• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • JosephineJ

Jag måste säga att jag tycker att det här med namn är så personligt vad man tycker. Men de namn som jag själv inte gillar ( men skulle ändå inte säga fula ) är de som inte låter som namn utan mer som subjektiv. Bortsett från gamla, klassiska namn då som Axel, Malva etc.

• MansonDust

Wolfgang.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • MansonDust
    Shandi skrev 2011-06-14 13:53:41 följande:
    Anton, Emil, Simon, Linus, Felix, Wilgot, Élliot låter som töntnamn! Haha

Något jag inte fattar var den här innegrejen med att döpa sina barn till gubb och tantnamn, som Rut, Alfred, Karl, Axel, Nils, Melker och allt det där.

Eller alla fornnordiska namn! Loke, Freja, Tor, Vale och allt som finns! Nej herre min je! Men alla tycker ju olika :) men ibland är det som att folk tävlar med vem som kan namnge fulast/ovanligast.
    Vad sjutton betyder "herre min je"?

Gubb- & tantnamn är inne nu för att det helt enkelt blir så. Namn som är poppis nu är sådana namn ens mor- & farföräldrar heter.
  • MansonDust
    JosephineJ skrev 2011-06-23 12:34:36 följande:
    Finns det barn som heter Glittra....? 
    Det finns 9 kvinnor som har förnamnet Glittra. Av dessa har 2 namnet Glittra som tilltalsnamn.
  • Lindan1

Om man ogillar ett namn hänger det väl ofta ihop med att man associerar det med någon person man inte gillar? T.ex gillade jag Vincent jättemycket när jag var yngre men så var min syrra tillsammans med en som hette det i andranamn och då var det förstört...
    Rut är egentligen jättegulligt men min hemska gammalmodiga lågstadielärarinna hette det... förstört.
    På samma sätt kan man ju börja gilla namn mycket pga att man träffat en fin person som heter så...

• Lindan1
    MansonDust skrev 2011-06-23 13:09:08 följande:
    Vad sjutton betyder "herre min je"?

Gubb- & tantnamn är inne nu för att det helt enkelt blir så. Namn som är poppis nu är sådana namn ens mor- & farföräldrar heter.
    Skrattande
    Herre min je kan man säga betyder jisses eller herregud =)
    Känns lite norrländskt? Här uppe i Lappland används det men nog mest flitigt av äldre människor =)
  • Analoga

Namn som jag nästintill får utslag av är:

Kevin, Liam, Melissa, Cassandra, Tindra...ja det är många fler oxå men det var väl de värsta jag kom på just nu

• DenNamnbitne

Flera av de namnen du skrev är ju bland de allra finaste på små söta barn: Gunnar, Sven, Torsten, Arvid, Kajsa

Det finns många hemska namn som det är märkligt att de blivit vanliga: Liam, Noel, Noah, Kevin, Devin, Vanessa, Melissa, Novalie, Bianca, Bella, med flera konstiga namn. Vissa äldre namn är mindre fina som Britt, Berit, Urban men de har en viss tyngd ändå. Men jag tycker det är roligare att prata om det som är fint :)

• sten1

Jag älskar gubb- och tantnamnen som har kommit, det är jättefint när de små heter Sixten, Bengt och Svea.

Jag vet inte vilka namn som jag har svårt för. Det är nog 70-talistnamnen. Jag är så himla trött på Fredrik, Marie, Stefan, Mikael, Linda, Jenny, Åsa o.s.v. Men inget ont om de namnen, jag heter själv ett sådant namn, det är bara det att jag skulle inte tycka om det på en liten bebis nu, jag skulle tycka att de namnen kan få vila ett tag nu!

• Kluttis

Stina
    Gunbritt
    Emelie
    Anna
    Sanna

Orvar
    Eskil
    Mårten
    Marcus
    Osckar
    Lukas