• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Kissekatten

Jag ska söka HP. Blir nog inga problem. Fick det förra gången. Är personlig assistent.

Dotter f. 2010-03-10, syskon BF 2011-12-27
  • Moniqe1979
    C R skrev 2011-07-10 22:16:39 följande:
    Jag är också frisör o min kollega fick nyss barn. Hon fick INGEN  HP. Trots massor med besvär, så jag har ingen förhoppning om att få någon men min BM sa att jag skulle söka ialla fall. Förra ggn fick jag halv Hp men det är ju 4 år sedan.

HP får du ju inte för att du har besvär isåfall pratar vi sjukskrivning.
    HP kan du få för att ditt arbete på ett elelr anant sätt är FARLIGT för barnets eller moderns hälsa under graviditeten.DVS fysiskt  tungt/kemkalie hantering risk för våld etc.
  • curiosa
    Carolaj83 skrev 2011-07-10 21:31:53 följande:
    fler som tänker söka havandeskaps penning?
    Jag kommer att var aarbetslös i augusti så jag slipper det.
    Har pluggat fram tills dess och tyvärr så blir det nog inte så lätt att hitta en anställning med en stor mage :P
  • Krikiz
    Carolaj83 skrev 2011-07-10 21:31:53 följande:
    fler som tänker söka havandeskaps penning?
    Jajjemän! Fick lära mig häromdagen att det tydligen heter Graviditetspenning numera - men det är svårt att lära gamla hundar sitta

Fick det när jag väntade sonen och är 99% säker att jag får det även denna gång, då det ännu inte är någon på min arbetsplats som blivit nekad. Jobbar som Ssk på en postoperativ avd. och vi har både tunga patienter och hanterar cytostatika. Vet dock att de som arbetar på t.ex. BB INTE får HP, då deras arbete inte räknas som tungt eller farligt. En kompis som arbetar på förskola med små barn fick inte heller HP, trots trappor upp till avd. och mycket lyft av småbarn......  Men söka kan man alltid göra. Mycket hänger nog på hur man formulerar sin ansökan och den som bedömer det hela - tyvärr.

HP kan man söka från 60 dagar innan BF fram t.o.m. 11 dagar innan BF. De sista 10 dagarna får man alltså ta semester eller FP    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Måste ta och rota fram vår vagn och se om den är i kördugligt skick, den har ju varit avställd några år....  Vi har en Emmaljunga med hårdlft, då vi bodde på 3:e våningen utan hiss när sonen föddes. Fungerade superbra då, så till er med trappor kan jag starkt rekommendera det konceptet   Nu bor vi ju dock i hus och jag skulle vilja ha en med separat liggkorg - men jag misstänker att det blir svårt att övertala sambon till att köpa en ny vagn när vi redan har en fungerande.......   Hmmm, får väl surfa runt lite på Blocket i lönndom
    Nosce te ipsum.
  • minneli

Ja det är tydligen svårt för dem på fk att fatta att det är tungt att jobba på förskola, speciellt på en småbarnsavdelning plus att det kan finnas äldre barn som kräver lyft mm. Så det är inte säkert att jag kommer få hp. Men jag har hört några nu som har fått det iaf så förhoppningsvis börjar det ändra på sig.

Kl 10 ska jag till barnmoskan, är så nervös att jag inte kommer få höra hjärtat. Vill ha ett första livstecken! Annars måste jag ju vänta på rul. Dit har jag inte fått ngn kallelse än och jag går in i v.16 imorgon.    

• LillaEko
    partouze skrev 2011-07-10 21:12:18 följande:
    Haha okej ^^ jo de sved efteråt som jatyp rispat upp nått där inne haha men får min angelsound i morgon också förhoppningsvis så blir ett besök hos bm om de finns tid å sen leta hjärtljud
    Vi har typ haft sex 2-3 gånger sen vi plussade. För hade lika dant i förra graviditeten i vintras.
    Men min man är helt förstående och dessutom kan man ju ha "sex" på annat sätt =P

Angående graviditetspenning så ska jag söka det.
    Jobbar som elevassistent på en särskola, i en klass med multielever. Så borde inte vara några problem.
    Var en lärare som gick hem förra året från vår klass på det.
    Det är ju mycket tunga lyft, och upp och ner från konstiga arbetsställningar på golvet.

• Krikiz

Enligt vår BM är det först efter RUL som man kan begära moderskapsintyg, vilket sedan behövs för att kunna söka HP - om jag förstått det hela rätt vill säga

Nosce te ipsum.
  • LillaEko
    Krikiz skrev 2011-07-11 10:16:48 följande:
    Enligt vår BM är det först efter RUL som man kan begära moderskapsintyg, vilket sedan behövs för att kunna söka HP - om jag förstått det hela rätt vill säga
    Ja, du har helt rätt, men vi bara spekulerar i vilka som ska söka det.
  • SysterAnna

Behöver lite hjälp med det här med graviditetspenning och arbete mm. Vi börjar från början; Jobbar heltid som sjuksköterska på en post.op-ortopedisk avdelning. Har BF 29/1 -12. Jag har ett vikariat som går ut 15/1 -12. Jag hade hoppats på att kunna gå på GP från början/mitten av december. Men hur blir det sen när jag blir arbetslös, då har jag gått på GP. Tror ni man måste anmäla sig som arbetssökande på arbetsförmedlingen den 15/1?

Svar på tråden Januaribebis 2012