• Krikiz

Januaribebis 2012

APEW skrev 2011-08-22 21:20:02 följande:
    Hej

Idag var jag på RUL och allt såg bra ut. Hade moderkakan i framvägg, men jag har känt rörelser tidigt ändå.
    Det blir en liten pojke för oss. Går emot trenden lite. =)

Någon mer som fått väldigt ont i magen efter UL?
    Grattis till ett lyckat RUL och den lille killen där inne

Vi har vårt RUL imorgon kl. 09:00. Jag ska jobba inatt, så jag hoppas att jag inte är alltför trött och sliten när det blir showtime   Funderar på att bjuda sambon på mysfrukost på det närliggande fiket i väntan på UL - lite vardagslyx kan ju knappast skada?

Lycka till alla ni andra som också har era RUL framför er nu i dagarna!!!!!!
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Someday skrev 2011-08-23 11:35:41 följande:
    Jag mår "bara" illa. Kan inte kräkas. Tror att jag hade mått bättre om jag hade kunnat det... Går omkring med känslan man har innan man blir magsjuk dygnet runt! Sväljer och sväljer... Inget hjälper! Usch vad jag gnäller känner jag. Borde vara glad och tacksam! Har ju längtat hela livet efter det här =)
    Finns det ingen möjlighet för dig att få akupunktur mot illamåendet - alternativt akupressur (de tejpar fast små frön på örat som du själv kan trycka på lite då och då under dagen)? Med sonen mådde jag precis som du gör i dryga åtta veckor. Trots att jag knaprade Lergigan som godis och använde Sea-Bands när jag inte jobbade blev det ingen skillnad. Det som tillslut räddade mig var Lergigan i kombination med akupunktur. Kan inte annat än starkt rekommendera det!!!!!!
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    got2b skrev 2011-08-26 12:07:43 följande:
    Jag kan inte heller gå och prata massa samtidigt. Blir väldigt andfådd uppför trappor och så också.

Är det någon mer som rider förresten? Ingen som skrivit nåt om det så jag kanske är ensam..
    Jag är också en inbiten hästtjej
    Har dock dragit ner på antalet ridpass för att få ihop logistiken här hemma, men jag hoppas på att kunna fortsätta så länge det bara går. Om inte annat får det bli mycket skrittarbete eller longering på slutet. Hoppas också på att kunna komma igång igen så snabbt som möjligt efter förlossningen, men det ställer ju lite krav även på sambon, då det är en bit till stallet
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    fabler skrev 2011-08-28 07:44:30 följande:
    ja våra har varit lugna sen sonen föddes, men i år ska jag ligga blixt stilla så jag inte riskerar att föda sista december !  Är ju beräknad 5 jan så hela jul och nyår blir lugn för mig !
    Ha ha ha, sonen var beräknad till 24 december, men behagade titta ut den 31 december   Jag kan dock lugna dig med att det verkar bli folk av honom också, och det finns inte några som helst tecken på att han ligger efter sina "kullare" - verken fysiskt eller psykiskt
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Vad härligt att läsa om alla lyckade RUL - och ett stort lycka till till er som ha ert roliga kvar

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Fortsätter gratulera till alla lyckade RUL

Pratade med MVC igår för att boka in tid för kontrollen v.25 samt för att få moderskapsintyget skickat. Jag fick frågan om jag hade besvär med UVI eller liknande. Enligt henne ger UVI med GBS inte samma symtom som en "vanlig" UVI, då GBS hör till normalfloran - men för den sakens skull kan orsaka problem hos bäbisen i samband med förlossningen. Oftast är det bara ganska många/många sammandragningar som är symtomet - precis som jag hade när jag väntade sonen...

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Elison: Vilken häftig bild på "Räkan"

Angående amning! Har försökt läsa ikapp allt jag missat under den senaste veckan - men ni är ju så otroligt effektiva

Med sonen hade jag svårt att komma igång med amningen, då jag har rätt små bröstvårtor. Visst blev de en aning större under grav, men inte så jättemycket. De i kombination med jättestora och spända bröst - samt att sonen behövde stimuleras rätt långt bak i gommen för att ta ta goch börja suga - gjorde det hela rätt svårjobbat. Till följd av detta blev han efter ett par veckor blev skrikigare på kvällarna R/T matbrist, så vi började att ge tillägg till amningen. Jag ammade till dess att det var tomt och sedan tog sambon över med flaskan. Superbra lösning där vi båda fick njuta av närheten   Hade det inte varit för att vår BM på MVC berättat att det kan ta 3-4 månader eller mer innan amningen kommer igång ordentligt, hade jag säkert gett upp tidigare.

Jag använde amningsnapp för att han skulle få bättre tag, men det gjorde också att han snabbare blev trött, då en del energi gick åt till att bara fylla amningsnappen med mjölk innan han kunde få i sig den    Dock kom jag på efter lite drygt tre månader att det som fungerade bäst för oss vara om jag låg på sidan i sängen och ammade - för då kunde jag samtidigt passa på att läsa en bok eller bläddra i en tidning........vilket förmodligen gjorde mig mera avslappnad! I samband med detta kunde vi även sluta med amningsnappen och därmed kom också mjölkproduktionen igång ordentligt då bröstet blev stimulerat på ett "normalt" sätt

Hmm, det bidde långt det där    Kontentan är att vill man amma så gör man det - men tänkt på att det KAN ta tid, det är ju något nytt som både barnet och mamman ska lära sig!!!!! Det behöver heller inte vara det ena eller det andra, det går ju alldeles utmärkt att kombinera bröstet och flaskan. Vill man bara ge flaska så gör man det - svårare än så är det inte

Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    mia1986 skrev 2011-09-19 17:56:16 följande:
    Hej tjejer!

Skriver till er nu med tårar i ögonen och hoppas på att någon av er kanske har hört något om streptokocker grupp-g i underlivet vid graviditet.

Min läkare ringde nyss och meddelade att det var det jag hade, skall träffa en annan läkare imorgon för vidare utredning och se hur detta påverkat mig samt hur vi skall gå vidare med behandling. Är jätteorolig då jag inte kan hitta nån vettig info om detta på internet.

Vill bara få bli lite lugnare..

Är redan sjukskriven då jag har mycket och jobbiga sammandragningar. Är i v 23.  Är rädd att dessa sammandragningar har kommit pga streptokockerna samt att de påverkar barnet och graviditeten.

Känns som att det är alldeles för lång tid till imorgon då jag ska träffa läkaren hos min BM.
    Kan det vara så att det är Grupp B Streptokocker du har - så kallat GBS?  Det är bakterier som normalt finns i underlivet hos en stor del av alla kvinnor, men som under en graviditet kan orsaka en urinvägsinfektion (UVI). Den i sig är inte farlig, men har man detta under förlossningen KAN det smitta barnet och bli farligt. Dock behandlas det bara med en antibiotikakur och sedan är det inte mer med det.

Jag hade detta när jag väntade sonen och det enda tecknet var att jag hade ganska täta sammandragningar och lite tätare trängningar - men om det sistnämnda berodde på UVI eller bara trycket från livmodern vet jag inte   Efter att jag fått AB blev det väldigt mycket bättre med sammandragningarna. Min barnmorska förklarade att eftersom GBS hör till normalfloran ger de inte samma symtom som vid en "vanlig" UVI.
    Misstänker i nuläget att jag åkt på en likadan sväng även denna grav, så jag ska försöka komma ihåg att ta med ett urinodlingsrör från jobbet och lämna in ett prov på vägen hem.

Hoppas att det går bra hos läkaren imorgon och att du får lugnande besked!!!!
    Nosce te ipsum.
Svar på tråden Januaribebis 2012