• bumbi 84

Januaribebis 2012

Snusmumriken80 skrev 2011-10-10 10:04:20 följande:

Va kul att det finns fler som har "tätt" mellan barnen.
    Här där vi bor får vi dessa frågor hela tiden: Hur orkar ni med 3 så  tätt? Har ni faktiskt plats med alla? Har ni råd för ett barn till? Måste ni inte köpa buss nu`etc etc... Börja bli duktigt less.
    Jag väntar då fjärde nu i dec/jan, min äldsta är född -05, sen -07 och -08. Skönt iaf att se att det finns fler, för som sagt känner vi oss ganska udda här på holmen (bor på Åland). Lycka till med fjärde:)

ja dom där frågorna får man ofta! och är med bra less på det.

Ja jag känner mig med lite ensam dom flesta har ju bara två och tyckte man var knäpp redan vid tredje! Men nån ska väl vara den udda med
    Tack och lycka till du med   
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • bumbi 84
    GoodEnough mom skrev 2011-10-10 22:18:04 följande:
    Det var som jag och sambon trodde - de var oroliga igår! Tycker det är dålig stil att inte berätta vad som var fel eller eventuellt fel och varför jag skulle återkomma mer än bara - det ser ok ut. Desstom hade de inte antecknat besöket så min nya läkare fick ringa upp den jag hade igår och fråga :S 

Jag låg ju på rygg när de mätte hjärtrytmen igår och sedan när jag skulle sätta mig upp för att de skulle ta av bältet och dosorna så gick hjärtljudet på bebis ned för länge och för mycket och det var inte bra. Därför som jag tydligen fick lägga mig på sidan sedan. Idag låg jag i två timmar. Mätte inte när jag reste mig upp (eftersom de ringde läkaren efter undersökningen) men de sa att det såg bra ut - Denna gången kunde jag tro på orden iallafall :)

Jag hade bra blodtryck 100/80 (och ingen urinvägsinfektion sedan igår ;) ). Hon sa att jag alltid skulle känna bebisen 10 gånger varje dag, annars skulle jag åka in igen för koll. Om det kändes konstigt eller fel skulle jag med komma in, men jag hoppas att det inte ska behövas. Så nervös jag va.

Fy vilken dålig stil att inte säga som det var! men skönt att allt såg bra ut idag och hoppas det fortsätter så!
  • bumbi 84
    zatori skrev 2011-10-11 17:54:15 följande:
    Var hos bm idag. Tog upp det där med att jag känt av bebis lite mindre. Hon lyssnade på hjärtljuden och de lät bra och sen kände både hon och jag att bebis sparkade när hon höll på och lyssnade efter hjärtljuden. Det var ju skönt. Däremot har jag fortfarande knappt känt av den sen dess. Märkligt.

Mätte magen också för första gången. Måttet låg på 23. Hur har ni andra legat i vecka 26? (25+1 idag)

Sen skulle det tas blodtryck. Det var högt! 140/75. Bm trodde först att hon fått fel och mätte en gång till, men fick samma resultat. Jag tänkte att det kanske kunde bero lite på att jag varit småorlolig för bebis som varit så stillsam, men det trodde inte bm. Fick ta urinprov - ingen äggvita i urinet.

Sen ville hon att jag skulle ta lite prover och jag sa att jag skulle ta andra prover på torsdag och om jag kunde ta dessa samtidigt, men hon ville absolut att jag skulle ta dom IDAG, och sen fick jag en preliminär ny tid nästa vecka för uppföljning! Jag blev faktiskt lite nervös efter detta, för min bm är i vanliga fall väldigt lugn och nästan lite för laid back ibland. Men nu verkade hon vara på sin vakt riktigt ordentligt. Hon frågade om jag kände mig svullen och jag sa att händerna svullnat på mig. Hon sa att jag måste ringa direkt om jag får tung huvudvärk eller känner mig konstig. HON kändes orolig fast hon liksom inte sa det till mig. Vad säger ni, behöver jag bli orolig?
    mitt mått låg på 26cm i vecka 24+3.

Jätte bra att hon har koll på dig ifall det är nått. antar att det är hf hon misstänker?! 
  • bumbi 84
    Frökenolson skrev 2011-10-11 16:35:41 följande:
    Hej tjejer,
    vet ni hur vanligt det är att man inte  följer tillväxtkurvan.
    Var hos BM idag, och jag hade bara växt 2 cm och det var inte särskillt mycket sedan sist, så jag har hamnat längst ner på tillväxtkurvan. Ska dit igen nästa vecka och mäta igen, har det inte skett någon större förändring då så skulle man få ett tillväxtul. Jag tror att jag bara har en liten bebis, eftersom den var lite på RUL också, men det är ju bra att det kollas upp. Är det många andra här i tråden som varit med om liknande?

mitt mått stod stilla med barn nr2 men det var inte förns i vecka 34. fick göra tul då
  • bumbi 84
    shadowstorm skrev 2011-10-11 22:44:04 följande:
    Sist jag var hos BM som var i vecka 23 hade jag 24 cm, och när jag vänta sonen hade jag i liknade vecka 22 cm så min bm sa att det var vanligt att man får större SF-mått när man väntar sitt andra barn. Men jag tycker snart magens kant går upptill revbena, och den är sååå hög denna gång. "tidigt" hur ska man stå ut lite över 3 månader till? Hoppas hon kommer liite tidig iaf :P

Ni som fått barn innan har andra barnet kommit före eller efter BF? Och när kom då första. Jag gick ju över till vecka 41 med sonen! :P

1:an BF+4
    2:an BF+4
    3:an BF+8  
  • bumbi 84
    Velociped skrev 2011-10-12 10:24:14 följande:
    Något som jag tycker är väldigt konstigt... Jag har känt bebisen varenda dag länge nu och kan regelbundet lägga händerna på magen och känna sparkarna med händerna. Men - när min sambo försöker känna så slutar skrutten sparka? EN gång har han lyckats känna många sparkar, det var mitt i natten när bebisen inte vanligen är vaken men hade fått nåt för sig - jag väcktes iaf av rejäla sparkar och väckte sedan min sambo. Men alla andra gånger har han hunnit känna max en spark, sen slutar den?

Någon som har en teori kring varför det är så och om det finns något "knep" för oss så att han också får uppleva det? 
    Samma här men så har det varit med alla det går bättre om jag håller handen först och han och jag bara byter.
  • bumbi 84
    shadowstorm skrev 2011-10-12 11:56:13 följande:
    Dock kan jag inte svara på varför just en kall hand får mera rörelse eller om det var flera tillfällen bara ;)

Funkar bra om man dricker nått kallt när han håller handen på med
  • bumbi 84
    RaraS skrev 2011-10-13 21:19:29 följande:
    En fråga, mina SD har nämligen börjar göra ont. Jag kände att något gjort ont igår, men kunde inte sätta fingret på vad det var och det var inte så mycket men ikväll har det verkligen gjort ont runt hela nedre delen av magen och magen blir stenhård. Det kommer och går hela tiden....lite otäckt tycker jag nästan.

Jag tänkte att jag kan ringa BM och fråga om det imorgon, känns bra att göra det innan helgen...eller överdriver jag? Är det någon som vet hur mycket ont det får göra för att vara normalt så att säga. Det har bara gjort ont på kvällen, igår kväll lite grann och nu ikväll mycket mer. Så det är ju inte så att det känns hela dagen...

om dom gör ont och inte slutar vid vila ska du kolla det. Kan vara uvi. 
  • bumbi 84
    cabrera skrev 2011-10-15 12:15:28 följande:
    Är det någon här som har läckt nån slags vätska??? Jag kände hur de rann till lite så gick på toaletten o då kom de massa flytingar blandat me typ vatten?? Nån som har liknande??

det kan dom lätt kolla på förlossningen genom att dom tar ett litet prov på vätskan.. Man får svar direkt.
Svar på tråden Januaribebis 2012