• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • bebismys2011

Skulle vara skönt med GP, men fy vad lite peng det blir i plånboken jmf om man istället jobbar. Jobbar som SSK vilket innebär en hel del tunga lyft å stress. Har tänkt jobba så länge som möjligt :)

• Moniqe1979

idds inte söka GP för mig skulle det bara vara tråkigt att gå hemma och vänta, med sonen jobabde jag till 2 veckor innan BF sen hade jag semester sista dagarna hoppas kunna göra samma sak denna gång, dock skulle det inte vara några problem att få GP beviljad då jag jobabr som arbetsledare på ett stort åkeri med allt vad det innebär men mina kollegor är sjysta när det gäller fördelningen av arbetsuppgifter så jag kan med gott samvete undvika det tyngsta momenten nu när jag är gravid, tror snarare de skulle bli förbanande på mig om jag ens försökte än tvärtom nackdelen var ju dock att man var tvungen att berätta tidigt hur det låg till chefen fick veta rdan i v 6.

Börjat komma små buffar nu, känns både mysigt och smått läskigt, hela tanken på att det lever en annan människa därinne är ändå rätt märklig tycker jag...

• Prinzessan
    SysterAnna skrev 2011-07-11 21:27:30 följande:
    Jag hoppas på att kunna gå hem 1½ månad före BF på havandeskapspenning då mitt jobb är fysiskt krävande på många sätt, går mycket samt tunga lyft. Det innebär även mycket stress. Misstänker att det kommer vara jobbigt när man börjar bli större. Sen kan det vara skönt att vara hemma "själv" ett tag innan för att vila upp sig inför stundande förlossningen. Så resonerar iallafall jag
    Jag har oxå ett fysiskt krävande jobb. Käns lite ibland som att jag utsätter min bäbis för allt man inte ska utsätta en bäbis för. Lyft, buller och vibrationer.. men det kommer bli en tålig bäbis. Jag har läst på arbetsmiljölagen och där finns massa regler om att arbetsgivaren ska göra en riskanalys, hur farligt arbetet är för den gravida kvinnan. Men vi får se om de kommer att göra en sån...
  • Moniqe1979
    Prinzessan skrev 2011-07-12 07:55:26 följande:
    Jag har oxå ett fysiskt krävande jobb. Käns lite ibland som att jag utsätter min bäbis för allt man inte ska utsätta en bäbis för. Lyft, buller och vibrationer.. men det kommer bli en tålig bäbis. Jag har läst på arbetsmiljölagen och där finns massa regler om att arbetsgivaren ska göra en riskanalys, hur farligt arbetet är för den gravida kvinnan. Men vi får se om de kommer att göra en sån...

Du kan själv ringa till arbetsmiljöverket om inte din arbetsgivare tar tag i saken.
  • RaraS

Prinsessan: Jag vet, det är inte så lätt. På min arbetsplats har de aldrig haft någon anställd som är gravid...bävar för att berätta. Men nästa vecka när jag kommer tillbaka måste jag nog berätta eftersom det börjar synas. Jag vet, man har ju rättigheter samtidigt som man inte vill vara besvärlig. Jag skulle aldrig ringa arbetsmiljöverket, man ska ju tillbaka dit en dag efter föräldraledighet också och löneförhandla tex så då måste man balansera hur besvärlig man kan vara...Jag kommer nog inte få någon gp heller, på pappret är jag ju konstruktörer vilket i fk:s öron kommer låta som ett skrivbordsjobb...men att det ingår att klättra på smala stegar högt uppe i luften för att kontrollera vad som gått fel kommer nog inte de bry sig om....vet inte ens om jag ska testa att söka eller ej.... Det är inte så lätt alltid...

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • twistedtofit

Jag fick inte havandeskapspenning beviljad och då är jag ssk på akuten! Tänker inte ens bry mig om att söka. Jag jobbade till 2 v innan bf. Rätt skönt, skulle klättra på väggarna annars!

• Moniqe1979

Rara S klart du skall ansöka och i ansökan skriver man ju vilka moment som ingår i arbetet inte bara vad tjänsten heter. jag skulle verkligen inte vilja klättra på en stege med jätte mage och itne emd foglossning helelr mend et tar ju iofs inte FK hänsyntill 8foglossningen altså) men att klättra på stegar och i bästa falll med massa el runt sig etc är väll knappast att tolka som SÄKERT

• RaraS

Jo, jag kan väl testa,men har inte så stora förhoppningar...man måste ju få sin chef att skriva något papper också. Men i mitt fall får jag nog skriva det själv åt honom...och sticka det under näsan på honom för underskrift annars får jag det nog aldrig. Han är inte mycket för det byråkratiska :)

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • Someday

Jag kommer nog inte heller att få föräldrapenning. Jobbar som handläggare på en socialförvaltning, har långt till jobbet och kör mycket bil i tjänsten kombinerat med hembesök och dylikt. Tror ändå inte att det räcker för att på GP... Kraven är rätt hårda känns det som. Söka kan man ju dock göra! Annars har jag sparad semester som jag tänkte plocka ut från julhelgen och framåt så att jag får någon vecka hemma och bara koppla av på.

• Marsätt

Jag jobbar som lärare och går på jullov den 22 december..jag är beräknad till den 9:e så jag hoppas den hinner komma då men inte före 1/1... sen har jag föräldradagar kvar på min son så då tar jag det och han får vara hemma med mig. Han är hellre hemma än på dagis så det passar bra. Han är dessutom en lugn kille jämfört med sin syster där det ska hända saker hela tiden.

♥Olivia 2004♥ ♥Hugo 2007♥ ♥Lill Knutte 2012♥
Svar på tråden Januaribebis 2012