• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Män som ammar?
  • Raskask
    Rockan skrev 2011-05-04 10:24:33 följande:
    Och inte ens alla de kvinnorna gör det.
    De är väl inte naturliga kan tänka.

Jag har ägnat rätt många år åt 1800-talets fattigsverige i akademiska sammanhang och en av de absoluta sanningarna på den tiden var att barn som blev moderslösa troligtvis dog om ingen annan kvinna kunde hittas för att ta hand om dem. Det handlar inte om spädbarn som behöver ammas då utan barn i alla åldrar. Barn som blev faderslösa förväntades visserliga få det knapert men de förväntades inte dö och inte behöva ett nytt hem. Orsaken var att naturligtvis att män inte kunde ta hand om barn. De var av naturen oförmögna till omsorg om barn. Fäder sökte frivilligt nya hem åt sina moderslösa barn. I de få fall där en pappa insisterade på att behålla sina barn och drog omsorg av dem ansågs pappan oftast vara rubbad. För det var så onaturligt för män att göra det. En liten hint om kulturens inverkan på vårt beteende i de mest "naturliga" relationer vi har.
  • Dorian Ertymexx
    Raskask skrev 2011-05-04 10:33:05 följande:
    De är väl inte naturliga kan tänka.

Jag har ägnat rätt många år åt 1800-talets fattigsverige i akademiska sammanhang och en av de absoluta sanningarna på den tiden var att barn som blev moderslösa troligtvis dog om ingen annan kvinna kunde hittas för att ta hand om dem. Det handlar inte om spädbarn som behöver ammas då utan barn i alla åldrar. Barn som blev faderslösa förväntades visserliga få det knapert men de förväntades inte dö och inte behöva ett nytt hem. Orsaken var att naturligtvis att män inte kunde ta hand om barn. De var av naturen oförmögna till omsorg om barn. Fäder sökte frivilligt nya hem åt sina moderslösa barn. I de få fall där en pappa insisterade på att behålla sina barn och drog omsorg av dem ansågs pappan oftast vara rubbad. För det var så onaturligt för män att göra det. En liten hint om kulturens inverkan på vårt beteende i de mest "naturliga" relationer vi har.
    Raskask, jag förstår inte, hur menar du att det är något från 1800-talet? Jag tycker mig läsa exakt likadana påståenden här på FL dagligen...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Raskask
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-04 10:38:40 följande:
    Raskask, jag förstår inte, hur menar du att det är något från 1800-talet? Jag tycker mig läsa exakt likadana påståenden här på FL dagligen...
    Glömde det Obestämd. Men fl är på många sätt en slags tidsbubbla helt avskild från den tid man brukar betrakta som den "normala".
  • Dorian Ertymexx
    Raskask skrev 2011-05-04 10:41:25 följande:
    Glömde det Obestämd. Men fl är på många sätt en slags tidsbubbla helt avskild från den tid man brukar betrakta som den "normala".
    Word. Jag brukar faktiskt mena att just den viktorianska sexualmoralen har något av en högborg här på FL. :/
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 10:26:09 följande:
    Okej, så du menar alltså att det finns en naturlig och biologisk orsak som gör att mansbröst inte lämpar sig för snuttande? Även om barnet självmant söker sig dit så är det alltså fel? Hur då?
    Barnet letar sig efter bröst för att få mat.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 10:49:17 följande:
    Inte alltid.
    I er sjuka välrd så kanske inte. Då är det väl ett behov från er sida att tillfredställa sig.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:51:19 följande:
    I er sjuka välrd så kanske inte. Då är det väl ett behov från er sida att tillfredställa sig.
    Men skojar du eller?!?

Spädbarn vill inte alltid amma av hunger. Välkänt faktum. Inget perverst.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 10:54:24 följande:
    Men skojar du eller?!?

Spädbarn vill inte alltid amma av hunger. Välkänt faktum. Inget perverst.
    Nej men då finns det som sagt napp. Bröstet är till för kärlek och mat. Från modern.
  • Raskask
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:57:11 följande:
    Nej men då finns det som sagt napp. Bröstet är till för kärlek och mat. Från modern.
    Så napp är naturligt? Hm, jag trodde det var ett rätt nytt påfund. Se där vad man lär sig, jag ska ut och leta efter den naturligt växande nappen i eftermiddag tror jag.
Svar på tråden Män som ammar?