• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • Rouge

Fick höra namnet Engelbert för inte så längesen, på en vuxen karl dock.

• Nilam 1

Min dotters namn har harit med ett par gånger i tråden (Lea) och ville bara säga att jag älskar det namet och tar inte illa upp att vissa inte gör det . Det är ju bra att vi inte tycker lika (det var också uppe i tråden att folk skulle bli ledsna). Annars skulle ju alla ungar ha samma namn.

Jag har lite svårt för de bubbelnamn men jag antar att det är en vanesak. -Li i slutet har jag inte greppat. Varför förstöra ett fint namn med att sätta -li i slutet.  

Kan nog bara komma på ett namn just nu (lär skriva igen) som jag aldrig gillat och aldrig kommer och det är Ebba.

• CeciliaB
    ViolinaX skrev 2011-07-16 16:45:04 följande:

Har en liten teori om att "gubbnamn" är poppis hos oss som aldrig jobbat inom äldrevården. Vi associerar dessa namn till barnen i Astrid Lindgrens barnböcker, till författare eller gamla släktingar som vi bara sett på foto och som vi tycker ser trevliga ut.  Mina barn heter Astrid och Harald. Jag hade aldrig träffat någon Astrid eller Harald när jag gav dem de namnen, men visste att de var norska prins och prinsessnamn (kungen heter Harald och han har en syster som heter Astrid) så då fick de heta så.

De som däremot torkat rumpan på dementa tanten Asta och grinige Gunnar döper istället sina barn till namn som Maddox och Tindra-Li. Jag skulle inte heller ge mitt barn ett namn som jag associerar till en virrig och småsur gammal gubbe. Den ende jag träffat som var så hette BENGT - därför blev jag verkligen förvånad när jag träffade en liten pojke som heter så...

Mitt svar är alltså: Bengt!!!    (men även Ulf, Krister, Kjell och Ove ligger bra till)

Det är många här som förfasar sig över namnet Kevin, vilket jag inte kan förstå. Jag tänker  på Kevin Costner men framförallt på den lille söte mörkögde killen som var huvudperson i en TVserie som gick för många år sedan. Han var liten och söt och kompis med en kille med glasögon och kär i en långhårig vacker tjej. Minns ni honom? Nå, det är honom jag tänker på när jag hör namnet Kevin, kanske för att jag inte täffat någon riktig pojke som heter så.  Jo förresten, det finns en kille i min sons klass, men han heter egentligen ett svåruttalat asiatiskt namn och kallas bara för Kevin. Han är också väldigt söt Glad

Jag jobbar inom vården och har en liten Kerstin här hemma...=)
  • Rani
    CeciliaB skrev 2011-07-17 07:38:43 följande:
    Jag jobbar inom vården och har en liten Kerstin här hemma...=)
    Åh, Kerstin så fint! Tänker på lilla Kerstin i Barnen i Bullerbyn.
  • Nilam 1

Jag jobbar också innom äldrevården, och jag håller väl med lite. Det finns namn som jag inte gillar pga detta (kanske inte hade gillat dem ändå) men det finns ju också namn som jag gillar kanske pga yrket.

Ex. Namn som jag inte skulle ge mitt barn Yngve, Ove, Åke, Rune, Asta, Maj-lis, inga-Britt finns säkert 100 till.

Namn som jag gillar Rut, Svea, Lilly, Karl, mm

Dock märker jag när jag funderar att det finns i mitt tycke fler fula gubbnamn än tantnamn.  

• Enhelia

Pojknamn: Hampus, Hugo, Ingolf (det finns!), Loke, Viking (herregud), Tristan (SÅ löjligt på svenska)
    Flicknamn: Vilda, Tindra (bland det värsta), NovaLi (nejnejnej)

Tur att smaken är som baken!

• Enhelia
    NenneLo skrev 2011-07-17 01:59:21 följande:
    Jag gillar inte namn som Saga, Engla, Vilda och alla dessa namn....Sen är jag inte stormförtjust i Kevin heller. Namn som Rolf, Kenny och Sune går också bort.. Likaså Timmie, Jimmie, Kimmie... ja...

Men sen måste jag ju samtidigt poängtera att möter man en fin person med att namn man inte gillar, så händer det ibland att det "fula" namnet plötsligt blir hur vackert som helst, pga personens fina personlighet... Glad 
    Det senare håller jag med om..Har alltid avskytt namnet Ingrid. När jag gick i gymnasiet gick det en Ingrid i min klass. Världens vackraste tjej och så väldans vänlig och omtänksam. Nu blir jag bara glad när jag hör Ingrid
  • Esmiso

Brynolf.... kan man heta fulare???

Algot
    Vilgot
    är inte så vackra heller...

• Kinsale
    Prodin skrev 2011-07-17 14:57:02 följande:
    Bödvar

Jag har faktiskt fattat en ovilja till namnet Natalie när det uttalas på en riktigt bred östgötska. Tycker det är litet pinsamt att jag faktiskt börja tycka illa om ett namn (skaffa mig ett liv liksom), men jag kan inte rå för det.

Sedan har jag haft svårt för namnet Jenny då jag som barn hade två rent ut sagt gräsliga klasskompisar med detta namn - tackochlov har jag som vuxen träffat flera härliga Jennysar, så nu tycker jag att det är ett helt okej namn.
Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?