Inlägg från: Zaarah1984 |Visa alla inlägg
  • Zaarah1984

Januaribebis 2012

minjalin skrev 2011-08-29 21:15:03 följande:
    Jo så gör min med men så kan man prata in ett meddelande så ringer hon upp när hon har tid. Har inte du likadant?
    Tyvärr inte men idag fick jag äntligen tag i dem så nu ska jag få mitt moderskapsintyg och så ska jag dit på fredag. Tydligen brukar de egentligen inte lämna ut moderskapsintyget förren i vecka 24 för det brukar tydligen räcka men jag vill gärna ha det tidigare, litar inte på handläggningstiden på FK. Försöker komma på lite frågor till fredag, har de tidigare gångerna inte haft en enda fråga... Men nu har jag ont i ryggen, ljumskarna osv så det blir nog lite frågor om det. Svaret blir säkert: "Det är helt normalt"
  • Zaarah1984
    minjalin skrev 2011-08-31 08:39:30 följande:
    Vad bra :) Hehe, jotack jag hade också mycket att fråga om nu sist och det som hon reagerade mest på var att jag har väldigt mycket sammandragningar, men eftersom dom inte gör ont så är det inget farligt men hon skickade en urinodling för säkerhetsskull. Men har inte hört av henne än så hör jag inget idag heller så har den nog vart bra skulle jag tro. Men vi får se. Sen antecknade hon mycket om olika besvär ifall det blir aktuellt med sjukskrivning. Du har inte börjat få foglossning? Det har jag och det är döden :p
    Det är ju bra att hon redan börjat skriva ner sådant, får se hur min BM gör..  Man får väl hoppas att hon hört av sig ifall du hade en infektion. Själv har jag nog inte foglossning men allmänt ont överallt. Är inte en person som brukar gnälla men har  ont i ljumskarna och ner i benen samt känslan av mensvärk hela tiden, konstant ont i ryggen och när jag jobbat långa pass ont i sidorna av höfterna. Men vad det beror på vet jag inte Har ju aldrig haft sammandragningar innan så vet inte riktigt ifall det är det jag har när jag får ont i magen, hugger till ibland så jag knappt kan stå upp. Är förmodligen bara att jag rör mig för hastigt... Tack och lov händer inte det så ofta.

Hur känns foglossning egentligen?
  • Zaarah1984
    chicopico skrev 2011-08-31 19:16:08 följande:
    Grattis till alla lyckade rul

Idag var det en kund på jobb som sa att nu kan de inte vara långt kvar med bebis i magen...... hon trodde jag skoja när jag sa att jag skulle ha i januari
    Haha, på mitt jobb är det tvärt om. Det är ingen som ser att jag är gravid. Vill också ha en riktig mage

Grattis till alla er som haft lyckade rul!
  • Zaarah1984
    minjalin skrev 2011-09-01 11:25:36 följande:
    Jo hon sa att hör jag inget är allt bra och annars hör hon av sig :) Jag får ont i nedre delen av ryggen, typ i mitten och sen har jag extra ont på vänstersidan så det strålar ner i skinkan. Sen har jag ibland ont i fogen mellan benen så för varje steg jag tar så värker det till där. Har också börjar få ont i sidorna av höfterna men vet inte om det är foglossning eller nåt annat. Sen har jag åderbråck i underlivet också så det är jättesvuller och värker jättemycket när jag står upp längre stunder. Känns som när man stukar foten och den håller på att svullna för då gör det ju jätteont och sne avtar det när den svullnat klart. Så känns mina blygdläppar, som att det bara svullnar hela tiden. Skitjobbigt verkligen. Jag kan ha värk i magen ibland men tror mest det är gaser som satt sig dumt eller nåt. Sen kan det hugga till ibland vet jag, för så hade jag innan och det är liggamenten som stramar om man rör sig för hastigt så det är helt normalt. En smärtsam sammandragning tror jag är att magen blir stenhård precis som vid en vanlig sammandragning men det gör väldigt ont i magen eller ryggen samtidigt i nån minut och sen slutar det när livmodern slappnar av igen. Men jag har bara sammandragningar som inte gör ont utan dom är bara obehagliga. Sen vet jag att vissa med foglossning upplever att det strålar ner längs insidan låren, men det gör det inte på mig. Sen har visa väldigt ont vid rörelser, det får inte jag utan jag kan böja mig och sånt men därmoet får jag mer ont efter ett tag om jag håller på och böjer mig eller lyfter och bär. Visa har konstant ont, andra har som jag att det mest gör ont vid ansträngning typ när man går eller står mycket.
    Tack för ett utförligt svar, det där med åderbråk lät inte som någon höjdare... Ska bli skönt att träffa BM imorgon och kolla med henne, första gången jag känt så sedan jag blev gravid.

Har en fråga till alla er som ska söka graviditetspeng, håller på att fylla i dem nu och ska skicka in imorgon. Under inkomstuppgifter står det: Uppgifterna ändrades senast och så ska man fylla i datum. Menar de senaste gången lönen ändrades? Vill gärna att det ska bli rätt direkt så jag slipper komplettera.
  • Zaarah1984
    elle123 skrev 2011-09-01 13:51:52 följande:
    Zaarah!

Ja, så tolkade jag det också, att det är senaste gången lönen ändrades!

Lycka till! Skickade själv in ansökan i måndags!! Undrar hur lång tid det tar att få svar!!
    Det står på försäkringskassans hemsida att handläggningstiden är ca 30 dagar om ansökan är komplett när man skickar in den.
  • Zaarah1984
    Syoss skrev 2011-09-01 15:29:36 följande:

För en timme sen blev jag och sambon husägare! :D Ska bli så kul att få bo in mig och inreda tillsammans med min sambo. Vi bor ju i en lägenhet nu som sambon ägde när vi träffades, så det blir ju inte riktigt samma sak då som när man köper bostad tillsammans :)
    Är oerhört föräntans full! Och vi har ju till januari på oss att bo in oss innan vår lille parvel kommer :) 

Vad kul! Grattis Jag och sambon flyttade till vårt hus för några veckor sedan och kan säga att tiden går snabbt... Kanske bra när vi väntar på att det ska bli januari
  • Zaarah1984

Apropå graviditetspeng så skrev jag ca en a4-sida och beskrev allt som händer en dag på jobbet, stress, risk för hot och våld, tunga förflyttningar, raster som uteblir, ingen tillgång till toalett osv. Fick veta av lönekontoret att lönen blev grundlön plus ett snitt på 2000 kr i månaden i OB. Hon räknade ut årsinkomsten också :) Tycker pappret var rätt lätt att fylla i, sa till min chef att naturligtvis vill jag omplaceras men båda vet ju att det inte går... Men då har jag frågat iaf och kunde kryssa i den rutan :) Lycka till allihopa!

• Zaarah1984

Jag har gått upp 3-4 kg sedan jag plussade men vägde några kilo för mycket innan dess så gör ju inget att vågen inte stuckit iväg allt för mycket ännu. Nu börjar min mage äntligen synas också, har fått byta till mammakjol på jobbet då den som ingår i uniformen inte passar längre. Har träningsmässigt varit väldigt oaktiv sedan jag blev gravid men försöker komma igång med regelbundna promenader igen.

Har inte köpt något till bebisen i klädväg ännu och känner mig totalt förvirrad, bor i Halland och har ingen aning vad som behövs när bebisen dyker upp i januari. Tips?

• Zaarah1984

Apropå försäkringskassan och graviditetspeng så fick jag ett beslut idag, skickade in allt den 2/9 och fick svar idag, är helt chockad. Hur som helst beviljade de graviditetspeng på heltid från 15 november Är så glad just nu och så tacksam att det gick igenom trots att min chef skrev ungefär 5 rader om varför jag inte kunde jobba

Lycka till Zatori och LillaEko med era ansökningar!

• Zaarah1984
    LillaEko skrev 2011-09-15 18:18:54 följande:
    Zaarah: vad skönt. Skickade ju in min igår.
    Så hoppas på det bästa.
    Fanns ju en del man kunde kryssa i om man hade graviditetsproblem (typ foglossning) och skulle skicka med läkarintyg. Hade du det? Det har ju inte jag. Mår ju överlag väldigt bra.
    Jag har inga graviditetsproblem direkt så skrev inget där men försökte påpeka i min beskrivning av mitt jobb att det är ansträngande ändå.. Jag ska hålla tummarna för att det går bra för dig också, av det du skrivit om ditt jobb så borde du ju verkligen få det.
Svar på tråden Januaribebis 2012