-
Stod inget på min sida förren samma dag som jag fick hem brevet i lådan om beslutet så var också lite fundersam men de hade fått det så ditt har säkert också kommit fram.minjalin skrev 2011-09-15 19:51:26 följande:Grattis :) Jag skickade in mitt för 2 veckor sedan och har fortfarande inte fått nåt svar. Men kan ju ta upp till 1 månad. Står inget när jag loggar in på fks hemsida heller om att de mottagit min ansökan så är lite nojig att det kommit bort på posten. Kunde du se nåt där innan? Får väl ge det en vecka till och annars ringa och kolla så det kommit fram som det ska. -
Lite gnäll så här en måndagseftermiddag... Jag var så glad över att planeringen på jobbet var så snälla och tog bort två långa pass från mitt schema denna veckan, istället skulle jag få kortare dagar. Anledningen är att jag har ont i ryggen och även börjat få foglossning. Dessa två dagarna har legat blanka så jag har bara väntat på att planeringen ska ringa och säga vad jag får för pass istället.. Det hela slutade med att bara för att jag inte har läkarintyg på att jag har ont av foglossning osv så fick jag ett pass imorgon som är längre än det jag hade från början och mycket jobbigare. 11-timmarspass på jobbet, jippi! Blir så trött, varför säga att de kan fixa en sak och sen blir det bara värre... Läkarintyg lär jag knappast få heller för jag har inte tillräckligt ont. Vill ju jobba men inte 11 timmar!
-
Vad skönt med en läkare som lyssnade och hjälper digRaraS skrev 2011-09-19 13:43:29 följande:Nog får man gnälla! Hmm, verkligen konstigt agerande. Kan du inte gå till en läkare och säga att din arbetsplats vill att du ska ha ett läkarintyg för att slippa jobba 11-timmarsdagar. Alternativet är ju typ annars att du måste sjukskriva dig och det är ju inte bättre.
Jag var till läkare idag. Egentligen ville jag till en sjukgymnast men när jag ringde och bokade i torsdags så sa sköterskan att det var bättre att gå till läkare först och få en remiss. Jag har ont i ryggen sedan typ 10 dagar...och ja, jag har ju slarvat med träningen så det var ju inte så oväntat men tycker det är svårt att komma på övningar nu när en mage är ivägen hela tiden så lite hjälp från en sjukgymnast tyckte jag var bra. Läkaren som jag hamnade hos var en kopia av Peter Stormare, pratade som han också
Haha, inget knussel där och ja, han tryckte på ryggen och sa att jag hade en låsning och det kan en sjukgymnast fixa så nu har jag fått tid nästa vecka hos sjukgymnasten. Han sa att det inte var ovanligt att man får problem när kroppen ändrar form och musklerna inte hinner med och belastningen ökar på ryggen för att man inte hinner med i styrkan. Han sa att det var bra att ta tag i det i tid för annars skulle jag verkligen ha problem i november och december, och kanske inte klara av att jobba etc.
Skönt, skönt med bra bemötande! Man är ju alltid orolig när man går dit om man ska få höra att man är knusslig eller liknande. Men inte idag! Skönt-skönt!
Jag var hos en sjukgymnast förra veckan som sa att jag hade alla de klassiska symptomen som kan komma med en graviditet. Har ont i ryggen, fogarna. Kanske ska ringa en läkare trots att det känns som att jag inte har tillräckligt ont.. Sjukgymnasten gav mig ju övningar och sa att jag skulle återkomma om det blev värre... Kanske borde ge övningarna någon vecka först?
-
Mmm... Ska ringa läkare imorgon, bara att få ett intyg att jag har problem med foglossning och ryggen kanske kan räcka för att få ner antalet timmar lite på de längsta passen. Kan man få ett sådant intyg utan att bli sjukskriven?RaraS skrev 2011-09-19 13:58:00 följande:Nja...övningarna kan ju hjälpa att fortsätta jobba heltid, och inte bli sjukskriven, men jobba 11-timmarsdagar tyckte jag lät fruktansvärt. Jag skulle vara död efter 11 timmar, 8 timmar räcker helt klart för mig! Om din arbetsplats har möjlighet att planera om, om du har läkarintyg, så skulle i alla fall jag försöka med det.... -
Vad skönt med ett jobb där man har möjlighet att anpassa lite efter hur man själv mårRaraS skrev 2011-09-19 18:57:47 följande:Du får fråga när du ringer imorgon. Du får väl säga som det är, att din arbetsplats kan planera om passen men gör det inte om du inte har ett läkarintyg. Egentligen tycker jag din arbetsplats gör fel, för de ska "gravid-anpassa" arbetsuppgifterna om de har möjlighet.... Fråga läkaren när du ringer så kan du ju höra!
Hoppas det går bra för dig! Jag är mycket tacksam över att jag har ett jobb där det räcker att jag jobbar 40 timmar per vecka och jag i princip kan fördela det hur jag vill. Det var helt ovärderligt i somras när ägnade morgonarna åt att kräkas och ibland drog jag hem på långlunch för att jag var helt slut....hade ärligt talat inte fixat det annars.
Vi har ju turer som inte går att ändra men däremot kan de ju byta ut de långa turerna mot kortare men eftersom jag jobbar heltid så vill de inte så får se vad läkaren säger. Hoppas på någon form av intyg.
-
Jag och sambon ska gå på föräldragrupp, eftersom jag är rätt nyinflyttad så hade det ju varit kul att träffa andra som också väntar barn. Plus att det känns som att jag har noll koll ibland så kan säkert lära mig något nytt
-
Grattis till beviljad GPzatori skrev 2011-10-04 11:23:49 följande:Jag har fått svar från FK redan. Fick beviljat hel gravititetspenning! :D
Det tog bara en vecka från att jag skickat in ansökan tills jag fick mitt brevsvar hem. Otroligt snabbt! Jag skickade in kopia på moderskapsintyget + ansökan om graviditetspenning som jag ska fylla i + den som arbetsgivaren ska fylla i. Skickade allt på en gång alltså, då jag tyckter det var smidigast så.
Fick dock med ett papper nu i brevet som jag ska fylla i och skicka tillbaka där jag ska skriva när jag vill gå hem (från vilket datum) och inkomstuppgifter bland annat. Är inte det konstigt eftersom jag skrev med det redan första gången i min ansökan? Någon som vet?
Skönt att det är klart! Jag fick också pappren om när man vill gå hem och fyllde i och skickade in direkt, vet ju att jag vill gå hem den 15 november. Efter det har jag fått ett papper som arbetsgivaren ska fylla i med min inkomst för att få rätt FP så det har min arbetsledare fått och skulle skicka in. Så min inkomst har de fått tre gånger men då lär det ju bli rätt iaf
-
Jag har en fråga om sammandragningar... Började få det i förra veckan, några gånger om dagen (spelar ingen roll om jag varit aktiv eller tagit det lugnt) och de gör ju inte ont men det är ju inte behagligt heller. När ska man ringa och kolla med bm? För hon säger ju säkert att det är helt normalt, jag är inte en person som ringer sjukvården om det inte är kris heller. Bebisen sparkar för övrigt som vanligt och lever loppan
-
Rara S - Jag har också haft sd, i ungefär en vecka och idag ringde jag min bm, mest för att höra att allt är som det skaRaraS skrev 2011-10-14 08:04:35 följande:Bumbi84: Tack, visste inte det kunde vara ett tecken på det! Men det har inte gjort ont sedan igår kväll, då det gjorde ont från och till i typ två timmar,,, Får se om det kommer tillbaka, så fall får jag undersöka det mera!
Mina sd har inte gjort ont förren igår när jag fick någon enstaka som kändes ordentligt men de kommer i perioder och dagligen. Bm ville iaf att jag skulle komma in på måndag och lämna urinprov för att utesluta uvi och så ordinerade hon vila hela helgen och helst ville hon inte att jag skulle jobba mina 50 timmar som jag har på schemat nästa vecka. Hon sa även att om de började göra ont i helgen skulle jag kontakta förlossningen. Skönt att bli tagen på allvar men blev lite orolig också vilket jag inte brukar vara. Vad jag egentligen ville säga vara väl att ring och kolla med bm eller förlossningen om dina sd känns konstigt och gör ont... hellre kolla en gång för mycket än för lite typ
-
91 dagar kvar till bf
Igår var jag inne på förlossningen pga sammandragningar och ont i magen. Fick lämna urinprov, får väl svar i dagarna om det är urinvägsinfektion. Fick även göra ctg som visade på normalt hjärtljud hos bebisen, den ska ju även mäta ifall man har värkar men tydligen funkar det inte optimalt förren i vecka 29 och framåt. Sen fick jag träffa läkare och hon gjorde både vaginalt och vanligt ul, stängd livmodertapp och bra mängd fostervätska så allting verkar ju bra med bebisen
Bebisen var så rolig för under ctg vill de att den ska röra sig en del men så fort bm var och klämde på magen för att den skulle röra sig så låg den blixtstilla istället, redan envis
Skönt iaf att de tog mig på allvar och nu kan jag ta det lite lugnt igen, jag som aldrig brukar oroa mig i vanliga fall.
Fair- tack för förlossningsbrevet du lade in, nu har man lite koll på vad som ska finnas med.