Januaribebis 2012
Fick det när jag väntade sonen och är 99% säker att jag får det även denna gång, då det ännu inte är någon på min arbetsplats som blivit nekad. Jobbar som Ssk på en postoperativ avd. och vi har både tunga patienter och hanterar cytostatika. Vet dock att de som arbetar på t.ex. BB INTE får HP, då deras arbete inte räknas som tungt eller farligt. En kompis som arbetar på förskola med små barn fick inte heller HP, trots trappor upp till avd. och mycket lyft av småbarn...... Men söka kan man alltid göra. Mycket hänger nog på hur man formulerar sin ansökan och den som bedömer det hela - tyvärr.
HP kan man söka från 60 dagar innan BF fram t.o.m. 11 dagar innan BF. De sista 10 dagarna får man alltså ta semester eller FP
Måste ta och rota fram vår vagn och se om den är i kördugligt skick, den har ju varit avställd några år.... Vi har en Emmaljunga med hårdlft, då vi bodde på 3:e våningen utan hiss när sonen föddes. Fungerade superbra då, så till er med trappor kan jag starkt rekommendera det konceptet