Inlägg från: Zaarah1984 |Visa alla inlägg
  • Zaarah1984

Januaribebis 2012

Craving... Kött och sura saker. Verkar som att många gravida inte klarar av kött men det är ju så gott, gärna lite rött i mitten. Är det tillagat över ett visst gradantal så är det ju lugnt att äta det... Mmm. Fast ost hade jag också gärna ätit, säger som flera andra av er, ostbricka i januari

• Zaarah1984
    Frökenolson skrev 2011-08-11 07:31:35 följande:
    Är det bara jag som äter det mesta?

Jag äter både salami, brie, inte grönmögelost, men resten av ostarna.
    Har inte funderat på om jag kan äta kräftor och skaldjur eller inte, tror det sunda förnuftet får råda.
    Om man inte brukar bli dålig av det man äter så är det säkerligen ingen större fara.
    Jag var lite mer avhållsam i början, då det är "mest farligt", men nu äter jag allt jag vill..
    Givetvis dricker jag inte alkohol eller röker..

Cravings: Sura godisar, pasta och köttfärsås, fruktsallad...
    Jag äter salami, är så gott. Var på dop för någon vecka sedan och då tog jag en liten bit brie också, det är favoritosten och min sambo låter mig inte köpa hem det så passade på Tänker också att sunt förnuft räcker långt.
  • Zaarah1984

Jag går efter livsmedelsverkets rekomendationer och salami får man ju äta om den varit fryst mer än tre dygn. Tycker livsmedelsverket är ganska tillåtande och att jag kan äta i princip vad jag vill trots att jag är gravid, gäller bara att hantera råvarorna rätt men så är det ju alltid.

• Zaarah1984

I tisdags var vi på ul och allt såg jättebra ut med bebisen. Hon som gjorde ul frågade om jag känt något ännu men det har jag inte, fast har inte känt efter så mycket heller. Tydligen låg moderkakan i framkant också och det gör ju det lite svårare att känna sparkarna, är i vecka 18+5. Har inte mycket mage heller men det lär ju komma så småningom. Känns som att just nu har jag ingen tid att tänka på att jag är gravid, har fullt upp att komma i ordning i vårt nya hus. Att fixa här hemma har gjort mig så trött om kvällarna att jag inte ens vaknar för att gå på toa längre, i lägenheten var jag uppe flera gånger per natt

• Zaarah1984

Jag undrar om någon kan ge mig tips på mammabyxor som är svarta/mörkt blåa och lite mer kostymiga. Alternativt kjol som också är mer åt kostymhållet. Har uniform på jobbet och inser efter dagens 10-timmarspass att byxorna börjar sitta lite för tajt kring magen...

• Zaarah1984
    LillaEko skrev 2011-08-27 09:01:57 följande:
    Usch, sitter och skriver arbetsbeskrivningen som ska skickas med papprena om ansökan om graviditetspenning.
    Kommer ju bli en hel uppsats och då har jag bara valt att skriva om två av våra mer krävande schemaaktiviteter ur min synpunkt, bad och gympa/stretching på mattan...och så de vanliga aktiviteterna under en dag, mat och toalettbesök.
    Sen bara nämnt vad vi har mer på elevernas schema.

Ni andra som söker/har barn sen innan och sökt, hur långa blev era och vad arbetar ni med då?
    Fy vad jag hatar sådant här, har så svårt för att veta hur mycket och vad och hur man ska skriva. 
    Jag håller också på att skriva min och har snart skrivit en sida. Har precis fått veta om en kollega som blivit nekad gravpeng så beskriver hellre arbetsdagen lite för noga så försäkringskassan verkligen förstår varför jag inte kan jobba hela graviditeten.
  • Zaarah1984
    lullebo skrev 2011-08-29 09:06:27 följande:
    Var på RUL i fredags och allt såg jättebra ut. Hon tyckte att det var en sammarbestvillig bebis som var lätt att mäta :) Vilken lättnad jag kände när jag gick därifrån och hade fått bekräftat att allt var bra, nu kan jag börjar njuta av graviditeten istället för att ständigt vara orolig :)
    Blev flyttade 1 dag, så nu är det 29/1 som gäller.
    Lullebo - Grattis till ett lyckat RUL! Skönt att allt är bra med bebisen.

En fråga till er som äter järntabletter... Jag började med mina igår och tar den på morgonen. Dock har jag ingen aning om vad jag ska äta till frukost längre då jag alltid äter något med kalcium (yoggi, fil, gröt med mjölk osv.) Vad ska jag äta i stället? Kan ju inte vänta i evigheter med frukosten för att tabletten ska hinna tas upp... Tips?

Sen tänker jag passa på att gnälla lite också, har försökt få tag på MVC här i Halmstad sedan i torsdags men varje gång jag ringer säger de att "de kan inte  ta emot fler samtal för dagen" och då ringer jag inte ens sent under telefontiden. Blir tokig, vill ju ha mitt moderskapsintyg och fråga barnmorskan saker.
  • Zaarah1984
    minjalin skrev 2011-08-29 11:39:13 följande:
    Har du inget direktnummer till din barnmorska?
    Jo men hon svarar bara om hon har tid... Imorgon ska jag ringa 8.15 när telefontiden börjar.
  • Zaarah1984
    coockiejar skrev 2011-08-29 16:31:11 följande:
    Hejje :)

Idag hade jag första föreläsningen efter sommaren. Underbart att komma tillbaka till skolan! (trodde aldrig jag skulle säga det).( Läser till beteendevetare). Pytte har legat så han sparkat mot nedre högra sidan rätt intensivt...det började nästan kännas obehagligt men då slutade han - gullungen <3

Men jag måste fråga er för jag börjar känna att jag börjar oroa mig - och fast jag vet att jag INTE borde göra det (jag menar, jag var ju på UL 3 augusti och allt såg så bra ut så) men ändå gör jag det. Okej, här kommer det - Jag är idag i vecka 21+6 (vecka 22) och går alltså in i vecka 23 imorgon men min livmoder når INTE upp till naveln....den e bara jämt med naveln...inte ens över naveln...ibland känns det till och med som att den är under naveln (Ni hör ju - jag har absolut INTE  övernanalyserat detta...nähä då! Oskyldig )

Behöver jag ens fundera på detta redan? Och hur töntig är jag på en skala från 1-10 om jag skulle ringa min BM och fråga om en sån sak? Med tanke på att allt ju såg så bra ut så på UL Obestämd  Pytte hade ju växt precis som han skulle med tanke på att jag ju vet exakt när han blev till och om livmodern skulle vara liten så borde väl hon (BM) ha sagt nåt? Äh men guuuud, jag orkar inte med mig själv! Säg till mig att sluta upp nu genast!

Nähä...dags att åka med sonen till karate då...

Ha en fin em/kväll :)
    Mysigt med sparkar

Jag känner inte ens hur långt upp min livmoder når, känner inte den alls om jag inte sover på mage och har inte känt så mycket sparkar heller. Tror jag kanske kände några i helgen men är tveksam... Är i vecka 21+0 idag. Men är du nervös över det så ring din BM, det finns inga dumma frågor och bättre att fråga så du slipper oroa dig
Svar på tråden Januaribebis 2012