna någon början och något slut på värkarna. Är det inte på riktigt då eller kan det bara vara olika för olika personer? 
  • mabuse
    Sapato skrev 2012-01-02 15:46:44 följande:
    Hade fått ett paket i posten idag och vet ni
    Jag hade vunnit en bebisoverall från Isbjörn.. Wow. Jag som aldrig vinner nått!!
    Grattis!
    minjalin skrev 2012-01-02 16:15:38 följande:
    Tror inte man ska gå så mycket på hur det SKA kännas för alla är olika. Min värkar gick inte att klocka exakt när jag åkte in till förlossningen förra gången för jag kände inte riktigt när en började och slutade men man fick ju ändå ett hum om ungefär hur många man hade på 10 minuter och att det var ganska regelbundet. Ändå var jag 6 cm när jag kom in och det var först inne på förlossningen som jag började känna hela värken så det där kan vara väldigt olika.
    Hm, ja, klyschor som att det enda man kan vara säker på är att det inte går att vara säker, verkar minst sagt finnas av en anledning... 
  • mabuse
    minjalin skrev 2012-01-02 16:12:15 följande:
    Jag hade det problemet när min förlossning satte igång. Kände inte när en började och slutade utan kände bara topparna och ändå var jag öppen 6 cm när jag kom in. Jag gick mer på känslan och kände att jag hellre åker hem igen om det inte är nåt. Kände ju att det blev starkare hela tiden och ändå var regelbundet. 3 timmar senare var han född :P
    Åh, det fanns ett till svar! Jösses vad väck jag är idag... Ja, jag får nog också gå på känslan. Men var inne på förlossningen igår, så jag har ställt in mig på att vänta med att åka in igen tills det blir outhärdligt. Blir det inte det är jag faktiskt inte så rädd för att föda hemma!
  • mabuse
    minjalin skrev 2012-01-02 17:25:47 följande:
    Precis, som det där att det ska ta lång tid när man är förstföderska. Stämmer då verkligen inte alltid :P Men jag tror man har nån inre känsla och känner på sig ändå när det är dags. Min mamma fick rådet att stanna hemma när hon ringde in till fl när hon väntade sitt andra barn och då trodde dom ändå att hon var hemma (1 timme från sjukhuset) men hon var hos sin syster 10 minuter ifrån. Hon hade haft 2 riktiga värkar och dom nästan skrattade åt henne. Men så fort hon hade lagt på kände hon sig toanödig nr 2 och åkte in ändå och sen fick dom på förlossningen panik för att det gick så fort tills min syster var ute så hade mamma vart hemma hade hon fötts i bilen :P Så inte alltid ens när man är omföderska blir man tagen på allvar. Men det beror nog mycket på att det är många som kommer in när det inte är nåt också. En kompis mamma är barnmorska och hon har många gånger vart med om kvinnor som bara kommer in på fl och skriker efter eda och så är dom öppna 1 cm och får vackert åka hem igen :P
    Nu skrev jag om dig igen Skrattande Du har verkligen rätt i vad du skriver. Tycker det är konstigt att de på förlossningen inte är mer öppna ändå, de om några borde ju veta att alla variationer finns... Tack för att du delade med dig av lite förlossningsberättelser - alltid lika spännande!
  • mabuse
    minjalin skrev 2012-01-02 17:36:50 följande:
    Hehe, ja det är inte lätt så nu svarar jag på bägge dina :P Så du var inne igår? Hur såg det ut då? Var du nåt öppen? Har du värkar nu? Har man bara nära till sjukhuset och inga barn så är det ju ändå rätt lugnt. Jag hade ju kommit in i tid förra gången även om jag väntat tills jag hade haft jätteont men däremot vet jag inte hur det blir denna gång eftersom det stadiet kanske är väldigt mycket kortare nu när jag är omföderska. Men vi har bara en kvart till sjukhuset så det är mest det där med barnvakt och sånt som jag nojar för. Speciellt när den här bebisen luras så mycket också :P Det gjorde inte sonen så där visste jag att det nog var på riktigt direkt när jag vaknade av värkar även om det inte gjorde speciellt ont :P
    Barnmorskan sa att jag var öppen 1 cm, att hinnorna kändes fina och att hon kunde putta på barnets huvud :) Men idag är det relativt lungt i magen. Har haft två kraftiga (för)värkar som också satt sig som en kramp i ryggen, de gjorde rejält ont och kändes som något helt annat än vad jag känt innan, men en klockan tre och en klockan halv sju känns inte som så mycket. Jag kanske är en sån som får gå med förvärkar och öppen livmodertapp i flera veckor... Men när det väl är dags känns det lugnt för det är bara en kvart till sjukhuset och vi har ju inga barn att ta hänsyn till än. Hoppas att du kan få klara tecken från bebis så att du hinner in även denna gång!
Svar på tråden Januaribebis 2012