• LyckaOchTålamod

Namn ni tycker är fula ?

Skulle vara kul att höra vilket namn just du tycker är FULT (särskilt på ett barn),
    men som du (förmodligen) låtsas att du tycker är fint för att inte såra tex. föräldrarna som naturligtvis tycker just detta namn är sååå vackert!

Själv har jag svårt med bl.a. namnet Nils. Vår granne har en söt liten son m det namnet och  jag klarar inte att ta det namnet i min mun så jag brukar kalla honom "din son, din pojke" mm. Hon vet naturligtvis inte hur fult jag tycker namnet är, och det finns ju ingen anledning att såra någon, eller hur! När hon sa "jag ska hem och amma Nils" så fick jag en inre syn att hon hade en blek småfet 47-årig kommunpolitiker iförd brun polyesterkostym, flintskallig och med glasögon sugandes på bröstet....urk...men jag höll god min såklart.  Det jag tycker är fult tycker säkert någon annan är fint och vice versa, och det ska man ju få göra Drömmer

Andra namn jag tycker är fula, särskilt på ett barn:  Gunnar, Lennart, Sven, Tiffany, Sixten, Torsten, Arvid, Sune, Fred, Bengt, Kajsa, Ingeborg, Svea ......ja forsätt gärna på listan - alla tycker vi ju olika ....

• Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?
  • Strix

Marianne. Fattar inte att det börjar bli trendigt. Och alla namn som egentligen är amerikanska (tiffany, kevin etc). Men värst är nog engelskspråkiga smeknamn, som Lex, Rex etc. Det kan funka på seriefigurer eller hundar men inte en man. Tänk på alla yrken ni kan komma på. Finns inte många där dessa namn funkar.

• Brünnhilde
    Strix skrev 2011-08-07 22:50:26 följande:
    Marianne. Fattar inte att det börjar bli trendigt. Och alla namn som egentligen är amerikanska (tiffany, kevin etc). Men värst är nog engelskspråkiga smeknamn, som Lex, Rex etc. Det kan funka på seriefigurer eller hundar men inte en man. Tänk på alla yrken ni kan komma på. Finns inte många där dessa namn funkar.
    Jo, håller med om att de där namnen är olämpliga. (Utom Marianne - det tycker jag är vackert, men känns som fel generation för att så många tanter i 60-65-årsåldern heter det.) Men är de "fula"..? Det tycker inte jag - Kevin är t.ex. riktigt snyggt. Men på en engelsman eller amerikan...

Rex Harrison hette en mycket bra skådespelare, och det passade på honom. Men - han var engelsman som sagt...
  • Poison82
    Superbia skrev 2011-06-06 21:46:29 följande:
    De flesta "-in"-namn har jag lite svårt för; Kevin, Alvin, Melvin osv. Får för mig att det är den här generationens y-namn.

Förr tyckte jag att Axel var det värsta namn som fanns. Jag skulle gissa namnet på en kompis lillebror en gång och hon sa att det är det fulaste namnet som finns. Då drog jag till med Axel och det visade sig vara rätt
    Ååååhhhh, Axel som är så sött :) . Det vill jag mitt nästa barn ska heta :)
  • Poison82
    Superbia skrev 2011-06-06 21:50:36 följande:
    Jag tar inte illa upp om något av mina barns namn dyker upp här. Man har ju olika smak helt enkelt. Skulle tro att de som döpt sina barn till Kevin har fått höra negativa kommentarer om det ett antal gånger redan så de borde vara vana.
    Förstår ej varför, Kevin är ju fint :)
  • Poison82

Orkar inte rabbla upp alla namn jag tycker är hemska men drar de namn på barn jag känner (måtte inte deras mammor läsa detta nu :P)

Tuwa
    Leah
    Amadeus
    Anna
    Saga
    Tindra
    Nova
    Aprilia
    Hans

• Poison82

Har plöjt igenom hela listan och är väldigt nöjd med att min sons namn inte står nämnt någonstans :) . Inte ens hans andranman som ju är lite speciellt.

Fast mitt namn skymtade jag en gång, blev nästan lite ledsen i ögat  Solig

• Insanejane77

Kevin och Robin är väl inte fula men känns verkligen 80taliga och förlegade nu tycker jag, trött liksom. Fula namn: Urban, Svetlana, Rutger, Kalinka, Jackie, Billy, Lizzie, och som många andra nämnt, fula stavningar med Z C eller H i stavningen bara för att försöka vara speciell och sticka ut, i mitt tycke är det jättefånigt. Inte så jättekul heller att heta ninja, texas eller kingston och liknande nyskapade namn heller för den delen.
    Jag tycker att man borde välja ett namn som barnet inte ska få försvara inför andra dumma ungar som retas, och ett namn som man kan bära som vuxen utan att  skämmas, nåt annat är nästan själviskt kan jag tycka.

• SanTan

Fattar inte varför många tagit upp namn som Maria och Anna som fula... känns som väldigt vanliga klassiska svenska namn. Men som sakt smaken är som baken.

Jag har väldigt svårt för Sixten och Gunnar... har kompisar med barn med dessa namn. Känns inte rätt på en liten bebis i mina öron!

Gillar inte heller Marianne, men det verkar blivit poppis efter Ebba von Sydov döpte sin dotter till det!

Har även kompisbarn med namnet Eva... inte heller min grej!

Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?