-
Min brukar också vara väldigt livlig, därför jag blir lite nojjig men ska se om den vill dra igång nu på eftermiddagen/kvällen. Förmodligen så tar den bara det lite lugnt men nu har jag vant mig vid att det är full fart så då blir det konstigt när det inte är det.minjalin skrev 2011-11-28 14:26:06 följande:Jag har inte heller nojat för rörelser då jag har en väldigt livlig bebis, men för ett par dagar sedan var bebis otäckt lugn. (är i v 33+3 idag) och det höll i sig 2 dygn. Den rörde sig nästan bara om jag buffade på den och då bara den flyttade på kroppsdelen jag tryckte på och blev sen stilla igen. Kunde känna nån liten vag buff för övrigt så då började jag verkligen noja andra dan det var så. Den har kunnat ha 1 lugn dag innan, men aldrig 2. Men så på kvällen andra dagen kom den igång och sen sen dess har den vart helt vild igen! -
Vad märkligt att du inte fått kolla järnvärdet sedan dess, min bm kollar järnvärdet varje gång jag är där tillsammans med vikt, socker, blodtryck, bebisens hjärtljud och sf-mått. Hur ofta går du dit? Jag har varit en gång i månaden men nu de sista veckorna blir det varannan vecka.bebis1201 skrev 2011-11-30 18:18:05 följande:Stas: Jag har inte heller fått kolla järnvärdet sen v 25 trots att jag då hade lågt värde och blev tillsagd att äta niferex. Sen när jag klagat på att jag varit trött har bm ändå inte velat kolla järnvärdet igen... Konstigt tycker jag. Kan ju vara intressant att veta. Och märker ju att de flesta av er andra verkar kolla järnet ofta. Är i v 35 och hon har inte känt efter hur bebisen ligger heller. Skulle hon göra nästa gång (v36) sa hon sist... -
Vi har också bara ett ultraljud, men vi fick två för vi var där för tidigt första gången så fick komma tillbaka några veckor senarebebis1201 skrev 2011-11-30 22:48:21 följande:Zaarah: jag har också gått ca en gång i månaden tidigare, sen tre veckor mellan nån gång och nu varannan. Hon har oftast bara mätt magen, bldtryck och hjärtljud. Nån gång socker och urin. Verkar vara så här där jag bor... Men lite skumt tycker jag! Och bara ett ultraljud men det är väl ganska vanligt.
Såg förresten en fråga om mensvärk och kan säga att det känner jag också, har dock inga sammandragningar längre. De försvann nästan helt när jag gick hem på gravpeng och nu är det bara någon enstaka om jag ansträngt mig rejält. Men vad beror mensvärken på? Bebisen som tar mer plats? -
Jag fick lämna in en kopia först på att jag blivit beviljad graviditetspeng och sen ska man hos oss ansöka om föräldraledighet minst 1 (eller om det var 2) månader innan man går hem på föräldraledighet. Jag skrev att jag ska vara hemma fram till augusti 2012 men det går att ändra fram till en månad innan. Ifall jag skulle vilja vara hemma längre eller komma tillbaka och börja jobba så smått redan tidigare...roxylady skrev 2011-12-05 13:01:07 följande:Måste fråga hur ni har gjort med erat jobb hur länge ni sagt att ni ska vara hemma med barnet? Har ni fått papper på det för att fylla i det eller hur funkar det? Jag frågade min arbetsgivare när jag berättade att jag var gravid hur jag skulle gå tillväga med allt och vad hon ville ha från mig osv osv osv.. fick inga svar på det riktigt.. -
Suck.. skrev ett långt svar och så försvann det. Hur som helst... Din chef eller facket borde ju kunna svara på vad som gäller på din arbetsplats för jag tror att det kan variera vad man har för regler? Sen borde ju din chef vilja veta hur länge du tänkt vara hemma. Konstigt att du inte fick något vettigt svar när du frågade..roxylady skrev 2011-12-05 14:00:58 följande:Okej.. ja jag har bara berättat när jag har BF för min arbetsgivare redan i September..
Men hur länge man ska vara föräldraledig visste jag inte att man skulle skriva kontrakt om innan man går. Men jag förstår ju att det behövs..
Okej så det är bara en månad innan man behöver höra av sig om man vill förlänga ledigheten? Det är ju bra. Fick du ett kontrakt från din arbetsgivare gällande detta som du fick skriva till aug2012 på också då?
Det jag lämnade in till min arbetsgivare var ju preliminärt och så kan jag ändra mig om jag vill vara hemma längre eller kortare men måste som sagt säga till minst en månad innan jag vill komma tillbaka. Eftersom det jag lämnade in är preliminärt så har jag inte skrivet något kontrakt om att jag ska vara hemma si eller så länge utan det räcker att jag hör av mig när jag vet hur jag vill göra och när jag vill komma tillbaka. -
Vad är det för något?Haanky skrev 2011-12-05 15:02:29 följande:Nån mer här som tänkt eller fött med hjälp av "dyktekniken"?? känner mig otroligt peppad inför min (våran) förlossning! -
Har inget bra svar men förstår att du är fundersam... Är verkligen en djungel. Det enda vi bestämt är att vi ska spara de 90 dagarna på lägstanivån till senare när man vill vara ledig någon enstaka dag kring jul och liknande.LillaEko skrev 2011-12-07 11:58:45 följande:Suttit och gått igenom massa med min man på fk hemsida nu om detta med föräldrarpenning, lägstadagar, sgi osv. Hua vilken djungel men tror vi är aningen mer klokare.
Men ska boka in ett möte med fk försäkerhetsskull.
De här första 180 dagarna som man måste ta sgi-dagar, kan man dela dem?
Jag har ju tänkt jobba 4 veckor i sommar och låta mannen vara pappaledig då, tar han av de 180 dagarna då?
Förstår ni hur jag menar?
Igår var jag har hos BM och allt såg bra ut om man bortser från att hon hade problem när hon skulle kolla blodtrycket, hon kunde inte höra undertrycket eller vad det nu heter så hon fick hämta en annan apparat och det såg helt normalt ut 119/80. Men vet inte om det gjorde henne lite nojjig för hon började fråga om jag haft ont i huvudet, flimmer, svullnat upp eller liknande. Fick med ett provrör hem så om jag får huvudvärk så ska jag nästa vecka komma in och lämna urinprov så jag inte har havandeskapsförgiftning på gång. det hade jag verkligen inte oroat mig för innan men nu lär jag fundera över det varje gång jag får huvudvärk. -
Det märkliga är att blodtrycket låg exakt som det brukar då det brukar vara runt 120/75-80 så tror det var mest för att hon hade svårt att höra första gången... Jaja, så länge jag mår bra så är det ju ingen idé att stressa upp sigMörksuggan skrev 2011-12-07 13:42:38 följande:Om de börjar oroa sig för blodtrycker beror ju också lite på hur det har legat förut. Undertrycket ska ju normalt sett vara under 90. Men om blodtrycket har stigit i förhållande till vad du hade förut så kan det ju vara ett observandum. Även om det spontant ser ut att vara normalt.
Jag har ganska lågt blodtryck. Har legat ganska precis 98/60 när de kollat. Skulle mitt stiga till säg 120/70 så kan det ju vara tecken på att någon inte är som det ska. Även om 120/70 i sig inte är ett onormalt blodtryck för en kvinna i min ålder.
Sen är det ju mycket som påverkar blodtrycket också...kanske blev du lite nervös/stressad när hon inte hörde första gången och då kan blodtrycket sticka iväg. Så det behöver inte vara någon fara.
Tråkigt att du blivit varslad men tur du har extrajobb. För att inte förlora sin sgi måste man väl efter att barnet fyllt 1 år ta fp minst 5 dagar i veckan om jag minns rätt? Själv tänkte jag också jobba lite extra för att dryga ut dagarna, min sambo vill ju vara hemma sina dagar så för att dagarna inte ska ta slut allt för snabbt så får jag jobba lite också. Tycker det är svårt att räkna på hur många dagar i veckan jag behöver ta men vi får väl också sätta oss ner och kolla på det. Har din man lämnat in inkomstuppgifter till hans sgi? Funderar på när min sambo behöver göra det för att det inte ska bli strul sen när bebisen är här.LillaEko skrev 2011-12-07 13:31:32 följande:Jag blev ju tyvärr varslad nu "lagom" till bebis, så 22 dec är jag arbetslös. Men har tänkt stämpla fram till förlossningen sen.
Så gäller ju dessutom att räkna lite på hur man inte ska förlora sin sgi när barnet fyller 1 år och massa
sådant =S Så här kanske det är likabra att blanda in lägsta dagarna direkt sen efter de 180 dagarna?!?!
Men har tänkt jobba extra så mycket det går kvällar och helger (inom vården) med för att spara dagarna ifall det blir svårt att hitta nytt jobb/vikariat.
Mitt blodtryck var ju istället högt nu sist, 120/96 så jag ska få lämna extra u-prov pga det. Har inte heller tänkt så mycket på havandeskapsförgiftning. Men de verkar ju vara väldigt noggranna och vill ha extra koll om de misstänker eller finner någon risk. Så oroar mig inte för det ändå.
-
Appropå er som funderat kring att bebisen ändrat rörelsemönster... Var hos BM idag för att jag tyckt att min bebis ändrat sitt rörelsemönster de senaste dagarna, jag känner att bebisen rör sig men inte lika mycket och inte med lika mycket kraft. Hon sa att ifall jag är orolig ska jag vila i 1 timme och under denna tiden ska jag känna bebisens rörelser minst 10 gånger... Gör jag inte det ska jag ringa till förlossningen och åka upp och kolla. Sen sa hon också att man alltid ska ringa om man är orolig och det känns konstigt, eftersom vi mammor känner vår bebis bäst och hellre ringa en gång för mycket än för lite.
För övrigt såg alla värden bra ut och bebisens hjärtljud pendlade mellan 140-170 vilket tydligen betyder att bebisen var aktiv när hon kollade. Mitt blodtryck och alla andra värden såg också bra ut så ingen havandeskapsförgiftning på gång vilket jag var lite orolig för. -
Vad skönt att allt såg bra utLillaEko skrev 2011-12-12 14:20:55 följande:Blodtrycket var lite lägre idag 120/85, men undertrycket är ju ändå aningen högt.
Men u-provet visade inget även denna gången.
Skönt!!!!
Köpte hallonbladste idag. Men vågar man börja med det än.
Man har ju hört så mycket rykten om att det kan sätta igång det och vill ju självklart gå över nyår.
Jag var och kollade i fredags så jag inte fått havandeskapsförgiftning men u-provet visade inget och blodtrycket var 120/80 men det är ungefär där det legat hela graviditeten.
Jag önskar att jag kunde dricka te men tycker det smakar så fruktansvärt illa så får klara mig utan hallonbladste