Januaribebis 2012
Nyss hem kommen från BM & orolig...
Mitt sf mått hade inte ökat sen sist, 31 cm i vecka 32 & 31 cm nu i vecka 34 oxå. Någon som varit med om samma?
Tidigare har hon sagt att bebisen var fixerad men idag var hon osäker på hur den låg, men trodde huvudet var neråt.
Vad hade ni gjort i min situation? Jag vill så klart göra ett till växt ultraljud & kolla så att allt är bra, igår gjorde det jätte ont när lite rörde på sig & jag är osäker på om jag läckt fostervatten...
Någon som varit med om något liknande? possitivt som negativt... Tacksam för alla svar :)
Vid v.33-kontrollen i onsdags hade så SF-måttet ökat på sig en aning igen (fick aldrig veta några cm), men det var ju i alla fall inte en fortsatt minskning, så vi fortsätter mäta 1 ggr/vecka tillsvidare!
Precis som alla människor, är även bäbisar olika långa, tjocka och aktiva. Fram till v.20 utvecklas ju barnen lika inne i magen, men därefter blir det mera individuellt - vilket också är anledningen till att RUL görs innan v.20
Barnen kommer ju även senare i livet att ha platåer i sina tillväxtkurvor då de helt enkelt stannar upp i växandet under en period, för att sedan sätta fart igen.
Barnets läge i magen kan också spela roll för om SF-måttet ökar på sig eller inte. Fram till v.36 kan de rumla runt ganska ordentligt där inne, men efter det börjar de flesta barn att vända sig med huvudet nedåt. Sonen vände sig dock inte förrän i v.38, så man kan absolut ha is i magen på den fronten
Så nu hoppas jag nästan på att det är ett tiiiiidigt starttecken!!!