• Krikiz

Januaribebis 2012

Carolaj83 skrev 2011-07-10 21:31:53 följande:
    fler som tänker söka havandeskaps penning?
    Jajjemän! Fick lära mig häromdagen att det tydligen heter Graviditetspenning numera - men det är svårt att lära gamla hundar sitta

Fick det när jag väntade sonen och är 99% säker att jag får det även denna gång, då det ännu inte är någon på min arbetsplats som blivit nekad. Jobbar som Ssk på en postoperativ avd. och vi har både tunga patienter och hanterar cytostatika. Vet dock att de som arbetar på t.ex. BB INTE får HP, då deras arbete inte räknas som tungt eller farligt. En kompis som arbetar på förskola med små barn fick inte heller HP, trots trappor upp till avd. och mycket lyft av småbarn......  Men söka kan man alltid göra. Mycket hänger nog på hur man formulerar sin ansökan och den som bedömer det hela - tyvärr.

HP kan man söka från 60 dagar innan BF fram t.o.m. 11 dagar innan BF. De sista 10 dagarna får man alltså ta semester eller FP    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Måste ta och rota fram vår vagn och se om den är i kördugligt skick, den har ju varit avställd några år....  Vi har en Emmaljunga med hårdlft, då vi bodde på 3:e våningen utan hiss när sonen föddes. Fungerade superbra då, så till er med trappor kan jag starkt rekommendera det konceptet   Nu bor vi ju dock i hus och jag skulle vilja ha en med separat liggkorg - men jag misstänker att det blir svårt att övertala sambon till att köpa en ny vagn när vi redan har en fungerande.......   Hmmm, får väl surfa runt lite på Blocket i lönndom
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Enligt vår BM är det först efter RUL som man kan begära moderskapsintyg, vilket sedan behövs för att kunna söka HP - om jag förstått det hela rätt vill säga

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Väger in mig på +4,5 kg i v.13   Har legat stadigt på detta sedan några veckor tillbaka, men med tanke på att jag gick upp 22 kg med sonen, så jag är helt inställd på att det kommer att bli samma sak även denna gång.

Vad gäller att smörja magen så tror jag inte särskilt mycket på att det hjälper mot bristningar, då de är hormonellt och genetiskt betingade. Dock är det skönt att smörja in magen och känslan av att det är mjuk är alltid angenäm + att man får ju ytterligare en anledning att klappa på bäbisen där inne  

Har precis vaknat efter nattpass 1/2. Har bara kommande natt kvar, sedan är det ÄNTLIGEN 4 v. semester!!!!!!
    Är kroniskt trött just nu, men det blir varken bättre eller sämre av att jag jobbar natt, så det är jag otroligt tacksam för när jag hör hur några av er andra sliter ont - och dessutom måste arbeta treskift    Men precis som någon/några skrev tidigare har jag dagar då jag inte har lust med någonting alls....  Känns supertråkigt och jag blir nästan lite stressad av att jag förväntas vara tokglad och full av energi nu när det är sommar och vackert väder och jag dessutom är gravid - lyckan måste ju vara TOTAL (att jag helst av allt bara vill dra ner persiennerna och bosätta mig i soffan framför ett gigantiskt filmbibliotek är inget jag riktigt törs yppa för min omgivning....)  Nåja, det vänder väl vad det lider

Nä, nu är det dags för dagens andra frukost så att den inte kommer för nära inpå middagen

Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Marsätt skrev 2011-07-14 23:13:54 följande:
    Måste då säga att jag har en tuff 7 åring som ligger ute själv med katten i tält. Det skulle aldrig jag våga.
    Håller med om att det var kaxigt
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    zatori skrev 2011-07-15 12:08:06 följande:
    Tack alla! <3
    Allting gick bra på testet och vi fick låg sannolikhet för alla trisomier. 1:5000 på Downs Syndrom och 1:20000 på de andra två. Känns jätteskönt!

Fick se en aktiv liten bebis som sprattlade och hoppade och vevade med både armar och ben. Att man kan känna sån otrolig kärlek till sitt barn redan.... Bebisen var 6,2 cm lång. Fick även boka in tiden för rutinultraljudet! Det blir den 22/8 så det är inte jättelänge kvar! :)
    Härligt
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Grattis till alla lyckade RUL!!! Så härligt att höra att allt verkar vara bra med bäbismagarna runtom i landet  

Själva har vi vårt den 24:e, så nu börjar jag nästan att längta lite. Förstår inte riktigt var dagarna och veckorna tar vägen? Det känns ju som att det var nyss jag var i v.8 och det enda som upptog tankarna var hur man skulle överleva det djävulska illamåendet och tröttheten......och nu går jag helt plötsligt in i v.18 på onsdag.......  Skall det rusa på i den här takten kommer det ju snart att vara slutet av januari   I lördags kväll kände jag för första gången en tydligt buff från lillskrutt*n där inne, och på söndagmorgonen kunde t.o.m. sambon känna av aktiviteten där inne. Har för mig att jag inte kände av sonen förrän kring v.20, så jag hade inte räknat med att känna av den här heller förrän däromkring

Läser om er som börjat shoppa så smått. Kom då på att jag hade en tanke på att köpa ett plagg när jag passerat v.12, precis som jag gjorde när jag väntade sonen, men det har jag heeeelt glömt bort Inte för att vi på något sätt behöver bäbiskläder, utan mest för att den lill* åtminstone skall få åka hem från BB i sina egna kläder - sedan lär det ändå bli arvegods så det räcker och blir över   Nåja, shoppingtarmen fick sitt lystmäte under vistelsen i Ungern - där gick det att hitta hur mycket fina mammakläder som helst till sjukt bra priser! Kändes nästan lite synd att det här är det sista barnet, annars hade jag ju kunnat rättfärdiga ytterligare lite klädinköp

Nåja, hur mår ni i övrigt? Läste om någon/några som tycker att tröttheten har tagit om igen. Kan inte annat än skriva under på det. Har haft en väldigt lugn och skön semester, så jag borde ju vara ordentligt utvilad, men jag kan sova hur mycket som helst och ändå känna mig trött. Samtidigt vaknar jag oftast vid 07-tiden, och även om jag känner mig trött kan jag inte somna om. Ohyggligt irriterande!!!  Kanske rättar det till sig när jobbet drar igång igen på onsdag?

Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    minneli skrev 2011-08-17 17:18:24 följande:

Hej allihopa!

Tänkte bara berätta att jag födde en liten änglatjej som heter Ayla i måndags. 

Hoppas det går bra för er alla så tjuvkikar jag in här lite och berättar förhoppningsvis när jag är gravid igen.

Kramar      

Gratulerar till dottern och beklagar verkligen sorgen att ni inte fick ha henne hos er längre!!!!!!
    Kram kram
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    zatori skrev 2011-08-18 09:05:02 följande:
    Ringde min BM idag för att diskutera den hemska migränliknande huvudvärk som jag får regelbundet. Hade hoppats på att hon bara skulle säga att det var helt normalt vid graviditet med huvudvärk och att jag inte skulle oroa mig. Istället sa hon att visst, man kan få huvudvärk, men kanske inte den typen av värk som jag beskrev och som ibland kan hålla i sig i flera dagar. Hon trodde INTE att det hade med graviditeten att göra. :(

Till saken hör att jag har en sjukdom - förhöjt prolaktinvärde och en tumör på hypofysen. (Godartad) Och jag är jättejätterädd att den kan ha något med saken att göra.Att den växt och blivit stor som en fotboll eller så.  BM kunde inte ge mig något svar på rak arm utan skulle diskutera saken med sina kollegor och sen ringa upp mig under dagen. Usch, känns inte alls kul.

Havandeskapsförgiftning, får man alltid det i slutet av graviditeten eller skulle det kunna vara något sånt? Har hört att huvudvärk då är ett symtom. Men det känns lite tidigt för det? Jag griper efter halmstrån nu bara. är det någon som har något förslag på vad det kan vara eller som varit med om liknande?
    Usch då   Hur har det gått? Har din BM hört av sig?
    Kan du inte ringa din vanliga läkare och höra OM det är så att graviditeten kan påverka tumören? Gissar iofs att du kan din sjukdom utan och innan, så det har du säkert koll på redan.
    Hoppas i alla fall att du få ett lugnande besked, så att du kan fortsätta njuta av graviditeten.
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Niins skrev 2011-08-18 11:47:18 följande:
    Tyvärr hände det som inte får hända i lördags 13/8, vattnet gick i v 19+4. 15/8 föddes våra tvillingar. En flicka och en pojke.
    Finns inga svar på vad som kan ha gjort att jag öppnade mig och att vattnet gick, troligtvis nån infektion. 
    Hoppas kunna få svar när vi ska på återbesök. 
    Allt känns hopplöst och mörkt. Kommer man någonsin komma tillbaka?!?
    Jag beklagar verkligen av hela mitt hjärta!!! Varför skall livet vara så fruktansvärt orättvist......???
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Jobbar natt som sjuksköterska på en pre-/postoperativ avdelning. Hade inte några problem att få ut GP när jag väntade sonen, så jag räknar med att kunna gå tidigare även denna gång. Blir vi inte flyttade alltför mycket efter RUL på onsdag, planerar jag att arbeta fram till månadsskiftet nov-dec.

Nosce te ipsum.
Svar på tråden Januaribebis 2012