• pluvdo

Hur uttalar du entrecôte?

Ja, hur uttalar du entrecôte och varför uttalar du det så? Vilket uttal anser du vara korrekt och varför?

Jag stör mig så på att de allra, allra flesta inte verkar veta vad det heter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?
  • TheCoopers
    EFI skrev 2011-06-03 21:07:22 följande:
    Du läste uppenbarligen inte FamiljenCoopers inlägg till mig... Jag hånar inte de som är mindre vetande, men när de mindre vetande försöker göra sig lustiga på min bekostnad (utan fog) så skräller det till, det bör man ha riktigt klart för sig när man ger sig in i leken.
    hhahahhaha skräller det till ? Du är lite lustig på riktigt

Läs dina inlägg så får du se vilken härlig ton du har . Börja med det första och så tar du dig igenom hela .... från fattigdomsbevis tills när jag bevisade tesen .

Det blir mitt nöje att se dig göra bort dig totalt .
    I'm the me I choose to be ...
  • Tonx
    Du läste uppenbarligen inte FamiljenCoopers inlägg till mig... Jag hånar inte de som är mindre vetande, men när de mindre vetande försöker göra sig lustiga på min bekostnad (utan fog) så skräller det till, det bör man ha riktigt klart för sig när man ger sig in i leken.
    Jodå, jag läste.
    Det jag reagerar på är att du slänger dig med åsikter om folks bildning och sociala status p.g.a en köttbit.
  • TheCoopers
    Tonx skrev 2011-06-03 21:20:32 följande:
    Jodå, jag läste.
    Det jag reagerar på är att du slänger dig med åsikter om folks bildning och sociala status p.g.a en köttbit.
    Precis det jag menade !

Jag väntar ivrigt på svar !
    I'm the me I choose to be ...
  • Åsa
    Nja, vad jag kan se finns denna denna ton av nedlåtande gymnasialt mästrande med från dina första inlägg. Ett axplock:
    "/.../ Inte ens på flotta golfklubbar och annat vet de det korrekta uttalet." [du godtar uppenbart inte Svenska Akademien som rättesnöre då du bortser från inlägg om att slut-"å" står med som alternativt uttal där; min anm]. ."Klart upprörande och ett direkt fattigdomsbevis. /.../ Det är en klar brist på bildning att inte känna till något så elementärt som hur entrecôte uttalas ..."
    Du har all rätt i världen att tycka att det är historielöst och ocharmigt med denna (som påpekats) hyperkorrektion/försvenskade uttal. Många av oss har starka känslor inför avvikelser från vad vi uppfattar som rätt och riktigt. Sedan kan det kanske verka lite... krig mot väderkvarnar att halstarrigt underkänna hur flertalet modersmålstalande svenskar talar, men visst, där syndar jag säkert själv ibland. Jag hoppas dock att jag håller en trevligare ton.
  • Fru Kwasthilda

Aaahh, jag tycket EFI är uppfriskande uppriktig. En del tar så hemskt illa upp så fort de tror att någon kanske eventuellt ser ner på dem. Slappna av lite, har ni bra självförtroende så är det bara att rycka på axlarna och le. Och fortsätta uttala alla ord på det vis ni finner lämpligt.

• infragilis
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-03 21:55:25 följande:
    Aaahh, jag tycket EFI är uppfriskande uppriktig. En del tar så hemskt illa upp så fort de tror att någon kanske eventuellt ser ner på dem. Slappna av lite, har ni bra självförtroende så är det bara att rycka på axlarna och le. Och fortsätta uttala alla ord på det vis ni finner lämpligt.
  • Tonx
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-03 21:55:25 följande:
    Men det är ett forum, det hör till att fortsätta ifrågasätta. Det här är min lekstuga.
  • Rigmor Mortis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-06-03 22:11:48 följande:
    Hahahah va!?
    Jomen serru, det är därför de inte har nån mat där. De säger fel hela tiden.
  • violatricolor
    EFI skrev 2011-06-03 03:03:33 följande:
    Ja då får du väl tycka det. Det likväl vansinnigt obildat, även om man till äventyrs försöker sig på andra angreppsvinklar för att rättfärdiga det felaktiga uttalet. Om du finner detta oroväckande, så kan du inte ha mycket annat att oroa dig för i livet. Grattis till det i så fall. Glad
    Nej, det är inte vansinnigt obildat. De är bara av en annan åsikt och smak än du är. Du svarade inte på min fråga. Hur uttalar du andra franska lånord? På franska eller försvenskat?

Det är din snobbism och människosyn som är oroväckande.

Svar på tråden Hur uttalar du entrecôte?