• Krikiz

Januaribebis 2012

sandy87 skrev 2011-12-09 11:19:51 följande:
    Hej!

Nyss hem kommen från BM & orolig...
    Mitt sf mått hade inte ökat sen sist, 31 cm i vecka 32 & 31 cm nu i vecka 34 oxå. Någon som varit med om samma?
    Tidigare har hon sagt att bebisen var fixerad men idag var hon osäker på hur den låg, men trodde huvudet var neråt.
    Vad hade ni gjort i min situation? Jag vill så klart göra ett till växt ultraljud & kolla så att allt är bra, igår gjorde det jätte ont när lite rörde på sig & jag är osäker på om jag läckt fostervatten...
    Någon som varit med om något liknande? possitivt som negativt... Tacksam för alla svar :) 
    Har varit med om exakt samma sak. Mitt SF-mått ökade bara med 1,5 cm på lite drygt 6 veckor. Fick då göra ett TUL och lill*n låg då på -9, alltså inom normalvärdena. Lillskrutt*n är livlig och bufflig, så någon brist i näringstillförseln verkar det inte vara, då även flödet i navelsträngen såg jättefint ut.
    Vid v.33-kontrollen i onsdags hade så SF-måttet ökat på sig en aning igen (fick aldrig veta några cm), men det var ju i alla fall inte en fortsatt minskning, så vi fortsätter mäta 1 ggr/vecka tillsvidare!

Precis som alla människor, är även bäbisar olika långa, tjocka och aktiva. Fram till v.20 utvecklas ju barnen lika inne i magen, men därefter blir det mera individuellt - vilket också är anledningen till att RUL görs innan v.20
    Barnen kommer ju även senare i livet att ha platåer i sina tillväxtkurvor då de helt enkelt stannar upp i växandet under en period, för att sedan sätta fart igen.
    Barnets läge i magen kan också spela roll för om SF-måttet ökar på sig eller inte. Fram till v.36 kan de rumla runt ganska ordentligt där inne, men efter det börjar de flesta barn att vända sig med huvudet nedåt. Sonen vände sig dock inte förrän i v.38, så man kan absolut ha is i magen på den fronten
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Mitt SF-mått var 27,5 i v.25 och helt oförändrat i v.31, men nu verkar det som sagt som att det händer litegrann i alla fall   Precis som du SAndy, kände jag själv att magen inte blev större på något sätt, men så länge bäbisen rör på sig så är det nog ingen fara på taket. De sover ju mycket nu, men rör självklart på sig i sömnen - kanske är det därför du upplever rörelsemönstret som annorlunda?

Med tanke på hur långt gången du är, borde du ha BF strax innan oss. Det skulle vara intressant att höra varför din BM tror att bäbisen tittar ut innan jul? Om hon inte säkert kan känna att bäbben ligger fixerad och startklar, borde det ju vara svårt att veta - fast jag är ju å andra sidan inte någon BM

Kan du inte be din BM om en extra mätning under nästa vecka? Det är väl bättre det än att gå omkring och oroa sig? Passa då också på att fråga om varför hon tror att bäbisen är på G!

Håller tummarna för att du får räta ut dina frågetecken snart!!!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Elingabriella: Jättestort grattis till er vackre lille prins!!!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Zaarah: Ett jättestort grattis till lilltösen!!!!

Har inte hunnit med att läsa sedan fredagen - men HERREJÖSSES vad ni skriver
    Är glad att salstentan är skriven idag, sambon är på julfest med jobbet och sonen sover, så att jag med gott samvete kunnat sitta i sängen och läsa ikapp allt

Tycker att det är så mysigt att läsa om hur dagsformen är för er alla där ute - igenkänningsfaktorn är HÖG måste jag säga   Har ingen i omgivningen just nu som är lika långt gången, så det är gött att ha några att "luta sig mot" när dagsformen är mindre bra 

BM-kontroll på torsdag, ska bli riktigt spännande! Hade ju ett avplanande SF-mått tidigare - som tack och lov börjat öka på sig igen. Dock verkade det som att BM inte var helt nöjd med att sista ökningen bestod av 0,5 cm på en vecka vid förra veckans extrakoll???  Skulle det inte ha ökat på sig något eller lika lite på torsdag, verkar det som att BM vill att vi gör ett TUL igen. Visst är det ju skönt att hon vill ha bra koll på oss och bäbben, men samtidigt sätter det ju lite myror i huvudet igen. Nåja, på torsdag får vi ju veta

Nej, nu är det läge att borsta gaddarna och placera sig under täcket istället för ovanpå detsamma. Julklappsshopping och julfika på jobbet väntar imorgon

Natti natti allesammans!!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    Cia80 skrev 2011-12-19 22:52:53 följande:
    En fråga till er som har barn sen innan. Hur har ni "planerat" att göra ifall förlossningen drar igång sent så att ni behöver åka in på natten?
    Vi ringer grannen som kommer över och sover hos sonen och sedan sköter lämning på förskolan (om det är vardag). Annars får de knata över till grannen när de vaknat
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz
    fabler skrev 2012-01-03 09:36:59 följande:
    Tycker jag sover sämre och sämre om nätterna, får mer ont i halsen och nästäppan blir bara värre så nu får denna bebis komma ut så jag kan få börja sova utan att vakna och va jätte trött och ha huvudvärk.

Idag ska vi till ICA MAXI och handla blöjor, barnmat och nått bebisplagg då vi fick hem jätte bra rabatter där ifrån igår. Lite läskigt dock eftersom dom då har snokat rätt på att vi ska ha bebis.
    Vi fick samma erbjudande igår och först tyckte jag att det var lite mysko att de hade sådan koll, men jag skrattade desto mera gott åt det hela när vi upptäckte att de "hade koll" på att sambon väntade barn (det stod i hans namn)    Är förmodligen ett massutskick med andra ord!
    zatori skrev 2012-01-03 11:39:22 följande:
    Jag har mått illa i typ en vecka nu. Det kommer oftast i samband med att jag gör något "ansträngande" som tex hushållsarbete. (som känns jävligt ansträngande just nu) Kroppen säger liksom ifrån, och idag fick jag springa och kräkas en gång då illamåendet kom över mig helt plötsligt. Någon som vet vad det kan bero på? Jag har inte mått illa alls under graviditeten annars, så det känns så konstigt att det skulle komma först nu i vecka 38?
    Jag har också haft ett ökat illamående. Trodde först att det berodde på att bäbisen tryckte mot magsäcken, men då magen har sjunkit känns det inte längre så troligt. Däremot hade jag precis likadant när jag väntade sonen. Illamående och lite knepig i magen drygt en vecka innan han tittade ut. Pratade med en kompis och även hon hade haft så när de väntade sitt första barn. Har sedan läst att man kan bli dålig i magen en tid innan förlossningen startar, tror att det har med hormonerna att göra. Gjorde en kirurgisk abort för flera år sedan och de tabletter jag fick kvällen innan för att mjuka upp tappen gjorde att jag blev katastrofdålig i magen med illamående och diarré (ursäkta detaljerna) Skäms  Så nu hoppas jag nästan på att det är ett tiiiiidigt starttecken!!!
    Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Kan också tipsa om katrinplommonpure (finns i barnmatshyllan) mot förstoppning. Ganska gott, inte alls så sött och effektivt!!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Som tidigare hinner jag inte med att läsa varje dag, men nu har jag läst ikapp allt dom skrivits under de senaste dagarna Ett jättegrattis till er som redan fått träffa era underverk! Har ju BF 26/1, så än är det inga känningar. Sonen kom på BF+7, så det lär ju kunna dröja även denna gång...... Var hos BM i onsdags och lill*n ligger fortfarande med huvudet nedåt men rörligt - dock något mindre än tidigare Har en hel del ilningar nedåt mellan varven, så jag hoppas att bäbben avancerar ner i startblocken snart. Halsbrännan har aldrig varit så elak som nu Har precis varit till Gävle och lämnat sonen till hans faster. Sambon fick biljetter till "Spamalot" av mig i julklapp, så vi tänkte ta en biobränsle ikväll, musikal imorgon tillsammans med våra bästa vänner och sedan en natt på hotell innan det är dags att hämta junior igen Kommer väl att dröja något år innan vi får tillfälle till något liknande nästa gång

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Hmm, gick tydligen inte att göra stycken i texten från mobilen.... Korkat!!!'

Nosce te ipsum.
  • Krikiz

Grattis Miss T!!!!!!!!!!!! Ames: Lycka till om det är så att bäbben faktiskt är på väg ut

Nosce te ipsum.
Svar på tråden Januaribebis 2012