• Krikiz

Januaribebis 2012

Har inte alls hunnit läsa ikapp allt ni skrivit, men ska göra ett tappert försök under helgen

Anledningen till att man ska lägga sig ner och ringa ambulans ifall vattnet går innan barnet har vänt och fixerat sig är att OM det händer kan navelsträngen halka ner och "hamna i kläm" mellan barnet och bäckenet - och därmed blir det farligt för bäbisen.

Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Frökenolson skrev 2011-11-27 10:47:30 följande:
    Jag hade en inskrivningsvikt på 65kg och väger nu 81kg! trodde aldrig jag skulle gå över 80kg
    Jag vägde 60 innan grav, så precis som några av er andra så gick jag upp i vikt innan inskrivning..
    Jag åt enligt LCHF då och slutade med det, ska inte återgå till det efter grav även om jag mådde bra av det, utan helt enkelt äta sundare och röra mer på mig, hoppas ha gått ner en hel del till maj då jag skal på bröllop, annars har jag satt ett år som mål till att må bra med min kropp och känna mej nöjd..

Jag kan inte förstå att jag skall vara gravid en månad till, hur ska man kunna röra sig överhuvudtaget?    
    Skönt att det är december snart och bara mys på agendan, (förutom att sälja företaget, den lilla detaljen.. som kommer ta mycket tid och energi...) 

Då är vi två

Vägde 60 kg innan jag blev gravid, hade gått upp 5 kg vid inskrivningen och förra veckan vägde jag 80 kg vid besöket hos BM - visserligen fullt påklädd och nyäten, men jag vet att det bara är en dåres försvarstal

BM tyckte att "det mesta sitter ju ändå kring magen på dig" - vilket är långtifrån sant   Men men, jag är ju ganska lång (176 cm), så det kanske lurar ögat litegrann *hoppas*!!!

Vid den kontrollen (extrakontroll) hade SF-måttet inte ökat på sig alls sedan 2 v tidigare - och på 6 veckor bara ökat 1,5 cm - så vi fick göra ett TUL i torsdags (31+0). Lill*n låg då -9% och med en uppskattad vikt på 1540 g, så det var ingen fara på taket just nu enligt den BM som gjorde UL. Fick också kollat flödet i navelsträngen och det var jättefint, så det känns ju bra att veta att den biten fungerar som det ska. Bäbben är väldans livlig, så jag har inte varit särskilt orolig ännu, men visst fasen finns det ju hela tiden i bakhuvudet att "tänk om det är något som är galet?!!"...........
    Ska på rutinkontroll hos BM nästa vecka (v.33), och har SF-måttet inte ökat på sig då heller - eller inte ökat tillräckligt mycket - blir det förmodligen ett nytt TUL då.  Nåja, den som lever får se......

Annars njuter jag av att vara ledig med grav.penning, så att dagsformen kan få styra vad/hur mycket jag orkar med för stunden. Förutom en envis rethosta, foglossning och ett par obligatoriska toabesök per natt, sover jag förvånansvärt bra om nätterna - särskilt sedan jag inhandlade lite Galieve mot halsbrännan. Testade Gaviscon när jag väntade sonen, men den konsistensen och smaken gav mig kväljningar. Galieve smakar ju pepparmint, och även om konsistensen är lite spännande är det HELT klart värt det   Behöver oftast bara ta innan jag går och lägger mig - och då inte ens varje kväll - så jag känner att jag än så länge kan leva med att det inte smakar hallonbåt

Nä, nu är det lunch som väntar innan det är dags att ta tag i läxböckerna

Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    GoodEnough mom skrev 2011-11-28 21:44:28 följande:
    Idag blev min sambo min man <3 Har varit en underbar dag men nu är jag jättetrött, ska bli underbart att sova :D Min dotter är febrig fortfarande så det blir en hemmadag i morgon och en del pyssel. Vecka 34+0 i morgon, nu går det undan!! Hoppas ni andra har haft en lika bra dag som jag!
    Stoooort grattis!!!!!!!!!!
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Fellis skrev 2011-12-01 07:48:38 följande:
    Nu är det dags, om än lite tidigt så hoppas vi att allt går väl.

Vattnet gick i måndags natt och blir idag igångsatt klockan 09. Så bebis är här senast imorgon fredag... Splittrade känslor men så sjukt välkommet! <3

Går in i v.36 idag :)

Hoppas ni alla mår bra, uppdaterar när trollet kommit till stan :)      
    Lycka till
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Västeråsmamman skrev 2011-12-01 17:45:29 följande:
    Imorse föddes vår lilla prinsessa. V34+0, en stor tjej 50cm lång och dryga 2800 g.
    Allt har gått bra. Berättar mer sen.
    Ett jättestort grattis till lilltösen - och så skönt att höra att allt gått bra!!!!!!!!!!
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    LillaEko skrev 2011-12-02 08:13:28 följande:
    En konstig fråga?!?!
    Hur vet man att slemproppen gått?
    Jag har ju en hel del flytningar, så undrar om den ser ut på något särskilt vis?!?!
    Slemproppen kan släppa helt på en gång, eller så kommer det ut små bitar allteftersom. Dessutom kan den ju nybildas om det är så att den släppt, men förlossningen inte startar. Så att "proppen går" behöver ju inte betyda att förlossningen är på gång

För min egen del så kom hela proppen på en gång, såg inte så mycket av den eftersom den försvann ner i toan, men det kändes ungefär som när det kommer ett lite större koagel vid mens (ursäkta detaljerna...)
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    RaraS skrev 2011-12-02 10:43:51 följande:
    Paet:

Jag hade exakt samma som du idag! 4,0 före och 6,7 efter! Förra gången hade jag 5,7 efter så det har ju stigit av någon anledning men det var ju lugnt ändå! Skönt!
    Nu blir det julbak i helgen!  
    Härligt med bra värden och att det är fritt fram för godsaksproducerande aktiviteter i helgen
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Fellis: Stort grattis till lilltösen!

Har försökt läsa ikapp allt som skrivits, men jag måste fortsätta imorgon känner jag......Mr. Blund knackar ivrigt på axeln just nu

Kom bara att tänka på ett litet tips till er som börjat läcka mjölk nattetid. På bl.a. apoteken finns det något som kallas "Carefix". Det är som en jättemjuk sporttopp som används inom sjukvården för att hålla förband på plats vid t.e.x. bröstoperationer. Hade själv en sådan både innan och efter sonen föddes, då de är klockrena för att hålla amningsinläggen på plats utan att det blir för varmt eller bökigt när det är dags för amning på nätterna.
    Bilder och mera info finns här    http://www.barniallt.se/nya/?mamma+040331121700

Natti natti på er allesammans!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Syntetica: Så skönt att höra att det äntligen var någon som verkligen såg dig och vad du behöver! Håller tummarna för att du får en tid så snart det bara är möjligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Hade ju en raketförlossning med Leon, och eftersom jag var helt öppen när vi kom in till förlossningen hann vi inte med annat än akupunktur och lustgas. Förhoppningen är därför att det ska räcka med samma sak även denna gång - men skulle det bli så att förlossningen drar ut på tiden och jag behöver få vila och hämta kraft kan jag eventuellt tänka mig EDA. Dock hamnar det VÄLDIGT långt ner på listan. Jobbar på en uppvakningsavdelning och ser många resultat av EDA:ns mindre bra effekter - för tyvärr är det ju så att EDA ökar risken för att värkarbetet avstannar och därmed också användandet av sugklockor och kejsarsnitt!
    Samtidigt kan ju en EDA vara det som gör att mamman orkar med hela värkarbetet och är en riktig gudagåva när den fungerar som mest optimalt - så man ska ju aldrig säga aldrig

Nosce te ipsum.
Svar på tråden Januaribebis 2012