• Krikiz

Januaribebis 2012

Liljaja skrev 2011-06-21 07:15:11 följande:
    Hej, 

Mitt illamående har eskalerat i v.10. Någon mer som är i samma situation. Jag var tvungen att berätta för chefen igår trots att jag tänkt vänta tills efter semestern. Kommer att jobba hemifrån hela den här veckan. Vet inte vad jag ska ta mig till med det här illamåendet. Tycker det är jätte jobbigt och ingenting verkar hjälpa.

Tar gärna emot tips!

//Jenny 
    Väntar andra barnet och precis som med första började mitt illamående i v.7. Mår konstant illa, från det att jag vaknar till dess att jag somnar. Det som hjälpte mig då var Lergigantabletter i kombination med akupunktur. Hör med din MVC om de erbjuder detta, annars finns det kanske privata aktörer ute på stan som kan hjälpa dig.
    Annars är vila, vila och vila det som kan lindra. Stress förvärrar oftast illamåendet. Ät och drick det du känner dig sugen på - när du känner dig sugen på det - oavsett tidpunkt på dygnet!

Den här gången verkar det dock som att illamåendet utvecklas lite annorlunda. Går in i v.10 imorgon, och jag tycker mig nästan ana att illamåendet lättar en aning..... Men jag vågar för allt i världen inte hoppas på att det faktiskt är så - är fortfarande inställd på ytterligare 5-6 veckors djävulskap!!! Bättre att förekomma än att förekommas
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    shadowstorm skrev 2011-06-21 21:08:33 följande:
    Vilken dålig dag det känns som detta varit :((((
    Jag är nog extra känslig också såklart men detta tog mig lite hårt :(

var på utvecklingssamtal på vårat dagis för min lilla gosse. Och får ju höra hur duktig han är och snäll och ja sånt. Men sen säger fröken jag tror ni ska ta han på BVC så nån får kolla varför han pratar så lite ord. Min son blir 2 år 26 juli han kan en del ord men använder dem verkligen inte jämt...tycker även det hänt massor senaste 2 veckorna med hans tal. Jag blev så ledsen :(( Man känner sig som världens sämsta mor.

Sen har de sagt att han ska byta avdelning nu i höst men nu blir det inte av för de tycker han ska vara kvar med de mindre barnen....hur kan hans utveckling fortsätta då om han ska gå med barn som inte ens pratar och vissa inte ens går ?? :(( jag har grinat så mycket idag och egentligen är det töntigt men det är så hemskt.
    Vår son var också "sen" med sitt tal. Han började inte prata ordentligt förrän han var dryga två år. Däremot har han alltid varit motoriskt tidig, så vi tänkte bara att all hans energi gick åt till det som han tyckte var roligt och viktigt - att hoppa, klättra, cykla och spela fotboll/innebandy osv.
    När förskolepersonalen började påtala att de tyckte att han pratade lite dåligt och att han kanske också hörde dåligt (vilket vi också börjat fundera över + att han snarkade ganska ordentligt mellan varven), sökte vi själva BVC. Det ledde till en remiss till ÖNH och i slutändan en operation för misstänkt stora halsmandlar (det gick inte att se vid us).

Summan av kardemumman är att efter operationen (sonen var då 2,5 år) - som visade sig vara välbehövlig R/T rejält stor körtel bakom näsan + trångt nere i halsen pga. halsmandlarna - så var det som att öppna ett par dammluckor. Sonen pratade och pratade och pratade - både med fler ord och renare än innan. Orden hade med all säkerhet funnits där innan, men nu var det kanske mera "fritt fram"?

Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Har han inte börjat prata ordentligt till vintern kanske det är läge att börja fundera lite mer. Han är som sagt inte ens två år fyllda. Kanske "förväntar" sig förskolepersonalen att han skall prata bättre för att han är så duktig på mycket annat? NÄ, stå på dig!!! Du och bara du känner ditt barn bäst, och vill ni att han skall gå med sina jämnåriga så tycker jag att ni skall kräva det

Lycka till!!!!!!!
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Glad midsommar på er allesammans!!!

Uppsala bjuder på "klassiskt" midsommarväder - halvmulet, blåsigt och inte särskilt mycket värme att tala om   Det känns alltså inte så illa att jag måste jobba hela midsommarhelgen (nattarbetare).....om man bortser från det illamående som envist hänger sig kvar tillsammans med tröttheten vill säga 

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

V.11 (10+2) och har precis kommit hem från inskrivningen hos BM. Söt och trevlig kvinna, så det känns jättebra. Lågt BT och +4 kg på vågen redan bådar ju inte så gott   Visserligen vad det likadant när jag väntade sonen, så jag är inställd på att gå upp dryga 20 kg även denna gång......
    Känns bara så drygt att det inte händer något på us-fronten förrän RUL den 24/8 - och efter det är det ytterligare 7 veckor innan vi skall träffa BM igen. Nåja, kanske kommer tiden att gå lite snabbare när magen väl börjar växa? Just nu känns det som att jag skulle behöva det där UL:et för att få bekräftat att jag är gravid och inte bara lönnfet

Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Pebbles82 skrev 2011-07-05 12:25:04 följande:
    Kul med alla som varit iväg på sina VUL/UL nu, lite avundsjuk är jag allt! Börjar de flesta må lite bättre nu? (Och Maho89 - oavsett vad morgondagens tester visar tycker jag du (ni) verkar ha en skön inställning!)

I helgen berättade vi för mina föräldrar, kändes skönt att ha det avklarat. Fast på något sätt blir det ju också verkligt. Däremot börjar jag oroa mig som tusan över att jag inte alls känner någon livmoder över blygdbenet som det står att man "ska" från v 11 ungefär. Jag är i v 12 nu, något måste man väl ha att noja sig över?! ;)

Sista arbetsveckan, på fredag drar vi iväg på semester uppåt i landet. Är livrädd för att jag ska få några blödningar eller smärtor när vi är borta och inte har sjukvård i närheten. Som sagt, något ska man ju ha att noja sig för... 

Ser i magtråden att det är många som börjar få riktigt fina små bulor, min är bara mitt egna fläbb än så länge men nog växer den (eller tarmarna)... :D 

Det är långt ifrån alla som känner livmodern nu. Hormonerna gör den avslappnad för att den lättare skall kunna växa och därmed blir den lite svår att känna. Det står i litteraturen att man KAN känna den från v.12 ungefär. Sedan spelar det ju roll hur den ligger - framåt, bakåt, snett osv... Jag kan möjligtvis ana den vissa kvällar, men det är långtifrån alltid.
    Ta det lugnt och njut så länge det varar av att kunna röra dig obehindrat - det dröjer inte länge förrän livmoder tar i både här och där och vi förbannar vår otymplighet
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    twistedtofit skrev 2011-07-05 17:18:05 följande:
    Var på inskrivning idag. Fick samma barnmorska som jag hade med sonen. När jag hade henne då tyckte jag att hon var konstig, virrig och inte alls förstod skoj! Men jag måste säga att jag efter idag tyckte hon var rätt rolig och verkade glad!

Jag var orolig innan att få kastat  i ansiktet att jag var överviktig och inte fick gå upp i vikt och bla bla bla. Men hon var väldigt försiktig och tillslut tog jag upp det själv. Men hon sa bara att man inte alltid kunde göra nåt åt viktuppgång vid graviditet och att man skulle äta sunt och röra på sig så mycket man orkar, forsätter man gå upp är det inget man kan göra nåt åt.

Däremot är hon faktiskt lite virrig - hon räknade ut vilken vecka jag är i jättekonstigt. Det gjorde hon när jag väntade sonen med tror jag. Jag räknar på mitt sätt ;) Jag ska i alla fall boka till för ul nästa vecka och hon trodde det skulle bli i slutet av augusti och sen skulle jag ringa och boka tid för kontroller. Hon sa att jag skulle boka tid för kontroll i oktober, då är jag i v 25.. kan det stämma? Lite virrigt som sagt! hihi
    Det kan säkert stämma det din BM sagt
    Vi har BF 25/1 och fick tid för UL 24/8. Efter det skall jag också ringa till min BM för att boka tid för första kontrollen som är i v.25. Som omföderska här i Uppsala är det glesare mellan kontrollerna jämfört med förstagångsföderskor - förutsatt att grav. är normal såklart 
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    RaraS skrev 2011-07-05 17:39:37 följande:
    Hej! Jag har inte skrivit så mycket för jag har inte mått så bra...men i söndags gick jag in i vecka 13 och åkte till släkten i sommarstugan och blev offer för undersökande blickar. Jag sa till moster att jag nog bara har lågt blodtryck för det snurrar ibland. Klart,vad gör moster då(hon är distriktsköterska), hon hämtade utrustning i bilen och jag hade 90/60...inte konstigt jag snurrar omkring hela dagarna. Någon annan som har erfarenhet av lågt blodtryck... Har läst att blodtrycket fortsätter sjunka till v 20. Hemska tanke...kan ju inte räkna med att bli bättre på 2 månader till...man blir ju jäkla less på att inte orka något och fasar att komma tillbaka till jobbet om två veckor...
    Ligger som dig i BT, men det är ju inte så mycket att göra något åt - ligger i vanliga fall på 95/60, så det är ju marginellt lägre nu. Skillnaden nu jämfört med i vanliga fall är att yrseln kommen lite lättare och lite oftare
    Tåhävningar, att gå omkring en stund eller att äta något KAN hjälpa, men det är inte alltid så enkelt. Hoppas att det lugnar ner sig snart för dig!!!
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Moniqe1979 skrev 2011-07-05 21:59:20 följande:
    har precis (10 minuter sedan) tvingat min käre man att springa till affären efter smör då jag skulle ta en kvällsmacka mot skit illamåendet och mina hormoner tålde INTE att han tagit det sissta ur paketet... hoppas han hinner
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    zatori skrev 2011-07-06 14:12:36 följande:
    En fråga:

Ringer man själv till Ultraljudsavdelningen och beställer tid för RUL? När jag var på läkarbesök nämnde hon bara att jag kommer göra det runt v 18, men sen när jag gick därifrån kom jag på att jag inte fått någon specifik tid eller information om det är jag själv som ringer och beställer tid eller om de gör det åt en? Jag går privat, är det någon skillnad? Känns som att det är många här i tråden som fått tid för RUL redan och det vill ju jag också såklart... :) Eftersom det är semestertider också så känns det ganska angeläget att försöka fixa det så snart som möjligt.

Försökte ringa BM idag, men även där märks det att det är semester och jag fick inget svar. :(
    Får vår del bokade BM tiden för RUL under tiden vi satt på inskrivningssamtalet. Har dock för mig att när vi väntade sonen fick vi en kallelse hemskickad, så det beror med all säkerhet på var i landet man bor
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    bebismys2011 skrev 2011-07-10 07:14:38 följande:
    Fy farao, någon fler här som ibland måste vända på dygnet å jobba några nätter? Detta har alltid funkat klockrent för mig, men inte nu. Så trött å illamående som jag blir dessa nätter å sedan helt förstörd med tremor etc efteråt. Man orkar inte vara människa. Känns as dumt att sjukskriva sig från nätterna, nu när det är sommar å lite folk.
    Jag jobbar enbart natt och visst är jag lite tröttare än vanligt, men jag trodde att det skulle vara betydligt värre   Sliter du så ont tycker jag absolut att du skall försöka byta bort dem. Det är ingen som tackar dig för att du mår skit under/efter dina pass.....
    Nosce te ipsum.
Svar på tråden Januaribebis 2012