• Wicky81

Januaribebis 2012

Jag har en liten undran....

Är nån insatt i det här med ADHD och liknande?
    Tänker på ärftlighet då min man har utredd adhd och nu ska vi få en son...
    Det lilla jag vet är att risken är att det kan gå vidare från far till son är ganska stor men jag är inte 100 % säker.
    Känns som jag vill forska lite i det här så man vet vad som KANSKE kommer (eller inte, ska inte måla fan på väggen) Min man hade ett helvete i skolan osv och jag tänker inte låta min son gå igenom samma sak...

• Wicky81
    Marsätt skrev 2011-10-07 17:03:47 följande:
    Ja det är ärftligt och jag tror det är en ärflighet på ca. 60-70 %. Är inte helt säker på procenten.. så kolla med någon annan som vet mer.
    Tack :)...jo jag ska kolla upp det mer tänkte jag....
    Dumt iofs att oroa sig för det nu när han inte ens är född än samt att det kommer dröja minst 4a år till kanske innan det märks.
    Men iom att jag lever med det och har erfarenhet som utomstående att se hur det är blir man orolig..Så helt fel att va mer insatt är det väl inte.
    Men nu ska jag njuta av min son därinne och längtar efter att få hålla honom..Så må adhd:n komma, han är min älskade son endå :D
  • Wicky81
    LillaEko skrev 2011-10-07 17:32:39 följande:
    Jag tycker ändå du gör rätt som börjar grunna lite på det redan nu. Många barn och ungdomar går genom skolan som "problem-barn" men är egentligen bara missuppfattade och har ofta en dold diagnos. Tänk att få rätt hjälp från början, så mycket mer förutsättningar för ett sådant barn.
    Jobbar ju inom gymnasiesärskolan så ser tyvärr endel tråkigt ju där utredningar tagit för lång tid!
    Tack för dina ord och ja jag kan tänka mig att du får se ett och annat.
    Min man fick diagnosen när han var ca 26-27 år nånting. Då är det alldeles för sent....Hela hans barndom och skolgång är förstörd. Han var bara jobbig, sen i utvecklingen och bråkig....Vet inte om jag ska skylla på ljuva 80-talet då man inte alls var lika insatt utan att då var dessa barn just allt detta som jag beskrev. Man visste inget annat.
    Samtidigt blir man ju orolig när man läser Aftonbladets artiklar om diagnoser som delas ut hit och dit hur som helst och att det verkar idag allt för lätt att få bokstavsstämpeln och annan diagnos.
    Jag tröstar mig dock med att iom att min man lever med det och jag lever med honom och lärt mig ett och annat så kommer vi har lättare att känna av om något är fel eller inte, vi kommer se signalerna tidigare (hoppas jag) och att vi vet hur vi ska kämpa och vart vi ska vända oss vid problem.
    Vi har även varit kontaktfamilj till två pojkar (vid två olika tillfällen) där det är och förmodligen är sådana problem. Så jag känner att vi endå har en erfarenhet och att vi har en plattform att stå på om detta någonsin kommer bli aktuellt.
    Hoppas bara att man inte trots erfarenhet mm inte blir förblindad då det kommer till sitt eget barn...
  • Wicky81
    fabler skrev 2011-10-07 18:35:18 följande:
    2-3års åldern kan man göra en utredning då de redan så tidigt syns tecken. Och kom ihåg att dem är MYCKET duktigare idag på detta område än när din man växte upp.
    Håller fullständigt med att dom är så mycket duktigare idag och pålästa och förstående. Man ser symtom och sätter diagnoser tidigare så man får hjälp i tid.
    Men jag trodde inte dom började utredningar förrän vid 5-6 år.....Visst att man kanske kan börja misstänka nått vid 2-3 års ålder men jag trodde dom ville vänta tills minst 5-6.
    lillbumbin skrev 2011-10-07 19:17:47 följande:
    Vi har en son med ADHD och vi var på en föreläsning om det i tisdags. Där sa de att det är mkt som spelar in på de här med att få ADHD många har inte fått de via arv utan de har varit tidiga förlossningar och dessutom komplikation vid förlossningen. Sen miljön m.m ska ta fram mitt kompendium för att se vad som stod. Sen så ska jag skriva lite om
    Vad dom sa men ja tänkte att de ska ja starta i en blogg och så hur det är att vara styvmamma till en son med ADHD och lite andra saker.
    Åh va intressant. Ja starta en blogg, det kan hjälpa många med samma problematik. :)
    När du säger att komplikationer vid förlossning osv spelar in har jag för mig jag läst nånstans. Min svärmor var dålig i havandeskapsförgiftning och inlagd åtta veckor innan dom med kejsarsnitt plockar ut honom, samt att om jag inte minns fel så blev han då nån eller några veckor för tidig.
    Han är även uppväxt i en missbruksfamilj med allt vad det medför och innebär.....Så jag köper det här med att miljö spelar in.
    Berätta jättegärna om du hittar kompendiumet lite vad som står och vad du kommer ihåg från föresläsningen. Suger i mig all info....inte bara för blivande sonens skulle utan även för ännu mer förståelse för min man. :D
  • Wicky81
    Velociped skrev 2011-10-07 20:39:12 följande:
    Jag lyssnade på en föreläsning igår med en psykolog som arbetar med patienter med ADHD, han sa tyvärr att det är en sjukdom med 70% ärftlighet. Tråkigt att behöva säga det. Samtidigt vet jag att graden av besvär varierar kraftigt mellan patienter och att det handlar mycket om vilken typ av stöd man har under uppväxten.
    Jo jag har förstått det oxå som att risken är ganska hög med ärftlighet...Lite skrämmande...men oxå som du säger att grovheten kan variera
    fabler skrev 2011-10-07 20:46:59 följande:
    wicky81: det är olika men vet dem som fått utredning så tidigt på sina barn. Det beror väl helt på vad barnets utveckling visar och där handlar de nog även om drivande föräldrar som vet vad dem pratar om. språkets utveckling är ju något du kan se på redan vid 3års ålder bland annat.
    Håller med dig....I bland kan man ju reagera tidigt att nått inte stämmer ljust med tal och så. Och jag håller med dig angående drivande föräldrar...det är ju dom som lever med barnet och jag tror på en förälders intution när nånting känns fel att det då gäller att driva på och få en utredning.
    jordgubbe0812 skrev 2011-10-07 20:47:52 följande:
    Jag tror de grövre formerna av npf-diagnoserna (autism) kan sättas redan från 2-3 årsåldern. Ännu tidigare i extremfallen. När det gäller ADHD och liknande har jag fått uppfattningen att de inte gärna drar igång utredningar förrän i 4-års åldern. 

Småbarn är ju egosenterade, lyssnar bara på det som är intressant, kan vara lättstörda, etc. Så det måste ju upp i motsvarande ålder för att kunna ställa beteende-diagnoser. Många föräldrar ser väl tendenser.  

Min dotter har sen språkutveckling vilket har stark överrepresentation hos just nfp-diagnoser. Barnläkaren vi är i kontakt med pratar om att det viktigaste är att barnen är färdigutredda innan skolstart så att det får en bra början på skolgången. 
    Jag hade oxå uppfattningen att adhd testades straxt innan skolåldern pga det du beskriver. Men det kanske spelar mycket in dels vart du bor i landet och vad exakt det är med barnet man reagerat på...vissa saker kanske man vill avvakta med osv för att se om det kommer igång av sig självt...I vissa fall kanske det är förskola/skolan enbart som reagerat fastän föräldern inte ser nått problem, ibland BVC och i vissa fall föräldern själv fastän ingen annan gör det.....
    Så det är nog så himla olika....
  • Wicky81

Är det nån mer som tycker det är svårt med storlekar på kläder till bäbisen? Har fått lite kläder av svägerskan så det är 50-56.....Men jag tycker det är jättesvårt....får man stor eller liten bäbis...En del drunknar i 50 medans andra får börja med 56 eller större :o Overall tex, vad ska man ta för storlek....den borde ju vara i en lite större storlek då man ska få under massa annat...

• Wicky81

Gokväll tejjjer :D

Nån som funderar på detta med Förlossningsbrev?
    Nån som gjort det förut, nån som vet hur man skriver ett?

Jag skrev aldrig ett sådant brev med dottern så jag tänkte att nu ska jag göra det så man kan visa hur man vill ha det :)

Har ni funderat hur ni vill ha förlossningen?

• Wicky81
    fair skrev 2011-10-14 20:03:45 följande:
    Wicky81: jag skrev ett fl brev inför dotterns födelse och jag kommer ha samma brev denna gång, har bara lagt till och tagit bort några saker. Om du vill titta på det så kan jag lägga in det här.
    Men oh tack gör gärna det om du vill :D
    Har massa tankar vad jag vill och vad jag ska skriva men vet lixom inte om det har med ämnet att göra så att säga.

Jag är tex livrädd för ryggbedövning så det slipper jag helst
    Vill hellre duscha en stund i stället för att bada.
    Jag älskar musik och skulle må bra av att ha det på under förlossningen.

lite sådana saker.....:)
  • Wicky81
    fabler skrev 2011-10-14 22:08:27 följande:
    jag skrev i mitt förlossningsbrev med sonen att jag gärna hade med studenter och de va de bästa jag gjort. De va fullt på BB men tack vare att jag skrivit att vi godkände att ha med en student så hade vi en person som kom springandes så fort vi ville och som då och då kollade till oss ändå.
    Hihihi skitbra ju :D

Ja men sånt kan man ju ta med :) Jag är inte så noga så och studenter är ju där för att lära sig så varför ska man inte låta dom vara med  :)

Kan man tex ta med att jag har väldigt svårt att be om saker/hjälp?? Jag drar mig in i det sista för att fråga efter nått eller säga till....Så jag vill gärna att dom frågar mig mycket och "går på" mig lite?
    Kanske låter dumt för som personal med mycket att göra känns ju detta omöjligt...eller?
    För känner jag mig/oss rätt så kommer det vara mannen som kommer ringa på dom eller fråga saker....inte jag :P
    Är sån där som inte vill störa ......:P

SEN det viktigaste....Jag ska hålla mig uppe och gående tills benen viker på mig för jag tänker INTE ligga 9 timmar på förlossningen innan sonen kommer ut..
    (gjorde bort mig med dottern då jag bara skulle lägga mig och vila lite, sen var det kört och jag kom  inte upp igen...vilket resulterade i långdragen förlossningen och ett jäääädra vändande från sida till sida)
    Nej upp å gå!
  • Wicky81
    fair skrev 2011-10-16 09:28:59 följande:
    Sorry, har inte kunnat sätta in det förrän nu, men här kommer det:

FÖRLOSSNINGSBREV
    Namn mamma + personnr
    Namn pappa
    BF 2012-01-12 andra barnet

GENERELLT
    Jag vill helst inte ha en manlig barnmorska och absolut  INGEN studerande/praktikant.

Jag har lätt för att oroa mig och när det gör riktigt ont kommer jag förmodligen tro att något är fel på mig eller barnet. Därför vill jag ofta få bekräftat under förlossningens lopp att barnet mår bra och om det går bra eller om det är något jag ska tänka på.

Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför det utförs och om det kan upplevas smärtsamt/obehagligt.
    Jag vill inte bli lämnad själv. Om pappan måste gå ut ur rummet uppskattar jag om någon annan kan stanna hos mig.

Jag vill att pappan ska vara delaktig under hela förlossningen - ge honom gärna tips för hur han kan hjälpa mig i förlossningsarbetet på bästa sätt.
    Om jag av någon anledning måste sövas vill jag att pappan är vid min sida och att han sen uppmuntras att stanna hos bebisen och hålla henne/honom vid sitt bröst tills jag har vaknat.

VID ANKOMSTEN
    Önskar få lavemang.

SMÄRTLINDRING
    Jag önskar coachning med andning och avslappning.

Som smärtlindring vill jag till att börja med gärna testa att bada eller duscha om tid och möjlighet finns. Jag har med mig en TENS-apparat och skulle uppskatta om någon kan visa hur jag bäst placerar plattorna. Jag vill helst inte använda lustgas. Jag kan tänka mig att eventuellt testa sterila kvaddlar.
    Jag tar gärna råd från barnmorska om annan smärtlindring och att hon informerar mig om för- och nackdelar för att underlätta mina beslut.

Ang. epidural vill jag veta när sista chansen är. Förra gången öppnade jag mig snabbt mellan 6- och 8,5cm och då hanns inte epidural med när jag önskade.

FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING
    Jag vill röra på mig så mycket jag orkar under öppningsskedet för att hjälpa min kropp på traven..
    Jag vill föda i ställningar som underlättar utdrivningen. Förra förlossningen födde jag halvt sittandes och jag tyckte det kändes väldigt bra.

UTDRIVNINGSSKEDET
    Jag är livrädd för att spricka och vill få hjälp av barnmorska att hindra detta i möjligaste mån. Jag klipps mycket hellre än spricker (klipptes förra gången).
    Jag vill ha tydliga instruktioner om när jag ska krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv. Provar gärna med tryck eller bedövningsspray mot mellangården för att minska risken för bristningar och minska smärtupplevelsen.

När bebisen är på väg ut önskar vi att pappan blir tillfrågad om han vill se huvudet och sen klippa navelsträngen.

NÄR BARNET ÄR FÖTT
    Om inga komplikationer uppstår vill jag att barnet läggs på min mage och att vi tre får en stund för oss själva i lugn och ro.

Om jag behöver sys vill jag att ni använder självupplösande tråd.

Vi hoppas att ni tillsammans med oss vill göra vårt barns födelse till ett positivt minne som vi aldrig glömmer.
    Åh tack!
    Nu har jag en liten mall att gå efter...jättebra!
    Låter som du och jag tänker lite lika :D
    Kommer du ändra mycket till den här gången lr?
Svar på tråden Januaribebis 2012