• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • Tikka
    ius lexis skrev 2011-06-03 10:01:49 följande:
    Jag uttalar det antrekå!
    Jag med!
  • Indianica
    mamamamamaräng skrev 2011-06-03 00:23:10 följande:

Jag fick just en idé; att svenskar i allmänhet uttalar entrecôte antrekåå för att de är för pryda för att säga antrekåt(t).

Jag tror det mer beror på att vi är vana vid att uttala ekonomiskt (inga onödiga bokstäver här inte), vi är ovana vid franska nasala uttal och kosmetisk stavning (e på slutet) vilket det flödar av i franskan.

Vi kan ju säga kotte, då bör vi väl inte vara för pryda för entrecote?
  • infragilis
    Åsa skrev 2011-06-03 11:03:33 följande:
    Jag tror att jag är först i tråden med att tänka på SAOL Nu är det i alla fall klarlagt huruvida -å-uttalet är korrekt eller ej (om än inte snajdigt bland dem som vidhåller slut-t). SAOL ger:

entrecote - [aŋtrekå' t äv. aŋtrekå'
    s. -n [-kå'n] -r  [-kå'er]

De nya funderingar som fötts hos mig är: Även om jag känner att jag kanske borde uttala ett "t" på slutet, vilket jag inte gör, så är det inte självklart att gemene man förstår att t-uttalet är mest ursprungligt/korrekt (jodå, det står fortfarande på första plats i SAOL). Risken är att det - om än av okunnighet - av många uppfattas inte som überkorrekt utan som ett feluttal på samma sätt som jag råkat ut för med ex k-uttal i "orkidé".

Det andra är att de svenska böjningarna i bestämd form och pluralis, för mig åtminstone, känns betydligt mer naturliga med slut-t bortrationaliserat. "Anträkåten" och "anträkåterna" låter inte speciellt bra i mina öron, särskilt inte den senare.
    Du är den tredje eller fjärde i tråden att titta i SAOL...
  • Åsa
    infragilis skrev 2011-06-03 12:31:17 följande:
    Du är den tredje eller fjärde i tråden att titta i SAOL...
    ojdå, och inte verkar det ha gett resultat i de tvärsäkra uttalandena innan heller 
  • Capt Janeway

Antrikå

Ja, ja, det må vara fel uttal, men det sitter benhårt i mig vid det här laget

• Louvre

Hmm.. brukar inte äta det så jag behöver inte säga det så ofta men det brukar bli "antrekåt" med tyst t på slutet.

• infragilis
    Åsa skrev 2011-06-03 12:33:08 följande:
    ojdå, och inte verkar det ha gett resultat i de tvärsäkra uttalandena innan heller 
    Hur menar du då?
  • Aniko

Jag stör mig ännu mer när folk som faktiskt tror att de kan franska uttalar cointreau med ö på slutet! Då måste jag nypa mig själv för att inte rätta personen, om jag rättar blir jag ju en besserwisser

Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?