• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-06 08:55:54 följande:
    Du ökar ju ständigt belastningen i vanlig ordning genom att när du klarar det i två set höja vikten. Att inte gå till fail är ju en kanske överflödig rekommendation men många som kör CF kör ibland på tills man måste släppa stången och repsen innan ser förjävliga ut. Det tar då ett tag för mig att gå från mitt 10RM i böj till att klara 8+7 i följd på samma vikt. Men som sagt fokus är inte maxstyrka i benen denna period utan teknik och bättre uthållighet, 10RM ökar definitivt med detta upplägg. Detta är ju ett program för att bli bättre i CF och där gör man ju ofta sjuhundrasjuttioelva böj på säg 60 kg blandat med massa annat. Styrkefokus är på drag och ryck.

Men samma tänk går igenom i tex strikta pullups ackumulera 15 strikta och gör du dem i två set hänger du på extravikt, sen när du klarar dem igen i två set höjer du vikten, det långsiktiga målet är strikt muscleup. Det blandas med front lever, back lever, skin the cat etc. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Jag måste ändå missa något. För pullupsen förstår jag principen - där ökar ju belastningen i och med att man hänger på vikter. Hur lång vila är det mellan seten då? Om jag kör 55 x 10 i första set kan jag oftast köra 55 x 10 även i andra set (eller höja med färre reps), det beror lite på dagsform, så för min del skulle ju belastningen minska rätt mycket.

Min coach rekommenderar att man har en strikt repetition kvar att ge i varje set. Det är det jag menar när jag skriver "nära failure".
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-06 12:02:48 följande:

Jag måste ändå missa något. För pullupsen förstår jag principen - där ökar ju belastningen i och med att man hänger på vikter. Hur lång vila är det mellan seten då? Om jag kör 55 x 10 i första set kan jag oftast köra 55 x 10 även i andra set (eller höja med färre reps), det beror lite på dagsform, så för min del skulle ju belastningen minska rätt mycket.

Min coach rekommenderar att man har en strikt repetition kvar att ge i varje set. Det är det jag menar när jag skriver "nära failure".

Men är 10x55 verkligen så tungt för dig isf? När jag testade ut mitt 10RM så var jag yr efteråt och det är antagligen inget jag ens klarar varje dag, jag kunde verkligen inte göra en 10:a till efteråt. Och då var 10 till fail. Så en 8 :a ligger vissa dagar på gränsen på vad jag klarar. Så ska jag som du själv säger ha en strikt rep kvar är 8+7 tungt men funkar efter några ggr. Första gången kanske det blir 6-3-3-3, sen 6-5-4, sen 8-7 och då är det dags för höjning. Sen efter ett tag testar man ut nytt 10RM osv. Jag vilar max två min mellan oftast en.

Om det är rätt väg till Rom vet jag inte men jag tycker programmeringen ger bra resultat och han som gör den är sjukgymnast och jobbar med de bästa i Sverige inom cf så jag utgår ifrån att han vet vad han gör. Jag har ju valt att betala för det, för att slippa jobba med planeringen själv. Så jag lägger ingen större tanke på att ifrågasätta det så länge det fungerar.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2016-07-06 12:52:12 följande:
    Men är 10x55 verkligen så tungt för dig isf? När jag testade ut mitt 10RM så var jag yr efteråt och det är antagligen inget jag ens klarar varje dag, jag kunde verkligen inte göra en 10:a till efteråt. Och då var 10 till fail. Så en 8 :a ligger vissa dagar på gränsen på vad jag klarar. Så ska jag som du själv säger ha en strikt rep kvar är 8+7 tungt men funkar efter några ggr. Första gången kanske det blir 6-3-3-3, sen 6-5-4, sen 8-7 och då är det dags för höjning. Sen efter ett tag testar man ut nytt 10RM osv. Jag vilar max två min mellan oftast en.

Om det är rätt väg till Rom vet jag inte men jag tycker programmeringen ger bra resultat och han som gör den är sjukgymnast och jobbar med de bästa i Sverige inom cf så jag utgår ifrån att han vet vad han gör. Jag har ju valt att betala för det, för att slippa jobba med planeringen själv. Så jag lägger ingen större tanke på att ifrågasätta det så länge det fungerar.
    Det beror ju på - antagligen skulle jag klara 57,5 x 10 om jag inte var strikt och inte höll något vidare tempo, kanske mer om jag hade passare. Men ja, det är klart att jag tar så tungt som jag kan för min givna rep range.
  • K grrl

Men nej, du har rätt - det blir ju inte mitt sanna 10RM då jag inte reppar ut.

• Studentpappa
    K grrl skrev 2016-07-06 13:13:50 följande:

Men nej, du har rätt - det blir ju inte mitt sanna 10RM då jag inte reppar ut.

Jag har köpt tre månader så jag utvärderar väl resultatet efteråt och ser om jag vill fortsätta
  • Anton Chigurh
    K grrl skrev 2016-07-06 13:06:17 följande:
    Det beror ju på - antagligen skulle jag klara 57,5 x 10 om jag inte var strikt och inte höll något vidare tempo, kanske mer om jag hade passare. Men ja, det är klart att jag tar så tungt som jag kan för min givna rep range.
    Nu har jag inte riktigt med i vad debatten egt gäller här, men vill lika förbannat inflika att det jag anser som mest effektivt är att lägga på vikt så jag klara 3-10 strikta reps, därefter, beroende på övning,kör jag några halva reps eftersom jag inte får klarar fler riktigt strikta reps, att då göra några halva där jag verkligen tar i maximalt, det inbillar jag mig är jädrigt effektivt, även om jag inte påverkar exakt samma muskelgrupper som i dom strikta repsen.

Vissa övningar funkar det förstås inte med ovanstående metodik, tex knäböj, marklyft är heller inte lämplig då lyfttekniken blir lidande när krafterna tryter, men i övningar där jag utan risk för skador och/eller risk att måste droppa stången, så tillämpar jag ovanstående. Det kräver hyfsad god självdisciplin att verkligen ta ut sig varje set, och jag kan inte påstå att jag tar ut mig enl ovan i vartenda set jag kör på gymmet, men till stor del...så gör jag det. Och tillfredsställelsen efteråt, att känna har jag tagit "ut allt". Den är jävla skön...

Mvh //Anton 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • K grrl
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 13:35:37 följande:
    Nu har jag inte riktigt med i vad debatten egt gäller här, men vill lika förbannat inflika att det jag anser som mest effektivt är att lägga på vikt så jag klara 3-10 strikta reps, därefter, beroende på övning,kör jag några halva reps eftersom jag inte får klarar fler riktigt strikta reps, att då göra några halva där jag verkligen tar i maximalt, det inbillar jag mig är jädrigt effektivt, även om jag inte påverkar exakt samma muskelgrupper som i dom strikta repsen.

Vissa övningar funkar det förstås inte med ovanstående metodik, tex knäböj, marklyft är heller inte lämplig då lyfttekniken blir lidande när krafterna tryter, men i övningar där jag utan risk för skador och/eller risk att måste droppa stången, så tillämpar jag ovanstående. Det kräver hyfsad god självdisciplin att verkligen ta ut sig varje set, och jag kan inte påstå att jag tar ut mig enl ovan i vartenda set jag kör på gymmet, men till stor del...så gör jag det. Och tillfredsställelsen efteråt, att känna har jag tagit "ut allt". Den är så jävla skön...

Mvh //Anton 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Vi pratar om knäböj, eller om frontböj i mitt fall då, och att jag inte fattade teorin bakom Studentpappas upplägg.

Om man ska köra till failure eller inte är ju omdebatterat. Min förra coach använde det frekvent medan min nuvarande sällan gör det, utan lägger upp ett pass där lätt följer på tungt tills musklerna fått ge mesta möjliga.
  • Studentpappa

Jag har varit ganska "bra" på att missa passen med böj senaste tiden. Men ikväll är det dags för ett nytt 10RM, har kört hyfsat med frivändning och frontböj så benen har ju ändå fått smaka.

Men då jag tränar hemma idag och minsta möjliga ökning är +5 kg med de vikter jag har ska det bli kul att se om det går vägen ikväll. Har ju tyvärr ingen passning hemma men det får gå ändå.

• Margaux

Enligt artikeln som du länkade till Studentpappa, verkade det inte så bra att träna till failure...

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!