• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2016-07-06 15:03:11 följande:

Enligt artikeln som du länkade till Studentpappa, verkade det inte så bra att träna till failure...

Finns ju väldigt många olika åsikter till det. Att alltid göra det höjer nog definitivt risken för överträning, så att inom crossfit ta lugnare perioder skadar nog inte. Det kan ju lätt bli för mycket fokus på att alltid köra in i kaklet i crossfit.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anton Chigurh
    Studentpappa skrev 2016-07-06 15:06:40 följande:
    Finns ju väldigt många olika åsikter till det. Att alltid göra det höjer nog definitivt risken för överträning, så att inom crossfit ta lugnare perioder skadar nog inte. Det kan ju lätt bli för mycket fokus på att alltid köra in i kaklet i crossfit.
    Du har definitivt rätt här, SPGlad och jag har "fått" min beskärda del av överträning, men....learning by doing gör förstås sitt och numer så känner jag igen tecknen i tid, och ser till att jag inte drabbas av den förbenade överträningen. 
    Och köra till failure är en metod som såklart inte passar alla.Glad

Den passar dock mig men inte därmed sagt att det är den bästa träningen, verkligen inte, men jag har fått/får bra resultat. Och vilan mellan passen är betydligt längre nu än i yngre ålder. Inga 6 dagar i veckan nu inte. Det vore förödande, jag snittar 3 dagar i veckan med perioder av lite längre vila då jag tar mer långpromenader. 10-20 kilometer.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    K grrl skrev 2016-07-06 14:04:58 följande:
    Vi pratar om knäböj, eller om frontböj i mitt fall då, och att jag inte fattade teorin bakom Studentpappas upplägg. Om man ska köra till failure eller inte är ju omdebatterat. Min förra coach använde det frekvent medan min nuvarande sällan gör det, utan lägger upp ett pass där lätt följer på tungt tills musklerna fått ge mesta möjliga.
    Okej, då är failure förstår mindre lämpligt, möjligen funkar det i en knäböjställning med "stopppinnar" (eller vad det nu kallas) fast jag tycker nog att det är samma i knäböj som i marklyft, att tekniken riskerar bli katastrofalt usel när krafterna sinar. Att i knäböj då inte klara att hålla isär knäna, hålla ryggen rak osv....det är inte att rekommendera. Allt detta vet du redan, K-girl, det vet jag men det är mest info för den "oinvigde".

Och jag är säker på att du når riktigt bra resultat även utan failure. Jag har ju sett resultatet och vet att du är riktigt snyggt "välkomponerad" i kroppen din...Glad
  • Studentpappa
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 15:30:21 följande:

Okej, då är failure förstår mindre lämpligt, möjligen funkar det i en knäböjställning med "stopppinnar" (eller vad det nu kallas) fast jag tycker nog att det är samma i knäböj som i marklyft, att tekniken riskerar bli katastrofalt usel när krafterna sinar. Att i knäböj då inte klara att hålla isär knäna, hålla ryggen rak osv....det är inte att rekommendera. Allt detta vet du redan, K-girl, det vet jag men det är mest info för den "oinvigde".

Och jag är säker på att du når riktigt bra resultat även utan failure. Jag har ju sett resultatet och vet att du är riktigt snyggt "välkomponerad" i kroppen din...

Han som gör mitt program nu kallar det "finmax" och använder det för böj, mark och frivändning. Och då man ska ha 1-2 fina reps kvar i kroppen denna period, nästa är det andra bullar som gäller. Ganska behagligt faktiskt under sommaren och allt
  • Anton Chigurh
    Studentpappa skrev 2016-07-06 15:43:55 följande:
    Han som gör mitt program nu kallar det "finmax" och använder det för böj, mark och frivändning. Och då man ska ha 1-2 fina reps kvar i kroppen denna period, nästa är det andra bullar som gäller. Ganska behagligt faktiskt under sommaren och allt smile1.gif
    Låter som ett "skönt" sätt att träna, men som jag förmodar ger riktigt bra resultat, trots "avsaknaden av blodsmaken"....Glad
  • Studentpappa
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 15:48:50 följande:

Låter som ett "skönt" sätt att träna, men som jag förmodar ger riktigt bra resultat, trots "avsaknaden av blodsmaken"....

Ja ibland är det ju så, men varje pass är inte så lugnt. I söndags körde vi en benchmark wod där man gör ett förutbestämt pass på tid. Konstant smärta i 1h 15 min, sådana idiotpass kan man inte göra varje dag direkt. Då ber man ju mest om problem, men det är kul som statuskontroll och se om man kan förbättra sig.
  • Studentpappa

Pass 73

1RM powerclean =95 kg + 5 kg sen sist, failade 100 kg ganska grovt. Sist gjorde jag 90 sen tre försök på 100 och gav då upp.

10RM böj =95 kg + 5 kg, sista var verkligen på håret jävlar vad trött jag var i benen.

5RM strikta pullups egentligen igår men det passet missade jag = 5 st + 10 kg och 5 st + 16 kg. Så det är plus ett par kg och en rep tror jag gjort 4 st på +12 eller 14 kg förut. Ska nog börja med en Excel med alla max i.

Körde hemma och det blir ju inte riktigt samma ladd som på gymmet så jag är nöjd. Behöver verkligen 1,25 kg plattorna. 5 kg är stundtals för mycket höjning.

• Margaux

Jag har varit på ett mördarpass idag på kvällen. WOD´en var:

A. 5*20m Suitcase carry (50,60,70,80,90kg)

B. EMOM 15min altering between:
    5 KB pushpress 2*8kg
    5 Manmaker

20m KB Lounges (16kg)

5 pull ups/5toes to bar.
    Jag är mycket stolt så jag klarade alla pull-ups efter att efter varv 1, skalerat ned till 4. Sjukt nöjd med mig själv att orka hela.

C. cash out: 5*20 Landmines (20kg)

Massa övningar som jag inte har gjort förr. Det var en annan tränare och det var kul även om jag nästan avled sista varvet på EMOM. 

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!