• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • MansonDust
    Geezus skrev 2011-07-24 23:09:25 följande:
    Något som är vidrigt är ju Desiré eller hur man nu väljer att stava det. Det låter verkligen som en 40-årig blekfet, kedjerökande, tribal-tatuerad, husvagnsboende amerikan. Med det kommer även alla andra hemska amerikanska white trash namn. Vidare så har jag en teori om att folk med namn som Gert, Börje, Åke, Ove m.m. aldrig har varit barn utan helt sonika ploppade upp som vuxna. Barn heter ju bara inte så.
    Jag tänker bara på diarré..
    flicka -02, flicka -06, pojke -08, pojke -11.
  • elinson

Så himla kul tråd ;)

Nu gillar ju jag både Alva, Moa och Nora som tagits upp här...
    Däremot: Judith, Anna och Deisre. Nej tack!

• Madylin

Rolig tråd ;)

Jesper, Christian, Johan, Melissa, Nova, Tindra, Jens, Viktor, Liam, Kevin är alla fula namn :S finns dock många!

Av "gamla" namn gillar jag Elsa faktiskt :) vi hade det uppe som förslag till sonen innan vi visste vad vi skulle få :) nu heter han Tim!

• ius lexis

Fjompiga pojknam:  Kevin, Noel, Noah, Sixten, Elof, Karl, Liam, Robin, Nils, Kim Alla y avslut på namn såsom Sonny.
    Fula pojknamn: Robert, Christer, Sune, Bert, Arn, Rutger, Olav, Jan, Tord, Kurt, Jens, Morgan...

Fjompiga flicknamn:  Tindra, Nova, Louise, Cazzandra, Engla, Melissa, Cindy, Sandy, Anna, Maria, Kim Tintin ....
    Fula flicknamn: Camilla, Pernilla, Barbro, Marta, Jenny, Carola, Åsa, Åslög, Ingborg, Desiré Kräks,  Tora, Hulda osv

• ius lexis

Har fler som jag av olika anledningar tycker är dåliga namn, allt ifrån fula till hittepå till hundnamn som folk döper människobarn till.
    Lova, Love, Ceasar, Texas, Vanessa, Lola, Cocco, Trolle, Rita, Ronja, Ros-Marie, Rosa, Sten, Ture.

• Jordkvinna
    Killar:
    Tommy
    Roland
    Herluf
    Torsten
    Roger

Tjejer:
    Gunilla
    Brita
    Rut
    Dagmar
  • ius lexis
    Jordkvinna skrev 2011-07-28 14:25:28 följande:
    Killar:
    Tommy
    Roland
    Herluf
    Torsten
    Roger

Tjejer:
    Gunilla
    Brita
    Rut
    Dagmar
    Herluf??
  • babban
    Bella73 skrev 2011-07-28 01:30:30 följande:

Nägra namn som jag verkligen inte kan med är....
    Lukas och Nora.....tänker direkt på vad de rimmar på.
    Simon, Kevin, Johnny, Conny, Sonny, Ronny, Liam, Marcus.
    Cassandra, Amanda.

Inte för att jag heller är något större fan av Lukas men vad rimmar det på menar du?
  • Brünnhilde

Nu svarar jag vilka namn jag tycker är just _fula_, alltså _ljudmässigt_ fula. Inte efter vilka namn jag tycker är lämpliga eller olämpliga alltså, för det finns ju många namn som låter fina men som inte har så bra associationer med sig. T.ex. Tindra och Engla som nämns här ovanför i tråden.

Men FUUUUULA namn då:

Agda
    Asta
    Hjördis
    Åslög
    Åsa
    Hulda
    Augusta
    Eulalia
    Ulla

Sune
    Urban
    Hubert
    Örjan
    Knut
    Kurt
    Ernst
    Måns

Generellt så tycker jag att de flesta namn som innehåller u, å och ä är fula, samt namn som innehåller "oflytande" konsonantkombinationer som "rnst", "rt", "gd...

Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?