mia1986 skrev 2011-09-19 17:56:16 följande:
Hej tjejer!
Skriver till er nu med tårar i ögonen och hoppas på att någon av er kanske har hört något om streptokocker grupp-g i underlivet vid graviditet.
Min läkare ringde nyss och meddelade att det var det jag hade, skall träffa en annan läkare imorgon för vidare utredning och se hur detta påverkat mig samt hur vi skall gå vidare med behandling. Är jätteorolig då jag inte kan hitta nån vettig info om detta på internet.
Vill bara få bli lite lugnare..
Är redan sjukskriven då jag har mycket och jobbiga sammandragningar. Är i v 23. Är rädd att dessa sammandragningar har kommit pga streptokockerna samt att de påverkar barnet och graviditeten.
Känns som att det är alldeles för lång tid till imorgon då jag ska träffa läkaren hos min BM.
Kan det vara så att det är Grupp B Streptokocker du har - så kallat GBS? Det är bakterier som normalt finns i underlivet hos en stor del av alla kvinnor, men som under en graviditet kan orsaka en urinvägsinfektion (UVI). Den i sig är inte farlig, men har man detta under förlossningen KAN det smitta barnet och bli farligt. Dock behandlas det bara med en antibiotikakur och sedan är det inte mer med det.
Jag hade detta när jag väntade sonen och det enda tecknet var att jag hade ganska täta sammandragningar och lite tätare trängningar - men om det sistnämnda berodde på UVI eller bara trycket från livmodern vet jag inte

Efter att jag fått AB blev det väldigt mycket bättre med sammandragningarna. Min barnmorska förklarade att eftersom GBS hör till normalfloran ger de inte samma symtom som vid en "vanlig" UVI.
Misstänker i nuläget att jag åkt på en likadan sväng även denna grav, så jag ska försöka komma ihåg att ta med ett urinodlingsrör från jobbet och lämna in ett prov på vägen hem.
Hoppas att det går bra hos läkaren imorgon och att du får lugnande besked!!!!