• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • Snabelkaka

eau de toilette= ååå de piss :) Man får ju jobba lite på sin franska emellanåt.

• EFI
    mindless skrev 2011-06-03 09:43:19 följande:
    Jag å andra sidan tycker det är ett fattigdomsbevis att inte känna till att antrikå är ett utbrett och accepterat uttal när man talar svenska. Att envist stå fast vid att ens egen tolkning av hur svenska bör talas är den enda riktiga, är bara obildat.
    Kvalificerat skitprat. Spara det till dina mer obildade vänner i tråden, jag köper inte sånt.
    Apple user since 1987
  • EFI
    mindless skrev 2011-06-03 09:44:37 följande:
    Skillnaden är väl ändå uppenbar? Vålvå är inte ett etablerat uttal.
    Med tillräckligt många obildade människor, så kan det bli vad som helst.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Angelique skrev 2011-06-03 10:18:55 följande:

På franska uttalas det Anträkåt (med tydligt t på slutet, men som i kåt, inte som i kott). Eftersom jag uppfattar det som ett franskt ord uttlar jag det så här i Sverige också.

Apple user since 1987
  • EFI
    Aniko skrev 2011-06-03 14:26:50 följande:
    Jag stör mig ännu mer när folk som faktiskt tror att de kan franska uttalar cointreau med ö på slutet! Då måste jag nypa mig själv för att inte rätta personen, om jag rättar blir jag ju en besserwisser
    Apple user since 1987
Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?