shadowstorm skrev 2011-06-21 21:08:33 följande:
Vilken dålig dag det känns som detta varit :((((
Jag är nog extra känslig också såklart men detta tog mig lite hårt :(
var på utvecklingssamtal på vårat dagis för min lilla gosse. Och får ju höra hur duktig han är och snäll och ja sånt. Men sen säger fröken jag tror ni ska ta han på BVC så nån får kolla varför han pratar så lite ord. Min son blir 2 år 26 juli han kan en del ord men använder dem verkligen inte jämt...tycker även det hänt massor senaste 2 veckorna med hans tal. Jag blev så ledsen :(( Man känner sig som världens sämsta mor.
Sen har de sagt att han ska byta avdelning nu i höst men nu blir det inte av för de tycker han ska vara kvar med de mindre barnen....hur kan hans utveckling fortsätta då om han ska gå med barn som inte ens pratar och vissa inte ens går ?? :(( jag har grinat så mycket idag och egentligen är det töntigt men det är så hemskt.
Vår son var också "sen" med sitt tal. Han började inte prata ordentligt förrän han var dryga två år. Däremot har han alltid varit motoriskt tidig, så vi tänkte bara att all hans energi gick åt till det som han tyckte var roligt och viktigt - att hoppa, klättra, cykla och spela fotboll/innebandy osv.
När förskolepersonalen började påtala att de tyckte att han pratade lite dåligt och att han kanske också hörde dåligt (vilket vi också börjat fundera över + att han snarkade ganska ordentligt mellan varven), sökte vi själva BVC. Det ledde till en remiss till ÖNH och i slutändan en operation för misstänkt stora halsmandlar (det gick inte att se vid us).
Summan av kardemumman är att efter operationen (sonen var då 2,5 år) - som visade sig vara välbehövlig R/T rejält stor körtel bakom näsan + trångt nere i halsen pga. halsmandlarna - så var det som att öppna ett par dammluckor. Sonen pratade och pratade och pratade - både med fler ord och renare än innan. Orden hade med all säkerhet funnits där innan, men nu var det kanske mera "fritt fram"?
Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig. Har han inte börjat prata ordentligt till vintern kanske det är läge att börja fundera lite mer. Han är som sagt inte ens två år fyllda. Kanske "förväntar" sig förskolepersonalen att han skall prata bättre för att han är så duktig på mycket annat? NÄ, stå på dig!!! Du och bara du känner ditt barn bäst, och vill ni att han skall gå med sina jämnåriga så tycker jag att ni skall kräva det
Lycka till!!!!!!!