Raskask skrev 2011-05-04 10:33:05 följande:
De är väl inte naturliga kan tänka.
Jag har ägnat rätt många år åt 1800-talets fattigsverige i akademiska sammanhang och en av de absoluta sanningarna på den tiden var att barn som blev moderslösa troligtvis dog om ingen annan kvinna kunde hittas för att ta hand om dem. Det handlar inte om spädbarn som behöver ammas då utan barn i alla åldrar. Barn som blev faderslösa förväntades visserliga få det knapert men de förväntades inte dö och inte behöva ett nytt hem. Orsaken var att naturligtvis att män inte kunde ta hand om barn. De var av naturen oförmögna till omsorg om barn. Fäder sökte frivilligt nya hem åt sina moderslösa barn. I de få fall där en pappa insisterade på att behålla sina barn och drog omsorg av dem ansågs pappan oftast vara rubbad. För det var så onaturligt för män att göra det. En liten hint om kulturens inverkan på vårt beteende i de mest "naturliga" relationer vi har.
Raskask, jag förstår inte, hur menar du att det är något från 1800-talet? Jag tycker mig läsa exakt likadana påståenden här på FL dagligen...