• Wicky81

Januaribebis 2012

Angående jobbet:
    Jag jobbar inom äldrevården.
    I torsdags hade jag en riktig skitdag med stress, springande hit och dit mm mm
    Jag var totalt slut och har varit resten av helgen. Sjukskrev mig i fredags sen var jag ledig lör å sön, mår fortfarande inte bra så är hemma idag med...

Vad ska jag göra.
    Har snart gått halva tiden och mår redan så här. Sjukskrivning känns inge kul pga ersättningen från försäkrningskassan  mm
    Men uppenbarligen klarar jag inte stressen...:(
    Är dock medveten om att alla dagar inte är sådär men hur ska man veta det på förhand lixom...

Hur ska jag göra?

• Wicky81
    Skåne85 skrev 2011-09-12 11:06:54 följande:
    Wicky81 jag hade tagit sjukskrivning 50% för kroppen klarar inte stressen o inte bebis heller. Fast att det inte är kul att bli sjukskri. Så är det nog det bästa, jag är sjukskriv. 50% mot min vilja till en början men nu inser jag att jag behöver det! Lyssna på kroppen!
    Tack :)
    Behöver jag prata med BM först eller kan jag ta det med chefen direkt tror du?
    Lär ju ha nån läkare som fixar intyg...

Håller fullständigt med att man måste lyssna till kroppen. Har väntat så länge på denna graviditet så jag vill inte riskera nånting....
  • Wicky81

Har just haft ett telefonsamtal med chefen där jag fick kommentaren att graviditet inte är en sjukdom men visst man kan ju va trött å så....

Vet inte vad ni anser men.....

Visst jag vet oxå att en graviditet inte är en sjukdom i sig och att det bara är för en tid.
    Men man kan må skit endå både psykiskt och fysiskt....Men eftersom en graviditet inte är en sjukdom ska man se glad ut och kämpa på endå....plus att man har ju själv försatt sig i situationen *IRONI*

Ja herregud...

Har pratat med MVC så jag fick en läkartid nästa vecka. Men efter samtalet med chefen känns det som om det är skit samma......Bara jobba å slita endå.....

Usch va deppigt det är :P

Men men...i morgon är dagen D då det äntligen är ultraljud....Hoppas allt ser bra ut :/

• Wicky81
    RaraS skrev 2011-09-13 11:14:58 följande:

Tack för erat stöd, konstigt att få skriva av sig lite kan kännas så skönt!

Och förlåt om jag fick det att låta som att ingen förstår, har bara känts så bland folk här i verkliga livet, så att säga.

Bumbi: Imponerande att detta är ditt fjärde barn! Som du säger, man måste glömma om du går igenom det igen och igen! Nästa gång är man nog mer förberedd i alla fall på vad som komma skall. 

Wicky: Jo, vi är nog många som får lära oss att andra ”tror” sig veta bättre hur vi mår än vi själva. Tråkigt när du har en chef som reagerar så, man känner sig dålig som inte orkar ”lika mycket” som andra gravida och tar åt sig av vad folk säger fast man vet att man inte borde. Men det är inte din chef som bestämmer om du ska bli sjukskriven eller ej, det är din läkare och på något idiotiskt sätt även FK. Så försök ta hand om dig! Jag försöker tänka nu att ett jobb är ju faktiskt bara ett jobb…jag har ju till och med tänkt byta jobb sedan så vad spelar det då för roll att någon ev tyckte att jag var ”dålig” på att vara gravid. Och även om man inte byter jobb så glömmer de också sedan när man kommer tillbaka sedan och förhopningsvis är som vanligt igen.

Jaja, tack för att ni finns här i tråden i alla fall! När man dessutom har haft ett X som jag ska man dessutom vara så jäkla tacksam över att man kan bli gravid i överhuvudtaget så man blir ju galen ibland!

Tack snälla för dina kloka ord Hjärta

Tycker oxå att det är så jättebra att ha denna grupp som man kan ventilera saker med er andra. :)

Under min mammaledighet har jag oxå tänkt att jag ska fundera på min jobb-framtid...För det behövs en förändrig där...

Tack igen :D
  • Wicky81
    MostOfAll skrev 2011-09-13 12:44:52 följande:
    Vet inte vad du har för jobb men för mig lät det ungefär likadant när jag pratade med min chef.
    Då upplyste jag henne om att hon var tvungen att göra en riskbedömning( se arbetsmiljöverkets hemsida) i samband med graviditet, samt att denna är individuell och att läkarbedömning kan komma att vara aktuell inför en sån.
    Nästa dag lät det helt annorlunda och jag fick andra arbetsuppgifter.
    Jag jobbar inom vården kombinerat boende och hemtjänst, jag är lixom på båda ställena samtidigt kan man säga. Mycket larm inne, spring hit och dit, tunga vårdtagare, och STRESS....

Men nu ska jag i alla fall jobba tors-sön som vanligt så får vi se hur det känns osv så får vi ta ställning när jag träffat läkaren på onsdag...

Tufft av dig att stå upp mot chefen och rätt hade du ju.
    Som nån sa så är det bara ett jobb, ens hälsa och lilla bäbisen går i första hand...

Hjärta
  • Wicky81

Hemkommen från ett helt perfekt ultraljud :D :D
    Allt såg bra ut och liten var livlig där inne.
    Moderkakan låg i framvägg vilket förklarar det svaga jag känner ifrån bebben än. Men det kommer :D

Blev framåtflyttad tre dagar från 31a januari till 3e februari. SÅ jag hoppas jag får hänga kvar här i eran januari-tråd endå :D

OCH....det blir en POJKE Baby

Så efteråt bar det ner till HM och köpte tre pack kill-bodys :D :D :D

• Wicky81

Angående piercing i naveln....jag har haft min i många år och genom hela min graviditet med dottern. Detta slutade med att den blev helt sned och hålet blev större så staven satt snett och såg allmänt fult ut.
    Så denna gång tog jag ut den och beslutade att ta en ny senare i vår eller nått och hoppas att det kommer se bättre ut då. Staven jag hade i gick lägligt nog sönder så jag såg det som ett tecken att den skulle ut..hihihi!

• Wicky81

Här har tragedin slagit till mitt i när man ska vara lyckligt gravid och fullt upp med planering å inköp mm mm

Min svärmor har inte långt kvar å leva så vi har varit hos henne hela helgen (Bor 25 mil ifrån) Så idag åkte jag och dottern hem och mannen stannade kvar...
    Inge kul att lämna honom....

• Wicky81

Kanske dum fråga men får man äta svart kaviar som gravid?

Ska ha en tjejmiddag där jag tänkte göra en förrätt med toast å räkor å kaviar mm, så slog det mig att jag kanske inte får äta kaviaren. Jag och en till är gravida....Så jag inte gör så vi stoppar i oss nått tokigt ;)
    Räkorna gick bra läste jag på livsmedlesverket.
    :)

• Wicky81

Nu har det äntligen kommit hem en spjälsäng, hittad på Blocket och jag är nöjd. :D Är det dålig karma eller vad man kan säga om man bäddar den och gör i ordning? :P

Samt det här med hur man ska klä dom små i kall miljö.....Jag har det dilemmat med. Vet inte alls hur tjock overall, vantar och mössa, tossor jag behöver....Vet i allafall att jag ska köpa en åkpåse till vagnen...men hur varm blir dom i en sån, hur mycket mer behöver dom på sig?
    Här där jag bor i Dalarna är ett köldhål där vi förra vintern hade runt -30 om inte mer i en månads tid :o. Naturligtvis säger det sig självt att man inte tar ut en nyfödd i den kylan. Men jag kan oxå tycka det är svårt att veta hur sträng kyla dom tål.
    Dottern föddes i mars och det året var det ganska varmt på dagarna vad jag minns så hon hade inte overall länge utan det snart så räckte det fleeceset och en filt. Men nu är man helt ställd.......

Svar på tråden Januaribebis 2012