• Wicky81

Januaribebis 2012

Oj oj oj nu är det bäbisar till höger och vänster :D
    Så roligt!
    Grattis till Jessica och ni andra Hjärta

Sen slog det mig att jag är så himla glad att äntligen ha fått följt dels en HEL BIM-tråd utan att Tanten dök upp och att det äntligen blev plus efter alla dessa år....Hur många sådana trådar har jag inte fått lämna i besvikelse efter bara ett kort tag...........
    Samt att ÄNTLIGEN få följa en hel BF-tråd och få vara gravid med andra härliga tjejjer och få uppleva glädjen då våra små kommer till världen :)

TACK TILL ER! {#emotions_dlg.flower}

Här går dagarna i varandra på nått sätt. Vi går här som i en zombivärld efter svärmors bortgång. Inga rutiner, alla sover mest...
    Är så glad att helgerna är över nu så man kan så småning om komma tillbaka till verkliga vardagen igen....

Ska till BM på onsdag vilket jag hoppas blir av nu för det känns inget kul att det har kommit i kläm...
    Men lillskrutten verkar då må bra för han härjar på där inne i mellanåt och skickar fötter eller nått dit han inte ska så man hoppar högt av smärta :)
    Tråkigt nog har jag åkt på nån hosta som tar kål på mig...retlig slemhosta på nått vis. Så ibland får jag sådana attacker så jag tror nästan att det ska sätta igång värkarna. Märks oxå att det irriterar Skrutten då han aldrig får lugn och ro där inne då han varje gång sparkar runt när jag hostar vilket är ofta.

• Wicky81
    Someday skrev 2012-01-02 22:37:55 följande:
    Här har det dragit igång. Ont. Värkar. Gick en längre promenad som satte fart på allt. Så nu ska jag försöka klara mig hemma i natt med min Tens så åker vi in i morgon bitti. Känns inte som att jag kommer kunna sova dock!
    LYCKA TILL :D
  • Wicky81

En annan kanske lite OT fråga:

Nån som vet när bäcken osv har stabiliserat sig efter förlossning osv?
    Jag tänkte när man eventuellt kan gå till en naprapat?

Har problem sen en tid tillbaka med ryggen så jag hade velat återgå till mina besök hos naprapaten så snart som möjligt...

Nån som är insatt?

• Wicky81

Har idag ÄNTLIGEN varit till BM :D

Allt såg jättebra ut :D

SF-mått 37-38 nånting
    Bltr 105/45
    HB 122

Gossen ligger neråt men är rörlig....Så för mig är det inte dags än att få nån bäbis :D Får vänta tåligt ett tag till....

• Wicky81

Ser att ni prata amning...
    Här är min lilla historia angående det:

Med min dotter funkade det inte med amningen från dag 1....Fick all hjälp jag kunde på BB med amningsnapp och dom skickade in deras sköterska som var insatt på just amning och jag vet inte allt. Dom blev tillslut nöjda och skickade hem oss
    Men hemma blev det snabbt bakslag igen då hon blev hysterisk varje gång jag la henne vid bröstet och hon skrek och skrek.....Vilket gjorde mig hysterisk och visste inte vad jag skulle ta mig till.
    Ville så gärna amma och kände mig så värdelös. Och bara känslan av att inte kunna ge sitt barn mat var ju en mardröm.
    Sen var vi ner och hälsade på svärföräldrarna där tillslut min svärmor envisades med att jag skulle köpa en pump...jag blev skitförbannad för jag skulle amma, ALLA bra mammor amma....så nån pump skulle jag inte ha!
    Men nu var hon envisare än mig och tog min make med sig å åkte och köpte en. Jag bara fnös åt den och lät den ligga.....till samma natt då dottern åter igen var hysterisk. Jag sa åt maken att "hämta den där jävla pumpen", vilket han gjorde och där satt jag sen gråtandes och pumpandes och var så olycklig.  Och vad händer sen då: Dottern sörplar i sig ALLT utan problem....
    På BVC veckan efteråt hade hon gått upp ETT KILO!
    Efter det pumpade jag i ca två månader kanske lite till då mjölken tog slut. Sen gick vi över till ersättning...

Så amning är inte allt faktiskt...
    Vare sig man inte får det att funka eller att man helt enkelt tycker det är obehagligt så är man inte sämre mamma för det...
    Det är helt upp till en själv och man ska inte ha dåligt samvete för sitt val....Huvesaken alla är nöjda och glada och speciellt bäbisen. Sen hur den får mat är inte relevant....

Jag har bestämt att jag ska försöka amma men jag kommer ha back up av både pumpen och ersättning hemma.
    För denna gången är jag mer självsäker, lugnare person och som mamma....

• Wicky81
    roxylady skrev 2012-01-07 17:19:22 följande:
    Wicky81: Ursch vilken jobbig start att få det så.. Det är det där jag är rädd för också.. Skönt att det ändå det gick bra med pumpen sedan. Men förstår att det måste ha känts fruktansvärt att inte funkade.. Men det är ju bra att det finns så mkt hjälpmedel som det trots allt finns idag.
    Skönt att du känner dig mer säker denna gången!! Vilken ersättning ska man köpa hem??

Pebbles82: Ja det är en lustig känsla faktiskt.. känner mig elak som ens tänker på det.. man vill ju så gärna ge sitt barn det bästa såklart.. Så det gör ont innan man ens hunnit få såriga bröstvårtor?? Aj aj.. då kommer man heller inte kunna njuta av det ens om man känner att det var inte så farligt.. förstår att du inte tyckte det var särskilt mysigt då.. uhh.. det här låter ju tuffare än vad det är.. Vet!! Jag måste prova först innan jag uttalar mig.. men tankarna går ju i ett ändå.
    Okej men du läkte bra ändå så att du inte har problem nu efteråt för att du sprack?
    Ja...amma ska man men ingen sa att det var så svårt.....Visst en del funkar det jättebra för på en gång osv och då är det ju ingen konst...
    Men vissa får bakslag och antingen funkar det inte alls eller så kämpar man med blod svett och tårar tills det funkar. Och det kan ta ett tag innan man får till det, det vet jag....Men vi kämpande nästan i fyra veckor och BVC och alla sa att fortsätt fortsätt det blir bättre, samtidigt som BVC gnällde om hennes vikt att hon inte gick upp så vi åkte en gång i veckan för vägning. Konstigt att hon inte gick upp när hon vägra amma. Och du ska inte tro att BVC-sköterskan ens nämnde ersättning som kompletering till ammandet.....Men som sagt vi sket i allt sen och tog till andra metoder som funka för ingen av oss orka.
    Tyvärr har det satt sina spår då min flicka är väldigt tunn och BVC har gnällt dom senaste 4a åren om hennes vikt. Hon har gjort gluten-test å allt men allt är bara bra. Jag har haft ångest och varit superstressad runt hennes mat och vikt och det gjorde hela matsituationen ännu värre.
    Tillslut för några år sen blev jag så trött på allt så jag bara släppte det...hon äter det hon vill ha och hon är pigg och glad och följer sin utveckling...Det är inte rätt mot henne med denna matstress och jag har även haft tankar på att om jag skulle fortsätta pressa henne är jag rädd att hon tillslut kanske i lite äldre år åker på nån form av ätstörning.......
    Så med min son nu kommer det bli helt annorlunda, det kan jag lova :D

GRATTIS AMES!!!!! Baby
  • Wicky81

Nån mer som lider av huvudvärk så här på slutet?

Har tagit en Alvedon tidigare idag men nu är värken tillbaka igen :(

• Wicky81
    roxylady skrev 2012-01-07 21:39:19 följande:
    Ja det är ju inte lätt å veta innan om det funkar eller ej.. och kan tänka mig att mina obehagskänslor för det kommer att störa starten lite granna också. Men hoppas ju som sagt på att det kan fungera till en början åtmonstonet så han får råmjölken.. har lovat mig själv att göra allt för att han ska få den åtminstonet.. men funkar det inte sedan så gör det inte det.. what to do då liksom.. Det blir ju som det blir och hoppas att BVC kommer att förstå det här och att de inte klänger på en för att man ska göra som dom vill. Hur länge har man råmjölk??

Jobbigt att kämpa så länge och BVC inte nämner andra alternativ.. och om de klagade över hennes vikt så borde det vara deras skyldighet att nämna ersättning i alla fall! Gud.. hur folk kan vara inom vården.. man blir ju mörkrädd ibland

Ja.. då vet nog min mamma hur du haft det..Jag har alltid också varit tunn och läkarna undrade varför.
    Men jag mådde hur bra som helst också så det var aldrig några problem.
    Nej jag förstår att det är jobbigt med matstressen :( Men i med att hon följer sin utveckling och är pigg å glad så är det ju jättebra :) Jag tror att det kommer att gå hur bra som helst så länge du går på känn hur din dotter ska ha det. Och det är ju bara du som kan veta det :) Jag vet ju själv hur det känns när folk var på en.. ät nu då.. varför äter du inte. Men det gjorde jag och jag mådde hur bra som helst även under tonåren!

Skönt att det känns bättre denna gången :D
    Ja det känns skönt att vara mer säker osv denna gången..
    Det  värsta var ju att det kändes som om folk inte trodde att hon inte får mat hemma. Men då var det väl "tur i oturen" att hon är lika dålig på att äta vart hon än är...dagis,skolan hos kompisar spelar ingen roll. För jag tänker som så att skulle hon nu inte få mat hemma skulle hon ju slänga i sig mat när chansen finns. Så det kunde ju inte folk säga nått om...
    I vårat fall tror jag hennes kropp eller vad man ska säga är genetiskt....vi har alla på både min och makens sida varit oerhört smala....Makens lillasyster är 21 snart och väger straxt under 50 kg tror jag....
    Men just som BVC behandlade oss/mig...tjat VARJE gång och man fick tips hit och dit som inte funka. Jag var så ledsen varje gång jag kom därifrån. Jag var ju förstagångsmamma och väldigt osäker och ville så gärna göra allt rätt, så får man bara sitta och höra detta tjat och försöka göra som dom säger och det funkar endå inte. Så tillslut rev maken ifrån och då gav dom sig.....Så nu för nått år sen fick vi äntligen höra att "Ja vi får nog alla (med det menas även dagis) acceptera att det är så här E är." och det kändes så skönt.
    Och det har ju märkts att ju mer jag slappnat av desto bättre har det funkat. Visst idag måste man endå putta på henne lite osv men det är lixom inte det här TVÅNGET som nästan har varit längre.
  • Wicky81
    roxylady skrev 2012-01-08 00:05:26 följande:
    Ja jag förstår det. Skönt att höra :)
    Ja exakt så var det för mig också.. de trodde inte att mina föräldrar gav mig mat heller. Jag bara var vrång.. men jag fick i mig det jag ville ha ändå. Var alltid pinnsmal jag med.. Kan ju säga att innan jag blev gravid vägde jag 56kg så är inte ens så stor i vuxen ålder. Men jag har mått bra ändå hela tiden. Ja precis.. då ser dom ju. Fasiken vad jobbigt att BVC skulle vara sådär!!! Det är väl nog jobbigt. Det hjälper ju inte att fortsätta hacka på folk om det. Ja men du ser!

Fy förstår att du var ledsen över det Skulle också känna så som du.. helt förtvivlad.. därför jag känner iite rädsla just över det här med amningen att de kommer trycka på mig om jag inte trivs med det.. vet inte hur jag ska handskas med BVC då om de är så här också. Jag är ju förstagångs nu så jag hoppas verkligen inte det blir så.. man har ju inga sådana erfarenheter..

Skönt att in man sade till dem på skarpen så att de tillslut kunde förstå något!!
    Nej det där tvånget vill man ju aldrig ha.. det gör ju bara att barnet gör tvärtemot det. Skönt att det funkar bättre nu i alla fall!
    Du ska göra precis som du vill och strunta i vad andra säger och tycker.....Såklart att du kan prova första dagarna att amma men känner du att nej det går inte så då är det ju så. För att tvingas göra nått är varken bra för dig eller bäbisen. Bara att du står på dig, förklarar varför du inte vill osv. Ditt barn får mat endå och det är huvudsaken.
    Kan ju hända att när du väl sitter där med liten så kommer du inte tycka amning är så farligt. Så slå inte bort tanken helt.
    Men det finns alternativ som sagt....och det är inget fel över det val du gör :D
  • Wicky81
    roxylady skrev 2012-01-08 12:58:05 följande:
    Jo jag ska göra det :) Men kan tänka mig att det är svårt när man står där och de är på en. Men får tänka igen att det är för bebis och min skull. Precis :)
    Jag hoppas att jag inte kommer att tycka illa om det. Det vore ju underlättande!
    Föresten! Såg i BF-datums tråden att du också är från Dalarna :) Bor i "kopparstaden" jag ;)
    Jag tror att idag är det vanligt att mammor väljer bort amning så BVC säger inte så mycket (hoppas jag). Det är ju bara för dom att inse fakta och bara va tyst.....Så jag hoppas för din skull att det kommer gå bra (vilket jag tror) och att dom låter dig vara med ditt beslut vad det än må vara.
    Jag tänkte på om du oroar dig för det där med råmjölken om du nu inte vill amma redan från början så be om hjälp på BB att pumpa ur första dygnen eller nått så då får ju bäbis i sig det endå :) Och man kan ha mysigt och ha närkontakt endå fastän man flaskmatar.....Så lösningar finns det :D

Javisst är jag från Dalarna jag med :D Om du bor i "Kopparstaden" så bor jag i Vasaloppscentrum :D ca 5 mil till både Sälen och Mora :D
    Får du föda i Falun då oxå eller vart kommer du åka?
    Vi har 15 mil till Falun så man har lite ångest med att hinna fram. Men min dotters förlossning var så seg så jag är ingen snabbföderska så jag hoppas att det ska gå bra. Men att sitta 15 mil med värkar är inget jag ser fram emot..
    Dottern är född i Mora men dom la ju ner BB och förlossning för oss för nått år sen.
Svar på tråden Januaribebis 2012