• Anonym

Ångrar ni er utbildning?

Jag har haft en enda yrkesinriktning som jag varit intresserad av ända sedan jag var barn. Jag har aldrig haft intresse av något annat, det var ett självklart val för mig. Nu har jag tagit examen för ett par år sedan och jobbar inom denna inriktning som jag pluggade till. Det var inte alls som jag trodde... Jag trivs inte, har provat flera olika sorters arbetsplatser. Jag blir rastlös och hoppar runt mellan olika arbetsgivare för att jag hoppas att jag ska hitta något jag trivs med. Men jag har ingen ork till att jobba med detta.

Känner mig som en idiot. Hur kunde det bli så här? Hur kunde jag vara så dum att utbilda mig till något utan att vara 100% säker på att jag skulle kunna trivas med yrket? Det värsta är att jag inte vet vad jag skulle göra annars med mitt liv. Det finns fortfarande inga andra yrken som lockar mig. Detta känns bara som det bästa bland alla de dåliga alternativen.

Har ni ångrat er utbildning?

• Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?
  • Thotis90
    Gladskit skrev 2013-12-13 12:06:32 följande:
    Har fler vänner som läst ett rent ämne, säg kemi, för kemi är så himla intressant. Men vad ska du göra av dina kunskaper sedan? 
    Det är en av anledningarna till att jag ännu inte har vidareutbildat mig (läste hälsa och idrott på gymnasiet). Om jag skall utbilda mig skall jag vara säker på att det finns en framtid inom det. Jag vill inte slösa bort flera år i skolan bara för att ämnet/programmet är intressant...
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Jurist)
    Thotis90 skrev 2013-12-13 12:25:53 följande:
    Om jag skall utbilda mig skall jag vara säker på att det finns en framtid inom det.

Det råder brist på ingenjörer.
  • Anonym (Lärare)

Ja jag ångrar mig bittert :-/ man blir behandlad som skit! Ändå har jag före min utbildning arbetat som pedagog i Fsk så jag var inte ny inom yrket. Men det är som natt & dag i Fsk gentemot skola! Nej jag ska plugga vidare!

• Anonym (Jurist)
    Anonym (Lärare) skrev 2013-12-13 12:36:06 följande:
    Ja jag ångrar mig bittert :-/ man blir behandlad som skit! Ändå har jag före min utbildning arbetat som pedagog i Fsk så jag var inte ny inom yrket. Men det är som natt & dag i Fsk gentemot skola! Nej jag ska plugga vidare!

Jag har också en gymnasielärarutbildning, men vill INTE arbeta med det.

Demon
  • Gladskit
    Thotis90 skrev 2013-12-13 12:25:53 följande:
    Det är en av anledningarna till att jag ännu inte har vidareutbildat mig (läste hälsa och idrott på gymnasiet). Om jag skall utbilda mig skall jag vara säker på att det finns en framtid inom det. Jag vill inte slösa bort flera år i skolan bara för att ämnet/programmet är intressant...

Hoppas att du kommer på vad du vill göra en dag!
    Jag har en syster som väldigt gärna ville gå på "hundgymnasium". Vi hade inte ens hund i familjen.
    Till slut lyckades vi övertala henne att gå vanlig samhäll istället just på grund av att hund för de allra flesta är en hobby och det insåg hon. Så nu gick hon istället ett vanligt program som gav grundläggande behörighet, vilket det här hundgymnasiet inte hade gjort. Och hon studerar idag och siktar åt ett helt annat håll. Men hon har skaffat hund, hon tänker sig ett yrkesliv där hon har rum för sin hund i vardagen schemamässigt osv. Och så läser hon kurser kring hundar på sin fritid så en vacker dag kanske hon kan göra sig en karriär på det och försörja sig på det. Men det är ännu så länge en hobby.

Och så är det väl med många saker och ämnen. Ja det är jättekul och ja man ska definitivt läsa sånt som man är intresserad av. Men man måste också vara realistisk och försöka komma på om det är något man kan livnära sig på. Är man ekonom tex. och gillar träning så kanske man blir ekonom på en gymkedja hellre än på ett statligt verk? Eller om man nu är "hundmänniska" så kanske man utbildar sig inom miljö-och hälsa och blir inspektör på kommunen mot just djurhållning och hälsa? Det finns ju ändå en stor variation för en yrkesgrupp beroende på om man sedan hamnar i privat verksamhet eller kommunal, inom stat eller landsting osv.
  • Anonym (je ne regrette r)

Jag har en bred utbildning som jag själv format, med enstaka kurser och två fil kand. Kan jobba inom en mängd områden: informatör, marknadsföring, redaktör, grafisk design, lärare osv.

Men det tog tid att veta vad jag ville göra, därför plockade jag kurser istället för att gå ett färdigt program.

• Anonym (je ne regrette r)
    Anonym (Jurist) skrev 2013-12-13 12:39:44 följande:

Jag har också en gymnasielärarutbildning, men vill INTE arbeta med det.

Demon

Det förstår jag. Men den skitlönen, allt extrajobb, otacksamma elever, föräldrar och folk som gnäller över långa sommarlov!!
  • Anonym (Jurist)
    Thotis90 skrev 2013-12-13 12:49:46 följande:
    Jag vill arbeta inom hälsa.

Läkare, kanske???? Det råder brist på dem också!
  • Thotis90
    Gladskit skrev 2013-12-13 12:46:53 följande:

Hoppas att du kommer på vad du vill göra en dag!

Och så är det väl med många saker och ämnen. Ja det är jättekul och ja man ska definitivt läsa sånt som man är intresserad av. Men man måste också vara realistisk och försöka komma på om det är något man kan livnära sig på. Är man ekonom tex. och gillar träning så kanske man blir ekonom på en gymkedja hellre än på ett statligt verk? Eller om man nu är "hundmänniska" så kanske man utbildar sig inom miljö-och hälsa och blir inspektör på kommunen mot just djurhållning och hälsa? Det finns ju ändå en stor variation för en yrkesgrupp beroende på om man sedan hamnar i privat verksamhet eller kommunal, inom stat eller landsting osv.
    Jag vet exakt vad jag vill göra, men frågan är om det är genomförbart och hur mycket folk som faktiskt behövs inom den kategorin (vill kombinera yrkena träningsinstruktör/personlig tränare och hälsocoach). Jag har kikat på utbildningar och så gott som bestämt mig för vart jag skall utbilda mig när jag väl bestämmer mig för att göra det (har tillräckligt höga poäng och förkunskaper för att komma in. Har kollat antagningspoängen för tidigare år). Problemet är bara att den ena utbildningen måste man bekosta själv och hur skall jag kunna göra det när jag blir arbetslös om 3 veckor? (har bara arbetat deltid och har inte haft råd att spara under den tiden då allt har gått åt till försörjningen). 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Ångrar ni er utbildning?