Inlägg från: Snusmumriken80 |Visa alla inlägg
  • Snusmumriken80

Januaribebis 2012

Jisses vad ni skriver, hinner inte alls med:) 

Har varit sjukskriven sen 28.7 pga foglossning, andfåddhet (hög puls), huvudvärk m.m. Känner nu att jag håller på att bli knäpp Jag kan inte göra NÅGONTING här hemma. Pulsen stiger direkt o jag blir rädd då ja inte får ngn luft:(  Har fått order att vila vila vila, men hur lätt är det då alla 3 barn är hemma, huset ser ut som ett bombnedslag, tvätt överallt m.m.

Var till mvc i tisdags, då var jag i v. 29+2, gått upp 16,5kg , blodtryck 110/70, hb 110 (äter järnkapslar) och hade sf-mått 32 Hjärtljud 140, Har massor massor med rörelser, ofta. Ser ut som en alien som far runt där inne=) Barnen tycker det är jätte kul:) Inte jag, känns inge skönt alls!

Ska på tisdag om 1 vecka dit igen, så får vi se hur det är då. Enligt bm så har magen växt "lite för mycket" (ligger en bra bit ovanför översta strecket) och min vikt har ökat "lite för mycket", så nu ska d kollas noga. Tror dock inte att bebis kommer att vara kvar till januari, ganska säker på d.

Mitt dåliga samvete håller på att ta över här, orkar inte leka med barnen, orkar inte gå ut med dem, orkar ingenting och kan ingenting :( Är såååå less på detta, önskar det var över nu!

Har rejäla sammandragningar redan, har haft redan några veckor, inte bra om det blir mer.  Bebisen ligger himla långt ner, d säger bm varje gång också. Ja, nu klagar jag och det är för att jag har ledsnat på att vara gravid. Skulle jag bara få föda så skulle jag va nöjd, det är min specialitet ;)

Alla grejer är införskaffade, kläder har jag fått av en massa vänner m.m.

På torsdag ska min bästa vän få sin bebis med kejsarsnitt, lyckos henne :)

Ha d bra!             

*mamma till B-05, F-07, B-08*
  • Snusmumriken80

Har 70 dagar kvar

• Snusmumriken80
    elinson skrev 2011-10-17 15:00:15 följande:

Galet de ringde nyss från Barn-i-magen (norsk tidning) och berättade att jag var den lyckliga vinnaren av en tripp-trapp stol med newborn set. Jag hade skickat efter deras gratispaket med varuprover och var då tydligen med i dragningen om en tripp-trapp stol!!!!!!!

Mamma inhandlade en begagnad vagn, pappa köpte en babyskyddet och nu får vi tripptrappstolen... ibland har man tur :)

Ville bara berätta mitt i alla gravidsymptomer! Ha en fin dag allihop.
    Grattis=) Inte illa!
    partouze skrev 2011-10-17 14:53:54 följande:
    Vi ska till 100% få en flicka :D vi va på återkoll då hon inte ville visa könet tydlig i torsdags haha! Men nu vet vi !! Hon låg me huvudet ner. Kan förklara alla onda sparkar i revbenen hon gett mig idag ;)
    Härligt, va kul:) 2 doktorer har sagt de t åt oss också, men nästa vecka ska vi på 3D/4D till Stockholm, så hoppas på en bekräftelse då:)

• Snusmumriken80
    Zaarah1984 skrev 2011-10-17 19:11:36 följande:
    Jag fattar inte, var på förlossningen i lördags för att jag har haft sammandragningar och så fick jag även ont i magen så de tyckte vi skulle åka in. Sen visade ju proverna att allt var normalt och enligt ctg-maskinen hade jag inga sammandragningar.  Idag fick jag veta att jag inte har uvi heller så då undrar jag varför min mage ibland blir hård som en fotboll och det känns som att det spänner i hela magen. Har även ont, som mensvärk ungefär. Om det inte är sd, vad är det då? Bm tyckte jag skulle sjukskriva mig en vecka och kolla om det blev bättre av vila... Har tid hos läkaren om en vecka.

Jag har samma sak, här säger de att det är sammandragningar och att jag ska ta det lugnt! Vilket jag rekommenderar dig med:)
    LillaEko skrev 2011-10-17 16:14:36 följande:
    Var hos bm nu i em.
    Pratade om amning som hon bett oss läsa på lite om, känns som en hel djungel.
    Och hon sa att det var viktigt att vi bad bm på förlossning komma och titta första gångerna så att bebis fick rätt tag. Det kunde underlätta framtiden mycket.

Hjärtljuden var idag något lägre, runt 137-142.
    Sist i v 25 låg sf på 25 (lite över normalkurvan) och idag i v 29 låg det på 27, så nu prickade vi normalkurvan exakt.

Ni som har barn innan, har ni sett ett samband mellan er och er mor om bebisarna varit tidiga el sena?
    Både jag och min syster var några dagar för tidiga och min man ville ut hela 5 veckor för tidigt egentligen, men kom sen 3 veckor för tidigt! 

Min mamma har fått för tidigt båda gångerna, jag föddes 4 veckor för tidigt och syrran några dagar
     För mig:
    Nr1: blev igångsatt 39+3, föddes 39+4, skulle säkert gått över om jag inte blev igångsatt.
    Nr2: Föddes 40+5 
    Nr3: igångsatt 40+6, skulle nog ha gått längre då med.

Så nej, inget samband=) 
  • Snusmumriken80

Har varit till mvc idag. Var igår och tog EKG och en massa blodprover (järn,sköldkörtel m.m.) Alla prover var bra förutom järn, så det ska jag fortsätta äta. Fick även höra att jag troligen kommer att få en ganska stor bebis, mina 2 pojkar var ju 4,2 och 4,3kg så räknar inte med ngn liten en denna gång heller. Magen har växt enormt igen:( Så är på extrakontroller lite nu och då.

På fredag ska vi på 3d/4d, ska bli kul och intressant:)

Mina värden från mvc idag:
    V.31+2
    vikt 86,2
    blodtryck: 120/70
    hb: 112
    sf-mått: 34 (hade 32 i 29+2, 28 i 27+2)
    hj.ljud 142

SF-måttet ligger över övre kurvan Jaja, bara att acceptera:) Har varit sjukskiven sen 28.7, börjar bli liiiite less på att va hemma. Har hemsk foglossning o pulsen stiger direkt då jag gör ngt:(         

De senaste 3 dagarna har folk blivit otroligt chockade då jag säger att jag har 2 mån kvar av graviditeten, är du säker på att det inte är  2 stycken. Suck!

Har ju även tagit reda på vad vi väntar, berättat och 3 (?) personer och nog tusan är det en som skvallrat vidare. Man blir ju slut. Att det ska va så himla svårt att hålla nåt hemligt:( Men men, man lär sig;)

Nu ska jag lägga mig o vila lite. Ha det bra!   

• Snusmumriken80
    nya mamman skrev 2011-10-25 12:15:20 följande:
    Fast hur lätt är det att hålla hemligt när du köper hello kitty grejer på fb?? För mig skulle det inte va så svårt att gissa iaf... och du berättade ju nåt åt mig häromdagen som du kanske inte skulle??

Tar du åt dig  
    Kläderna köpte jag iförrgår efter att ryktet spridits redan;) Före d köpte jag inget flickigt! Men nu är d ju inte hemligt mer
  • Snusmumriken80
    nya mamman skrev 2011-10-25 12:21:14 följande:
    Nej, jag tar absolut inte åt mig... det var bara en tanke som slog mig.
    Vill man att saker ska va hemligt kanske man ska göra lika mot andra? 
    Och du vet ju hur det är på den här ön, vill man att det ska va absolut hemligt ska man hålla det för sig själv för annars sprids det direkt. Min erfarenhet iaf. Vilket är så jävla sorgligt! 

Så är det!
  • Snusmumriken80
    SFHelen skrev 2011-10-25 13:15:43 följande:
    här är en till sjukskriven och jag har varit det i snart 3 veckor.

Jag har haft min man hemma i 2,5 vecka o igår var hans första arbetsdag sedan jag vart sjukskriven. Så igår sysselsatte jag mig med att flytta en pall med taktegel... vilket jag fick en enorm undervisning av min man när han kom hem att det ska ja då INTE göra!

Idag går barnen på förskolan så jag har gjort lite ärenden och bakat lite till dotterns 2 årsdag och kalas. Imorgons ka jag hälsa på en kompis och fixa med lite arbetspapper hade jag tänkt. jag mår bra fysiskt, men inte psykiskt. så jag får ta dagaran som dem kommer och planera utifrån hur jag mår från stund till stund om man säger så.     

Ja, får också skäll ifall jag gör ngt som jag inte ska göra:) Dock kan inte jag göra så mycket, så sitter mest. Men börjar ja försöka plocka grejer eller fixa tvätten eller liknande så är maken snabb, JAG gör det;) Tack gode gud att det finns underbara män!
  • Snusmumriken80
    zatori skrev 2011-10-25 15:43:36 följande:
    Usch, jag är så jävla nervös nu! :(
    För att göra en lång historia kort: Jag går hos en endokrinolog (hormondoktor) för att jag har en störning i hypofysen (som producerar olika hormon) samt har en liten, godartad tumör på hypofysen. Har ätit medicin för detta ända tills jag blev gravid då jag fick sluta tillfälligt. Nu har jag ett inplanerat läkarbesök hos min hormondoktor på fredag och inför det har jag tagit prover. Det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning (den har varit normal tidigare) och idag fick jag brev hem om att jag ska börja medicinera med Levaxin. Jag vet heller inte hur högt eller lågt från referensvärdet jag låg...

Nu när jag googlar hypotyreos/låg ämnesomsättning fick jag se att om den är obehandlad kan det påverka barnet i magen negativt och de kan få hjärnskador och allt möjligt! Nu blir jag svinrädd för att jag gått med detta en längre tid och att det ska vara något fel på min bebis. Jag ringde till endokrinmottagningen för att försöka prata med en sköterska eller få en telefontid med min doktor, men telefontiden var slut så ingen svarade. Jag ska som sagt till doktorn på fredag men vet fan inte om jag orkar gå och oroa mig så länge! Ringde då istället min bm, men hon svarade inte så jag ringde en annan bm på samma mottagning som inte heller svarade. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.

Är det någon här som vet något om det där med låg ämnesomsättning och dess påverkan på bebisen i magen nu när jag inte medicinerar med Levaxin ännu??? Jättetacksam för svar.
    Jag lider av låg ämnesomsättning, har gjort sen 2004 och äter medicin dagligen. Är jätteviktigt, speciellt då man är gravid jo, de har stenkoll på mig på mvc nu och även sen då bebis är född så ska jag gå 1 gång/månad o ta blodprov för att kolla värdena och justera medicinmängden. Så är nog viktigt att få hjälp snarast möjligt för det.

Läkaren på mvc skällde ut mig, har slarvat med mina mediciner, men nu tusan tar jag alla dagar, vilket jag måste göra resten av mitt liv.  Behöver inte ha skadat bebisen din, men bra om du får hjälp! 
  • Snusmumriken80
    jordgubbe0812 skrev 2011-10-25 16:16:31 följande:

Såhär jag fattat det.

Halten TSH i blodet ska inte vara över 5.0. Om man är gravid och tidigare har diagnos ska den inte vara över 2.5 typ.
    Har man inte blivit behandlad tidigare så är gränsvärdet antingen runt 2.5 eller 4 eller 5 beroende på vem du frågar.

TSH-värdet förändras i din kropp under graviditeten. I början är det vanligast att den sjunker under startvärdet för att i slutet av graviditeten stiga över startvärdet. Då den viktigaste utvecklingen är i början då TSH värdet vanligast är lägre än normalt så tror jag inte det är någon fara.

Vilken TSH - nivå hade du?

(jag hade 3.9 innan jag blev gravid och det hade sjunkit till 1.1 i vecka 13).  Sen dess har jag inte mätt men det kanske är dags att fråga efter ett nytt mått). Jag medicinerar inte då mina läkare hade 5 som gränsvärde.           

Jag tror jag har rekordet. Fick barn i maj 2008 och efter d sluta jag eller glömde bort pillrena. I december mådde jag skit, deprimerad, trött, allmänt irriterad, var och tog prover och hade 53 Då vart d ordning o reda igen sen och nu måste jag skärpa mig. Har på påminnelse i telefon alla dagar för att komma ihåg dem. Nu låg det på 2,7, så det var rätt okej. 
Svar på tråden Januaribebis 2012